Vizualizace nové stanice Veleslavín, která bude součástí šestikilometrového

Vizualizace nové stanice Veleslavín, která bude součástí šestikilometrového prodlouženého úseku na trase A | foto: METROPROJEKT Praha a. s.

Prodloužení trasy metra A se prodraží. Ražbu komplikuje tvrdý povrch

  • 217
Prodloužení trasy metra A do Motola bude patrně dražší než se původně předpokládalo. Dělníci, kteří na výstavbě pracují, narazili totiž na výrazně horší geologické podmínky, než s jakými se počítalo. Původní odhadovaná cena za nový úsek trasy, zhruba 21 miliard korun, tak pravděpodobně ještě poroste.

Cenu za tunel Blanka se město snaží snížit a zatím se mu prodražuje stavba metra A. Prodloužení trasy z Dejvické do Motola stavějí dělníci už rok a půl.

Metro z Dejvické do Motola

Délka - 6 134 metrů
Počet stanic - 4
Cena - 21,2 miliardy
Zprovoznění - rok 2014
Začátek ražby - červen 2010
Jízda z Dejvické do stanice Motol - 7,5 minuty

"Společnost Metrostav nás teď informovala o tom, že geologie na místě stavby je jiná, než se předpokládalo. Horší podmínky logicky znamenají více nákladů," říká Jaroslav Stůj, pověřený dočasným řízením Dopravního podniku.

Pražský primátor v pátek na dotazy MF DNES z dovolené nereagoval a neozval se ani jeho náměstek pro dopravu Josef Nosek.

Že jsou geologické podmínky horší, než se čekalo, bude znamenat v první řadě zajištění větší bezpečnosti při stavbě. "To samozřejmě stojí peníze," říká stavbyvedoucí metra A David Cyroň.

Zaplatí vícenáklady město, či někdo jiný?

Kdo vícenáklady zaplatí a hlavně jak vysoké budou, nechce zatím nikdo blíže určit. Podle informací MF DNES se dle prvotních odhadů hovoří o tom, že prodražení může být až v řádu sta milionů.

Podle stavebníka společnosti Metrostav teď bude záležet na jednáních s městem a Dopravním podnikem. "Zhoršení geologických podmínek zaznamenané bylo. Případné dopady na cenu jsou předmětem jednání s investorem a zadavatelem," říká mluvčí Metrostavu František Polák.

Magistrát a Dopravní podnik se teď budou muset domluvit se staviteli, kdo navýšení ceny zaplatí. Spekuluje se o možnosti, že by to nakonec nemuselo být město, které má na příští rok už tak napjatý rozpočet. "Geologická změna je jeden z argumentů, kdy by náklady bylo možné hradit z evropských peněz. Ale to je samozřejmě na debatu, uvidíme, zda to půjde," dodává Stůj.

Na vině může být nedostatečný geologický průzkum

Dopravní podnik teď bude požadovat po projektantovi stavby vysvětlení, jak je možné, že se o špatné geologii dopředu nevědělo. "Chci vědět, proč k tomu došlo. Jestli se udělalo málo průzkumných vrtů a podobně," řekl Stůj.

Nové stanice

Červený vrch
Bude mezi křižovatkami ulic Evropská s Horoměřickou a Kamerunskou.

Veleslavín
Bude pod Evropskou ulicí a železniční tratí.

Petřiny
Bude pod ulicí Brunclíkovou.

Motol
Výstup z metra bude přímo naproti nemocnici v Motole.

Zdroj: Metrostav, DPP, magistrát

V některých případech se dělají průzkumné štoly, u metra A se nedělaly. Metroprojekt, který pro stavbu projekt připravoval, říká, že štola by stála moc peněz.

"Nedělaly se tu a ani to nikdo nenavrhoval. Nemyslím si, že by bylo lepší, kdyby se udělala průzkumná štola. Stála by víc než celé navýšení nákladů, odhaduji," říká šéf Metroprojektu David Krása.

Dodal, že štoly se dělaly například ve Stromovce při stavbě Blanky. "Průzkumná štola se dělá tam, kde jsou mimořádně komplikované podmínky, ale na Áčku nejsou. Nebylo potřeba je dělat," vysvětlil Krása a doplnil, že geologický průzkum se během výstavby metra upřesňoval.

Potíže jsou zřejmě hlavně při stavbě jednotlivých stanic, které se budují pomocí obdobné technologie jako tunel Blanka.