Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kladno se zdráhá spojit svou MHD s pražskou. Bojí se dražšího jízdného

  18:30aktualizováno  18:30
Propojení pražské MHD s kladenskou, které mělo nastat v létě, se komplikuje. Jednání se takřka zastavila kvůli výtkám Kladna. Tamní radnice se obává zdražení jízdenek.
Autobus. Ilustrační foto

Autobus. Ilustrační foto | foto: Michal Šula, MF DNES

Spojení pražské a kladenské MHD navrhuje společnost Ropid, která v hlavním městě organizuje systém hromadné dopravy. Lidé, kteří denně dojíždějí veřejnou dopravou z Kladna do hlavního města by díky tomu mohli ušetřit až devět tisíc korun ročně. Cestování mezi městy by se navíc výrazně zjednodušilo.

„Cestujícím bude stačit jedna jízdenka, nebudou si jich muset v průběhu cesty pořizovat hned několik,“ popsal jednu z výhod mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Jenže propojení zatím vázne. Podle původních plánů se mělo Kladno do PID (pražské integrované dopravy, pozn. red.) zařadit na jaře letošního roku. Posléze se termín kvůli technickým potížím a uzavírání smluv s dopravci posunul na začátek července 2016. Ani ten ale nyní není jistý.

Propojení veřejné dopravy

  • Cílem propojení pražské a středočeské dopravy je především to, aby lidé ušetřili. Za jízdné budou platit méně cestující, kteří si nebudou muset kupovat zvlášť jízdenku na cestu po Praze a následně další na oblast Středočeského kraje. Jednotné budou také předplatné kupony na MHD.
  • Otázkou v některých případech zůstává, jak budou cestující ve středočeských městech využívat Opencard. To je případ Kladna, které není na pražské karty připraveno.
  • Šetřit nebudou jen pasažéři, ale také dopravci. Výhodou propojení pražského a středočeského systému je omezení souběžných linek. Zatímco nyní jezdí po některých trasách jak pražské, tak středočeské spoje, do budoucna budou spojeny a zbude jen jedna linka. Díky tomu budou některé spoje jezdit častěji či vzniknou zcela nové.

„Ze strany Kladna se objevily výtky. Na nich se jednání takřka zastavila. Kladno má obavy, že na integraci prodělá,“ řekl MF DNES dobře informovaný zdroj.

Vedení města má obavy především z toho, že se bude nově muset celá kladenská MHD řídit tarify Pražské integrované dopravy. To by mohlo ceny jízdenek v Kladně zdražit.

„Pro nás je stěžejní, abychom tímto krokem nijak neohrozili naši městskou hromadnou dopravu, včetně připravované koncepce jízdného za korunu pro důchodce a žáky základních i středních škol. Propojením s PID bychom fakticky ztratili kontrolu nad cenami jízdného v naší MHD, což by bylo naprosto nepřijatelné,“ řekl primátor Milan Volf (Volba pro Kladno).

Proto prosazuje variantu, kdy se kladenská MHD bude řídit stávajícími pravidly a do PID budou zařazeny zatím pouze komerční linky na trase Praha–Kladno.

Místo Kladna by mohla být připojena Lysá nad Labem

Další jednání by se měla uskutečnit ještě tento týden. Jakým směrem se budou ubírat, zatím není jasné, Ropid už ale má připravené záložní řešení. „V případě, že by se z nějakého důvodu integrace Kladenska nevyvedla, začali bychom nejspíše pracovat na zapojení Lysé nad Labem,“ vysvětlil Drápal.

To však neznamená, že by z plánovaného propojování pražské a středočeské dopravy bylo Kladno zcela vyčleněno. Jako největší město Středočeského kraje je pro projekt Ropidu klíčové a bez něj by propojování takřka postrádalo smysl. Z Kladna do Prahy totiž denně dojíždějí tisíce lidí. Slučování veřejné dopravy by se tak v případě neshod s velkou pravděpodobností pouze odložilo na dobu neurčitou.

Organizátor MHD v Praze se nyní chystá přečíslovat autobusy podle pražských norem v dalších městech. „Připravujeme další etapu integrace Mělnicka,“ dodal Drápal.

Do budoucna se počítá i se zapojením Nymburska, Kolína i Mladé Boleslavi. Podle Drápala projevují zájem o začlenění do PID také další města. V lednu letošního roku byly do systému zapojeny Kralupy nad Vltavou.

Stávající linky číslo 1 a 2 tam nově vyjely pod novým označením 457 a 458, a cestující tak získali možnost kombinovat kralupskou MHD s ostatními linkami PID.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.