Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Karlova náměstí v Praze by mohla být klidová zóna s omezenou dopravou

  20:48aktualizováno  20:48
Praha 2 chce proměnit Karlovo náměstí v klidovou zónu. Nejdůležitější bude v takovém případě omezit dopravu. Najít řešení ale nebude jednoduché, zejména s ohledem na fakt, že na náměstí ústí dvě velmi frekventované pražské komunikace - Ječná a Žitná.

Karlovo náměstí v Praze | foto: Nikola HronkováMF DNES

Karlovo náměstí je specifická plocha s rozsáhlými trávníky a květinovými záhony. Už dlouhá léta má však jedno "bolestivé stigma". "Kvůli prodloužení ulic Ječné a Žitné je náměstí násilně rozděleno do tří samostatných, pěšky jen obtížně propojených celků," podotýká zástupce starostky Prahy 2 Václav Vondrášek.

Proto druhá městská část plánuje změnu. Rozhodnout o ní teď musí magistrát. "Než budou o proměně Karlova náměstí jednat radní Prahy 2, musí se radnice domluvit s několika odbory hlavního města," vysvětluje poradce primátora Karel Koláček. Jeho odhad je přelom září a října letošního roku.

Ke zmíněné dohodě mělo přitom dojít už v dubnu, věc je ale prý natolik složitá, že se zatím nestihla prozkoumat a projednat. Možná pomůže schůzka starostky Prahy 2 Jany Černochové s pražským primátorem Bohuslavem Svobodou, která je naplánovaná na tento měsíc.

Zásadním požadavkem druhé městské části, který patrně dělá magistrátním úředníkům těžkou hlavu, je omezení dopravy na Karlově náměstí. Řidiči, kteří po důležitých městských třídách Žitné a Ječné pravidelně jezdí, si to sami nejspíš neumějí dost dobře představit.

"Myslíme si, že to v návaznosti na nedávno otevřenou jižní část Pražského okruhu řešitelné je," tvrdí místostarosta dvojky Vondrášek. Pomoci by mohl i do dvou let zprovozněný tunelový komplex Blanka.

Řešení: uzavřít Žitnou nebo udělat lávku pro pěší

Jak se vyhnout frekventovaným ulicím, řeší architekti, kteří se již před čtyřmi lety zúčastnili soutěže o novou podobu Karlova náměstí (více čtěte zde), různě. Jedni navrhli tunel, druzí mostky, další jednu z hlavních ulic pro auta zcela uzavřeli.

Fotogalerie

"Praha 2 přišla s velmi zajímavými architektonickými návrhy. V tuto chvíli hledáme co nejoptimálnější kompromis. Přemýšlíme i o možnosti zajímavého propojení lávkami pro pěší. Odboru dopravy jsme navíc dali k posouzení, zda by bylo možné uzavřít Žitnou ulici pro dopravu," říká pražská radní Aleksandra Udženija.

Důležitý ale nebude pouze názor dopravních expertů, ale také památkářů. "Nejenom že náměstí leží v Pražské památkové rezervaci, ale park na tomto místě byl v roce 1998 prohlášen za nemovitou kulturní památku. To celý postup značně znesnadňuje," popisuje situaci Vondrášek.

Podle místostarosty Vondráška se na Karlově náměstí střetly dvě představy o památkové péči. Nedávno tu totiž archeologové objevili základy dávno zbořené, ale historicky velmi významné kaple Božího těla. Ta ovšem zasahuje částečně do Ječné ulice.

Karlovo náměstí

Rozlohou 80 550 metrů čtverečních je největším náměstím v Česku a patří i mezi největší v Evropě. Založil ho císař Karel IV. Park navrhl František Thomayer na konci 19. století. Tehdy sem lidé chodili na procházky a korzovali kolem parku. Náměstí zdaleka nebylo v centru, nevedla tudy nejfrekventovanější tramvajová trať Prahy ani metro či přetížená spojka pro auta.

"Jedni mají za to, že by se mělo zachovat vše, co se dá, a že minulost by se měla odkrýt pohledům veřejnosti. Druzí se domnívají, že dochovaným otiskům základů je lépe pod tramvajovou tratí," říká za Prahu 2 Vondrášek.

Všechny požadavky musí nyní architekti zapracovat do jednotlivých návrhů. Z toho vyplyne další postup prací a také cena, kterou bude muset město na případnou proměnu největšího pražského náměstí vydat.

"V tuto chvíli není možné náklady na úpravy Karlova náměstí odhadovat. Budou ale nepochybně tak vysoké, že na to v žádném případě samotná Praha 2 nebude stačit," uzavírá Vondrášek. I z toho důvodu je zřejmé, že rekonstrukce náměstí bude běh na dlouhou trať.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otevření zrekonstruované stanice pražského metra B Jinonice. (23. srpna 2017)
VIDEO: Výluka po sedmi měsících končí, v metru Jinonice opět staví vlaky

Ve stanici metra B Jinonice od středy opět staví vlakové soupravy. Pražský dopravní podnik (DPP) dokončil kompletní rekonstrukci stanice, kam zatékala voda....  celý článek

Kvůli rozkopané silnici u Národního divadla stály auta i tramvaje v koloně...
U Národního divadla nejezdily tramvaje, dopravu komplikuje rozkopaná silnice

Tramvaje i auta v okolí pražského Národního divadla po poledni stála. Doprava kolabovala kvůli částečné uzavírce několika ulic. Auta zde musejí během oprav...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 v Praze

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.