Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Propojka D8 s R7 je v nedohlednu. Zahájení stavby brání Tuchoměřice

  19:36aktualizováno  19:36
Zahájení stavby očekávané propojky teplické dálnice D8 a chomutovské rychlostní silnice R7 komplikují soudy a malá obec Tuchoměřice. Ta nechce další silnici, která by vedla v její těsné blízkosti.
Na dálnici D8 míří přes Kralupy nad Vltavou i další obce denně velké množství...

Na dálnici D8 míří přes Kralupy nad Vltavou i další obce denně velké množství aut. Obyvatele dusí prach, problémem je i hluk. Naději na výstavbu propojky teď brzdí nesouhlas Tuchoměřic s plánovanou trasou silnice nedaleko města. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Nadměrný hluk, zplodiny a prašnost trápí Kralupy nad Vltavou každý všední den, kdy přes město projede až dvacet tisíc automobilů včetně těch nákladních. O moc lépe na tom nejsou ani další obce za Kralupy ve směru na dálnici D8.

Pomoci má obchvat zmíněného města a nová silnice první třídy coby spojnice mezi teplickou dálnicí D8 a chomutovskou rychlostní silnicí R7. To vše by mělo vyjít na více než 4,5 miliardy korun.

„Pro Kralupy nad Vltavou i pro okolní obce je to životně důležitý projekt,“ upozorňuje kralupský starosta Petr Holeček.

Jenže s informacemi ohledně vybudování nové silnice je to jako na houpačce. Poslední oficiální zpráva ze Středočeského krajského úřadu zní: „Tuchoměřice brání zahájení stavby.“ Přeloženo: obce a města budou dál trpět.

V polovině července přitom kraj avizoval, že se s Tuchoměřicemi dohodl a stavba obchvatu Kralup a s ním spojené propojky D8 a R7 by mohla začít. Z R7 by se silnice odkláněla směrem na Kralupy.

Tuchoměřice by obkroužila severozápadně od města, stejně jako Tursko. Na D8 se spojka měla připojit u Úžice. V takovém případě odhadoval hejtman Miloš Petera (ČSSD) zprovoznění silnice na rok 2022.

Další silnice za domem

Tuchoměřice, které samy hustou dopravou trpí, ale projekt kritizují. První navrhovaná trasa měla vést v jejich těsné blízkosti, s tím se nechtěly smířit.

„V sousedství už máme rychlostní silnici R7 a letiště na Ruzyni. Další velká silnice je proto pro obec nepřijatelná,“ vysvětluje starosta Tuchoměřic Jaroslav Radostný.

7 let

by měla trvat výstavba propojky silnic R7 a D8. Není ale jasné, kdy začne.

Podle Radostného kraj s obcí navrhovanou trasu propojky, která je již zanesena v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje, příliš nekonzultoval.

„Nikdo s námi dříve nemluvil. Když jsme čtyři roky připravovali územní plán obce, usilovali jsme o to, aby nám kraj řekl, kudy silnice povede. Marně,“ říká starosta Tuchoměřic. A jeho tvrzení nevyvrací ani hejtman Petera.

„Nemohu komentovat to, co bylo před čtyřmi lety, ale po svém nástupu do funkce hejtmana (v červnu loňského roku, pozn. red.) jsem se snažil věc řešit,“ tvrdí Petera.

Obec koncem minulého roku na zásady územního rozvoje podala žalobu, což bylo dle Radostného to jediné, co mohla proti silnici udělat. V polovině června dal krajský soud jejím námitkám za pravdu.

Čekání na soud

S tím se ale na oplátku nesmířil krajský úřad a proti soudnímu rozhodnutí podal vzápětí takzvanou kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. To trvá dodnes. Kdy soud rozhodne, není zcela jasné.

„Zákon nestanovuje lhůtu pro vyřízení kasačních stížností, o těch rozhoduje Nejvyšší správní soud v pořadí, v jakém k soudu přišly, momentálně se doba od napadení k rozhodnutí pohybuje od sedmi do devíti měsíců,“ uvedla mluvčí Nejvyššího správního soudu Sylva Dostálová.

„Z důvodu napadení územního plánu ze strany obce Tuchoměřice se celá stavba posouvá. Osobně mi je proto líto ostatních obcí, kterým by výstavba této propojky ulehčila od zatížení dopravou,“ doplnil hejtman.

Pokud kraj u soudu neuspěje, způsobí to pravděpodobně velké zdržení, protože bude muset provést aktualizaci zásad územního rozvoje, což je časově náročné, a mohlo by to přinést i ztrátu přislíbené dotace od ministerstva dopravy. Kraj se proto snaží dohodnout s Tuchoměřicemi na takovém řešení, aby se tyto zásady územního rozvoje nemusely předělávat.

4,5 miliardy korun

 má podle odhadů stát celá nová komunikace.

„Po několika jednáních jsme se s panem hejtmanem dohodli na tom, že silnice bude umístěna dál od obce, a tato dohoda trvá,“ ujišťuje starosta Radostný.

To, že jsou jednání na dobré cestě, potvrzuje podle Radostného i setkání z minulého týdne, kdy se Tuchoměřice sešly společně se zástupci kraje, ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR a ujasnily si trasu plánované komunikace.

Podle tuchoměřického místostarosty Karola Böhma se kraj s vedením Tuchoměřic v červenci dohodl i na tom, že obec částečně zpochybní zmíněné rozhodnutí krajského soudu, což by mohlo kraji prospět v současném soudním procesu.

Tuto dohodu ale mimořádné zastupitelstvo obce koncem předešlého měsíce neodsouhlasilo, krom dohadování trasy tedy také všichni napjatě očekávají, jak rozhodne Nejvyšší správní soud v Brně, u nějž kasační stížnost leží na stole.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.