Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejčastějším viníkem propadů v Praze je podle odborníků voda

  19:51aktualizováno  19:51
Propad vozovky na Evropské ulici v Praze 6 není v hlavním městě zas až tak výjimečným jevem. Země se tu propadla v posledních letech hned několikrát. Podle odborníků je geologické podloží Prahy velmi složité a nejčastějším viníkem propadů je voda.

Nechvalně známým "kráterem" je ten, který způsobil propad nad tunelem Blanka v říjnu 2008. | foto: MF DNES

Odborníci tvrdí, že rozsáhlé propady v souvislosti se stavbou metra v Praze 6 nehrozí. Podle primátora Bohuslava Svobody vše nasvědčuje tomu, že na nedělní propad vozovky (více čtěte zde) měla vliv pravděpodobně dříve vzniklá dutina, do níž při posledních deštích natekla voda.

Právě voda je společně se složitými geologickými vlastnostmi hornin, na kterých hlavní město stojí, nejčastější příčinou propadů. A zdaleka to nemusí souviset s hloubením tunelů, kterých je pod metropolí skutečně mnoho.

"Problémy v Praze často způsobuje prasklé potrubí. Unikající voda vymele kavernu, do níž se to celé najednou propadne," vysvětlil Svatoslav Chamra z katedry geotechniky na Stavební fakultě ČVUT.

Propady v Praze

Propady v Praze

Propady nejsou v Praze ničím až tak výjimečným. Na krátery ve Stromovce, kdy se zřítily desítky kubíků zeminy do budovaného tunelu Blanka, si jistě vzpomene kdekdo.

Odborník: Geologie v Praze je krásná, ale komplikovaná

Právě u břehů Vltavy jsou velké problémy s nestabilním podložím. "Písečné naplaveniny leží na jílovité břidlici - hornině staré půl miliardy let, která za tu dobu prodělala řadu vážných změn. Je tektonicky porušená. Masiv se pohyboval a rozbil břidlici na destičky, které se z masivu vysouvají jako tašky ze střechy," popsal Chamrův kolega Jiří Barták.

Ani kopcovité části metropole nejsou možných problémů ušetřeny. "Skalní podloží je sice místy velice pevné, ale jak se kdysi obrovskými tlaky vrásnilo, jsou často horniny rozdrcené. Máme tu řadu zlomů a tektonických poruch. Pod městem probíhá hlavní pražský zlom," podotkl Chamra.

Na něj narazili dělníci třeba při ražbě železničních tunelů pod Vítkovem či stavitelé metra B na Můstku.

Ačkoliv má Praha jednu z nejdokonalejších geologických map vůbec, je v podstatě nemožné případné propady předvídat. "Vrstvy jsou pod městem kolmo i podélně směrované a drahé geologické vrty nelze dělat po deseti metrech," vysvětlil Chamra s tím, že problémy při hloubení tunelů, ať už jakékoliv, se běžně objevují všude na světě.

"Prostě geologie v Praze je krásná, ale komplikovaná," dodal Chamra.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Praha plánuje pro lidi s Lítačkou slevy na sdílená auta a kola

Ráno nasednout na kolo a dojet si s ním k tramvaji, kterou člověk zamíří do práce. Po konci směny odjet autem. Praha zvažuje, že by kartu do hromadné dopravy –...  celý článek

Kdo koho školil? Podle magistrátu řidič Porsche hasiče nevybržďoval
Magistrát rozhodl, že řidič porsche hasiče nevybrzdil. Jen je omezil v jízdě

Magistrát dal za pravdu řidiči modrého porsche, který v polovině května podle policie v Praze vybržďoval hasiče. Řidič s rozhodnutím policie nesouhlasil a...  celý článek

Areál Kofoly v Mnichově Hradišti čekají úpravy. Firma musí snížit hluk, jinak...
Kofola může i přes hluk dál vyrábět, obyvatelé trpí a chystají žalobu

Továrna na výrobu limonád Kofola může dál fungovat v plném provozu, přestože porušuje noční hlukové limity. Firma dostala povolení na pokračování výroby po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.