Od vlaku na růžovém kole. Na nádraží vzniklo stanoviště bikesharingu

  9:45
Už týden mají možnost cestující, kteří přijedou na pražské hlavní nádraží, pokračovat ve své cestě dále po metropoli nejen metrem či tramvají, ale nově také na růžovém kole. Přímo v hlavní hale totiž vzniklo první stanoviště bikesharingu.
Lidé si mohou růžová kola půjčit na pražském hlavním nádraží od soboty 29....

Lidé si mohou růžová kola půjčit na pražském hlavním nádraží od soboty 29. srpna 2015 | foto: Jan Hromádko

Růžová kola si lidé mohou půjčit za poplatek a dojet s jejich pomocí, kam zrovna potřebují.

Za nápadem stojí organizace Rekola. Ta v Praze minulý rok odstartovala projekt bikesharingu neboli veřejného půjčování kol. V ulicích má aktuálně více než šest desítek bicyklů a koloběžek, o které se střídá zhruba 1 300 lidí.

Dosud byla kola různě rozeseta v ulicích metropole podle toho, kam je zrovna opřeli poslední uživatelé. To se však změnilo.

„Ve spolupráci se společností Leo Express jsme umístili nový stojan na hlavní nádraží. Kola tam budeme pravidelně doplňovat,“ popsala koordinátorka projektu Rekola Pavlína Pacáková.

Během prvního týdne po instalaci stojanu si kolo na nádraží ke své cestě do města půjčilo 15 klientů. Další necelá desítka pak kolo využila opačným směrem.

Od úterý 8. září si pak lidé přímo na pokladně Leo Express na nádraží budou moci přihlásit ke členství v projektu. „Zatím jenom na měsíc nebo do konce sezony, tedy do konce listopadu,“ dodala Pacáková.

S kolem na kole

Společnost se inspirovala za hranicemi. V řadě evropských metropolí totiž systém dovážení kol na jednotlivá stanoviště už funguje.

„V zahraničních městech, kde fungují velké bikesharingové systémy, je převážení kol takřka standardní činnost, jež pomáhá tomu, aby systém fungoval co nejlépe. Zpravidla se kola vyvážejí na kopce. Naopak se odvážejí z míst, kde je lidé spíš odkládají,“ popisuje Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat, která se zabývá problematikou cyklistiky v Praze.

Společnost Rekola zatím nebude bicykly převážet pomocí dodávek, jak to v případě zahraničních měst bývá. Členové organizace budou jezdit přímo na růžových bicyklech, které pak na nádraží nechají. „Máme dokonce i speciální kolo, na které je možné naložit i tři bicykly,“ vysvětluje Pacáková.

Podle ní je však možné, že do budoucna se budou kola skutečně převážet dodávkami. Společnost chce totiž vedle hlavního nádraží vytvořit pevná stanoviště pro kola i na dalších místech.

„Aktuálně jednáme s radnicí Prahy 7, že by další stojan mohl vzniknout na Strossmayerově náměstí. Jeden bychom také rádi umístili na Vítězné náměstí. Ten by mohl sloužit především tamním vysokoškolákům,“ vysvětluje Pacáková.

Pevná stanoviště jsou pro lidi, kteří bikesharing využívají, výhodná proto, že nemusí jednotlivá kola hledat v ulicích. U stojanu by měli mít jistotu, že tam bicykl vždy najdou. Výhoda je to také pro samotnou společnost. Ze stojanů totiž kola nepůjdou tak snadno ukrást. V současnosti jsou krádeže kol poměrně časté. Jen za letošní rok takto společnost přišla o 30 kol.

Rekola hledají investora

Společnost nyní hledá investora, díky kterému by mohla bikesharing rozjet ve velkém. O projekt má totiž zájem stále více lidí. „Zatímco v loňském roce kola sloužila hlavně studentům, letos věkový průměr uživatelů stoupl,“ říká Pacáková.

Pokud by společnost Rekola investora našla, mohlo by v Praze už příští rok jízdních kol výrazně přibýt a spolu s nimi by se také mohl zvýšit počet stanovišť.

Organizace by tak pravděpodobně předběhla vedení města, které již delší dobu pracuje na vlastním projektu bikesharingu. Přestože na magistrátě vzniklo již několik návrhů, jak by systém veřejného půjčování kol mohl fungovat, dosud se nepodařilo žádný z plánů uskutečnit.

Aktuálně má město na stole další variantu, jak by mohl bikesharing fungovat. „Během příštího týdne by mělo začít projednávání a diskuse s městskými částmi, kterých se projekt týká,“ popisuje mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Podle magistrátní komise pro cyklodopravu však projekt určitě neodstartuje letos. Rekola tak mají oproti městu náskok a mohou rozšiřovat počet lidí, kteří využívají jejich růžová kola a koloběžky.

Kdo se chce do systému zapojit, ten se musí registrovat a zaplatit poplatek. Ten činí 150 korun na měsíc nebo 300 korun do konce roku. Posléze může využívat všechny růžové bicykly po Praze. Jejich přesnou polohu zjistí pomocí mobilní aplikace. Nově je díky spolupráci s Leo Expressem možné členství koupit spolu s jízdenkou na vlak.

Bikesharing v Evropě

  • Vídeň
    Rok spuštění: 2003 Provozovatel: Citybike, JCDecaux Počet kol: 1 400 Počet stanovišť: 115 Fungování: Kdo chce systém využívat, musí se nejdříve za jedno euro zaregistrovat, a to buď na poště, nebo pomocí internetu. Poté si již může u stojanů kolo půjčit. Cena: První hodina jízdy je zdarma, další stojí euro. Třetí hodina pak dvě eura.
  • Paříž
    Rok spuštění:
    2007 Provozovatel: Vélib’, JCDecaux Počet kol: 20 600 Počet stanovišť: 1 450 Fungování: Po registraci je možné si kolo půjčit na konkrétních stanovištích. Tam je nutné bicykly také vracet. Cena: První půlhodina je zdarma, další stojí euro, třetí dvě eura a čtvrtá dokonce čtyři eura. To kvůli větší cirkulaci kol.
  • Berlín
    Rok spuštění:
    2002 Provozovatel: DB Rent Počet kol: 1 715 Fungování: Uživatel se registruje a pomocí chytrého telefonu vyhledá kolo. Pomocí mobilní aplikace dostane čtyřmístný kód na zámek od kola. Protože systém funguje bez stacionárních stanovišť, kola cyklisté nechávají u velkých křižovatek. Cena: osm eurocentů na minutu, nebo devět eur na den
  • Brusel
    Rok spuštění
    : 2006 Provozovatel: JCDecaux Počet kol: 2 500 Počet stanovišť: 180 Fungování: obdobný systém jako v Paříži Cena: Prvních 30 minut je zdarma, druhá půlhodina stojí 0,5 eura, třetí euro a čtvrtá dvě eura.
  • Řím
    Rok spuštění:
    2009 Provozovatel: ATAC Počet kol: 200 Počet stanovišť: 17 Fungování: Za pět eur dostane uživatel kartu na odemykání a zamykání kol. Cena: Půlhodina stojí 0,5 eura.
Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Basketbalistky USK zvládly třetí finále bez problémů, titul mají na dosah

26. dubna 2024  19:30,  aktualizováno  21:17

Basketbalistky USK Praha porazily doma ve třetím ligovém finále Žabiny Brno 83:61. V sérii vedou...

Létaly židle, lidé je pohřbívali. Volejbalisté Ústí ale baráž senzačně otočili

26. dubna 2024  20:48

Křepčili, jako by vyhráli titul, poskakovali s fanoušky, v extázi jim nabíhaly na krku žíly....

Posílili jsme opatření, tvrdí pořadatel maratonu. Minule závodníci kolabovali

26. dubna 2024  16:38

Přes osm tisíc běžců, z toho přibližně polovina ze zahraničí, a zhruba 200 milionů zisku pro českou...

„Dobrý informátor usnadňuje ochranu státu.“ Jak první republika bojovala s trolly

26. dubna 2024

Premium „Ueberfallkommanda“, psi pro policejní patroly na periferii a obušky pro četníky, přepadové tiskové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...