Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Praha chce nahradit Opencard, chystá aplikaci na objednávání kuponů

  • 55
Praha chce do dvou až tří let nahradit projekt Opencard vlastní aplikací Prague Market. S její pomocí by si cestující objednávali kupony, v budoucnu by mohli zaplatit za vodu či se objednat na úřad. Aplikace má být ve zkušebním provozu spuštěna na přelomu března a dubna 2016.

„Půjde v podstatě o jakýsi e-shop. Pražan díky němu získá možnost koupit si nový kupon na MHD jednoduše přes počítač či chytrý telefon,“ vysvětluje předseda krajského sdružení pirátů a zastupitel Ondřej Profant, který se problematikou Opencard zabývá.

Karta Pražana

Opencard v současné době využívá více než 700 tisíc lidí. Přestože město před časem doporučilo Pražanům, aby dávali přednost papírovým kuponům, nadále si mohou červené karty pořizovat. Vydání Opencard vyjde na 100 korun. Celkem město za zhruba deset let trvající projekt zaplatilo přes 1,3 miliardy korun. Do aplikace Prague Market chce zprvu investovat 20 milionů korun.

Aplikace cestujícím nabídne několik možností zakoupení jízdného. Těch by však mělo oproti současnosti přibýt.

„Cestující by si na Prague Marketu mohl koupit kupon a revizorům se prokázat platební kartou či pomocí mobilního telefonu,“ popisuje Profant. Dodává, že ještě není jisté, zda bude tato novinka k dispozici hned v rámci pilotního projektu, který má odstartovat na jaře příštího roku.

Virtuální tržiště, jak se na magistrátu projektu přezdívá, pro cestující zatraktivní papírové kupony na MHD. Také ty si totiž budou moci lidé kupovat pomocí této aplikace. Pro samotný kupon pak nebudou muset chodit k okénku metra, přijde jim poštou.

Služba navíc nově nabídne možnost inkasa. Ve chvíli, kdy tak cestujícímu skončí platnost kuponu na MHD, dopravce si z účtu klienta automaticky odečte peníze za nový kupon, který mu bezprostředně zašle. Ať už v elektronické, či papírové formě.

Nová role Operátora Opencard

Město aktuálně dopracovává studii proveditelnosti. Tu chtějí pražští radní schválit do konce prosince letošního roku.

„Ve studii proveditelnosti musí být promítnuty moje priority – vytvořit produkt zcela orientovaný na komfort Pražana a zabránit tomu, aby se Praha kdykoliv v budoucnu znovu ocitla v pozici rukojmí jedné firmy,“ říká primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Ta dodává, že Prague Market do budoucna nahradí Opencard.

Ve chvíli, kdy město zmíněnou studii schválí, přijde na řadu hledání dodavatele technického řešení. Provozovatelem celého systému by se pak měla stát společnost Operátor Opencard. Tu bývalé vedení metropole založilo proto, aby do budoucna převzala správu Opencard, a to hned poté, co Praha odkoupí autorská práva k projektu od firmy eMoneyServices (EMS). To se však kvůli sporům magistrátu s EMS nestalo, a Operátor Opencard tak přišel o svou předpokládanou roli. Nyní proto dostane jinou.

Jízdenky z Prague Marketu by měli akceptovat všichni dopravci

S Operátorem Opencard by měla na Prague Marketu úzce spolupracovat společnost Ropid. Ta bude mít na starosti záležitosti týkající se placení za městskou hromadnou dopravu. „Zajistíme, aby placení za jízdné fungovalo napříč dopravci a také ve Středočeském kraji, ne pouze na území Prahy,“ vysvětluje mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Pokud se podaří zahájit pilotní projekt na jaře, ostrý provoz by město nejspíš spustilo v létě. V jeho rámci by přibyly další funkce.

Vedle možnosti pořídit si přes virtuální tržiště jízdenku na hromadnou dopravu budou mít Pražané například i možnost zaplatit za vodu, odpad či poplatek za psa. Pomocí služby se také objednají na úřad.

Do aplikace se její uživatelé budou mít možnost registrovat, používat ji však bude možné také anonymně bez zadání přihlašovacích údajů. Vedení metropole také chce, aby alespoň část služby Prague Market sloužila turistům. Dostupná proto bude ve více jazycích.