Nové protihlukové stěny musí být polepeny páskami. (Ilustrační snímek)

Nové protihlukové stěny musí být polepeny páskami. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Šafránek

Protihlukové stěny ohrožují ptáky, mění se proto výstražné značení

  • 8
Do České republiky se po zimě začínají vracet tažní ptáci. Tisíce jich však zahynou už cestou. Nebezpečí pro ně nepředstavují jen sloupy vysokého napětí, ale i protihlukové stěny, do jejichž průhledných částí často narážejí. U nově postavených zábran proto stavbaři změnili systém výstražného značení.

Některé protihlukové stěny, které vyrůstají kolem silnic či železničních koridorů, mají v horní části průhlednou plochu, kterou ptáci nejsou schopni odlišit od volného prostoru. A to ani přesto, že jsou na ní nalepeny tmavé siluety dravců. Ročně tak kvůli nárazům zahyne v celé republice podle hrubých odhadů až několik milionů ptáků.

Protihluková stěna

"Siluety jsou pro ptáky bohužel nedostačující označení. Proto do průhledných částí protihlukových stěn často narážejí a hynou," řekl Lukáš Viktora z České společnosti ornitologické, který má na starosti ochranářské projekty.

Řešení však podle něj existuje. "Doporučujeme správcům komunikací, aby při výstavbě stěn požadovali po dodavatelích novou úpravu - a sice polep páskami, nejlépe vertikální, kdy pásky budou široké minimálně dva centimetry a vzdáleny od sebe budou maximálně deset centimetrů. Takový polep čiré stěny sníží kolize ptáků prakticky na nulu," vysvětlil Viktora.

Tímto novým způsobem byla upravena například protihluková stěna u nedávno otevřeného obchvatu Kolína.

"Na mostě nad Polepským údolím je stěna v úrovni korun stromů, kterými ptáci často prolétají. Proto jsme požádali investora stavby, Ředitelství silnic a dálnic, aby nahradil černé siluety dravců horizontálními pruhy," řekl vedoucí kolínského odboru životního prostředí Radek Smutný.

Nová podoba zábran je od roku 2008 podmínkou

Právě kvůli zlepšení ochrany ptactva se výše zmíněný bezpečnostní prvek začal zavádět u všech nových silničních staveb.

"Ukázalo se, že nalepovací siluety dravců nejsou dostatečně efektivní, proto se postupně začalo přecházet na účinnější značení vytvořené z hustých horizontálních či vertikálních pruhů," řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Nařízení se tak týká nově stavěných zábran.

Na novou úpravu protihlukových stěn myslí i v dalších středočeských městech. Například Mladá Boleslav tento požadavek zohledňuje už v okamžiku, kdy se vyjadřuje k budoucím projektům, jako jsou plánované stavby silnic.

"Ve vyjádření je zaneseno, že podoba protihlukových zábran bude konzultována s projektantem tak, aby se podobným problémům předešlo už při projektové přípravě," uvedl Josef Novák z mladoboleslavského odboru životního prostředí.

Další velký problém představuje pro ptáky současný trend ve stavebnictví, kdy se na opláštění nových budov umisťují reflexní plochy, v nichž se odráží okolní krajina.

Ptáci se podle ornitologů zraní o překážky většinou při shánění potravy. Při migraci létají ve větších výškách, kolem padesáti metrů.