Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levnější MHD, nové metro, více školek. Strany v Praze našly první shodu

  12:30aktualizováno  12:30
ANO, ČSSD a Trojkoalice už hlásí první programové shody pro případnou budoucí spolupráci v pražském zastupitelstvu. Prioritou by mělo být více školek v metropoli, výstavba metra D z Písnice na náměstí Míru či levnější jízdné v městské dopravě.

Vyjednavači všech tří stran všichni kývli na výstavbu metra D. Na snímku vizualizace stanice na severním okraji Krče. | foto: Metroprojekt a.s.

Průnik, samozřejmě programový. To je sousloví, jež nyní nejčastěji padá z úst lídrů ANO, ČSSD i Trojkoalice zelených, lidovců a Starostů. Dobu, kdy se TOP 09 v Praze rozpadá, totiž ANO využívá k tomu, aby se se svými možnými budoucími partnery v radě dohodlo, co vlastně chtějí s městem v dalších čtyřech letech udělat.

Po několika jednáních už je seznam konkrétních kroků poměrně dlouhý. Například by mohl projít slib Trojkoalice, která chtěla snížit cenu roční jízdenky na deset korun denně. „Tento bod jsme si museli vyjasňovat. Nakonec jsme se dohodli, že chtějí zlevnit jen tu nejdražší roční jízdenku ze 4 750 korun na 3 650,“ uvedl lídr ČSSD Miloslav Ludvík.

ČSSD zase chce zachovat jízdné zdarma pro děti do patnácti let a seniory nad 65 let. „A rádi bychom, aby zdarma jezdili navíc i rodiče na rodičovské dovolené, aby se jim snáze cestovalo po Praze,“ doplnil Ludvíka jeho stranický kolega Petr Dolínek.

Na čem se shodují ANO, Trojkoalice a ČSSD

  • výstavba metra D z Písnice na náměstí Míru 
  • rozšiřování počtu míst ve školkách a na prvních stupních základních škol 
  • výstavba sociálních bytů (zhruba několik stovek ročně) 
  • zvýšení pravomocí městských částí (to by „malým“ radnicím mohlo přinést více peněz) 
  • prodloužení barrandovské tramvajové trati do Slivence
  • zlevnění roční jízdenky o 1 100 korun, jízdné pro rodiče na rodičovské dovolené zdarma, bez placení by mohli lidé s jízdenkou zdarma vozit v MHD i psa nebo zavazadlo 
  • výstavba propojení hradecké a brněnské dálnice, které by odvedlo dopravní zátěž ze Spořilova

Bod s pracovním názvem „jízdné“ však ještě musí probrat s ředitelem Dopravního podniku Jaroslavem Ďurišem, který není ze slev nikterak nadšený.

„Výpadek tržeb, který by zlevnění způsobilo, není možné ničím nahradit. Takže to nevidím v tuto chvíli jako rozumné,“ řekl Ďuriš před časem MF DNES.

Trojkoalice oproti tomu argumentuje tím, že levnější kupon přiláká více cestujících a že lze najít úspory i v provozních nákladech dopravce.

Jasných shod prý našli politici v programech hodně - přičemž hlavními tahouny těchto jednání jsou Trojkoalice a ČSSD, protože hnutí ANO má v porovnání s nimi program chudý a málo propracovaný.

„Tři až čtyři body si musíme ještě vyjasňovat,“ vypočítal množství sporných momentů Ludvík.

Jednání se mohou zarazit například na výstavbě radlické radiály nebo na tom, zda se má na letišti v Ruzyni stavět další ranvej.

 „A musíme ještě projednat například nové parkovací a nízkoemisní zóny. Nebavíme se však o tom, zda je zavedeme, či nikoli, protože k tomu jednou dojde, ale o tom, jakou variantu zvolíme,“ upozornil lídr Trojkoalice Petr Štěpánek.

Zatím se v případě parkovacích změn shodují, že by Praze slušely nové smíšené zóny, které zajistí rezidentům místo od večera do rána, ale přes den na nich mohou odstavit vůz i návštěvníci centra.

Podle Štěpánka pak vyjednávací týmy ještě kývly na nutnost rozšířit počet míst ve školkách. Dolínek za ČSSD ještě doplnil požadavek zvýšit počet tříd na prvních stupních základních škol tam, kde už jsou, nebo budou přeplněné.

Výstavba metra po etapách

„A všichni kývli na výstavbu metra D,“ dodal Štěpánek. To by přitom mohlo vést pro jistotu z Písnice až na náměstí Míru. Kdyby totiž Nuselský most přestal sloužit a město se dostalo do krize, může metro fungovat jako náhradní doprava. „Kvůli vysokým nákladům by stavba běžela po etapách,“ zdůraznil Ludvík.

První schůzku, na níž se sejdou trojice vyjednavačů ze všech tří stran, mají naplánovanou na pondělí.

TOP 09 se ve čtvrtek snažila vypotácet z krize. Její vyjednavači se sice scházejí s možnými koaličními partnery, ale čas musí věnovat i vnitrostranickým sporům. Nového pražského předsedu místo odstoupivšího Jiřího Vávry bude TOP 09 volit poslední listopadovou sobotu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.