Zajít si k Vltavě na koncert, pak si tu nakoupit a odjet "vodní tramvají" o něco dál na kávu. To je vize, kterou se nyní k novému využití pražských náplavek zabývá magistrát. Plochy podél Vltavy bude spravovat město.
Cílem je přivést k vltavským břehům lidi, zkombinovat aktivity, aby v úzkém prostoru nedocházelo ke kolizím, a také z toho ekonomicky profitovat. "Důležité je, aby bylo město samo aktivní a nespoléhalo jen na aktivity různých soukromých subjektů. Proto bude náplavky spravovat městská firma, a nikoliv soukromá, jak tomu bylo doposud," řekla radní Aleksandra Udženija.
O využití vydlážděných pražských břehů se mluví mnoho let a nápadů je už tolik, že se v nich člověk ztrácí. Čím je tedy nynější idea nová? Zejména svou komplexností. Přesně určuje, jaká část náplavek má k čemu sloužit, kam smějí auta, kam cyklisté.
Například u Čechova mostu má návštěvník nalézt vysoký standard služeb v návaznosti na luxusní Pařížskou ulici. Budou tu butiky, módní přehlídky či restaurace. O kus dál, mezi Revoluční a ulicí Na Františku, má být místo pro "vodní nádraží", tedy mola, čekací zóna s rychlým občerstvením či dětským hřištěm a půjčovnou kol.
Dnes nejnavštěvovanější náplavkou je ta u Rašínova nábřeží. Podle studie by měla být od železničního mostu směrem do centra využita pro trhy, stánkový prodej a kulturní akce. Druhou stranu, směrem k Vyšehradu, pak ocení zejména rodiny s dětmi, protože tu má být dětský koutek, půjčovna loděk či grilů.
Třetí a poslední náplavka na Smíchově má nabídnout místo aktivního odpočinku s hřišti, horolezeckou stěnou, a dokonce plovoucím bazénem na pontonu.
Navíc město chce využít atraktivní místa a začlenit je do turistických tras. "Pohled na Pražský hrad je od hladiny Vltavy jedinečný a je škoda, že ho turisté, ale i Pražané moc neznají," uvedla Udženija.
Zamýšlené aktivity jsou v záplavové oblasti
Jenže: nastíněná idea má stejně jako všechny předchozí nedostatky. Chce využít prostor, který čas od času zaplaví voda. Navíc, jak se ukázalo, zde dochází ke kolizím mezi chodci a cyklisty. Kdo sem chodí, ví, o čem je řeč. V budoucnu tu budou muset cyklisté sesednout z kola. A to je problém.
"Ti ostřílení se náplavce prostě vyhnou a pojedou raději horem po ulici. Ostatní to risknou a přes zákaz tu projedou na kole," řekl magistrátní odborník na cyklodopravu Pavel Polák.
Najít elegantní řešení bude určitě ještě dřina. "Plovoucí cyklostezka, rampa u chodníku nahoře u nábřežní zdi či viditelně oddělená stezka dole na náplavce," vyjmenoval možnosti Polák. Vlastně by ale stačilo, aby se tu chodci a cyklisté vzájemně respektovali.