Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Segwaye budou jezdit jen po ulicích, plánuje radnice v centru Prahy

  11:09aktualizováno  11:09
Praha 1 chce kvůli bezpečnosti chodců v centru vykázat segwaye z chodníků na silnice. Podle Asociace Segway ČR by tento krok však znamenal konec podnikání v jejich oboru.

Turisté na vozítkách Segway na Staroměstském náměstí v Praze. (Ilustrační snímek) | foto: Markéta ŠubrtováiDNES.cz

Úzkými uličkami Starého Města popojíždí skupina turistů na motorových vozítkách Segway. Kochají se památkami, občas na sebe něco zakřičí. Chodci před nimi uhýbají.

"Proč nejedou po silnici?" zlobí se starší muž. Není sám.

"Od loňského roku evidujeme desítky stížností či připomínek k pohybu vozítek Segway v centru Prahy, někteří obyvatelé jsou z toho nešťastní," říká místostarosta Prahy 1 Daniel Hodek.

Zástupci Prahy 1 by rádi tato dvoustopá přibližovadla vykázali z chodníků na silnice nebo na cyklostezky. "Měla by se upravit legislativa. Vždyť jde především o bezpečnost chodců," dodává.

Zákon o nich nemluví

Dlouhodobě si na vozítka na chodnících a pěších zónách stěžuje také sdružení Pražské matky, které se zabývá bezpečností chodců.

"Jsou to vozidla na motorovém pohonu a brání chodcům v bezpečném pohybu. Na úzké chodníky tyhle stroje nepatří," myslí si Jarmila Johnová ze sdružení.

Názory na to, zda segwaye nechat na chodnících, nebo je poslat na silnice, se různí. Vozítka totiž nejsou výslovně uvedena v zákoně o provozu na pozemních komunikacích. Protože se tam o nich nepíše jako o subjektu, jemuž je určena vozovka, jsou považována za chodce.

"Je to paradox. Srovnejte například parametry koloběžky, jíž je určená vozovka, a parametry segwaye. Ve chvíli, kdy z pohledu zákona zůstane segway v kategorii ´a podobně´, tak se s tím neumíme vypořádat," dodal Hodek. Zároveň zdůraznil, že osobně proti segwayům nic nemá.

BESIP: Segway mezi chodce nepatří, na silnici ale také ne

Úpravu právního rámce by přivítal i Roman Budský, šéf organizace BESIP.

"Jde o přesné vymezení práv a povinností. Rozumím tomu, že střet chodce s jezdcem na segwayi může způsobit velmi vážná zranění. Osobně bych to v místech velké koncentrace chodců nerad viděl," doplnil Budský. On sám by ale segwaye na silnici nevykazoval.

Praha 1 se obrátila se žádostí o řešení na ministerstvo dopravy. To však změnu v legislativě nechystá. "Podle nynější legislativy existuje dostatek nástrojů, jak omezit provoz segwayů tam, kde to není vhodné," řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Jde například o vytvoření místní vyhlášky upravující jejich provoz nebo o instalaci značek se zákazem vstupu chodců a dodatkovou tabulkou "platí pro segway" do problematických míst.

Úpravu značkami však Hodek odmítá. "Myslím, že je to nejkrajnější zoufalý akt. Takové tragikomické drbání se pravou rukou za levým uchem," říká politik.

K možné kolizi vozítek s chodci může docházet především v centru, které brázdí na segwayích hlavně zahraniční turisté.

V metropoli je podle webu české Asociace Segway osm oficiálních půjčoven, které klientům nabízejí prohlídkové okruhy. Místa se často opakují: Staré Město, Hrad, Petřín, Kampa. Platí se kolem 1 500 korun za dvě hodiny jízdy.

Sami turisty na cestu nepošleme, říkají půjčovny

Že by samy půjčovny poslaly turisty na silnici, to se nestane.

"Jde i o jejich bezpečnost. Je pravda, že vozítka mohou jet až dvacetikilometrovou rychlostí. Ale soubor pravidel, která jsme stanovili a za své je vzaly provozovny u nás evidované, dovoluje mimo jiné jet nejvýše rychlostí osmi kilometrů za hodinu," říká Zuzana Eliášová z asociace.

"Řada turistů na tom často stojí poprvé. Bezpečnost všech, tedy jejich i chodců, je prvořadá. Pokud je vykážeme na silnici, bude to pro řadu podnikatelů likvidační," říká.

K tomuto názoru se přiklání také dopravní expert a poslanec Stanislav Huml. "Na to, aby se segwaye pohybovaly mezi auty, jezdí příliš pomalu, rychlostí chůze," říká Huml.

"Ještě si je umím představit na cyklostezce. Na chodnících mi nevadí. Na těch specifických a úzkých místech by možná pomohl zákaz vjezdu," uvažuje.

Jezdci spíš spadnou sami, než aby někoho sráželi

Nutno dodat, že k vážným kolizím segwayí s chodci v Praze nedochází. "Za posledních pět let jsme zaznamenali jen jeden nebo dva případy," uvedla mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová.

"Většinou si zákazníci natlučou sami, když nezvládnou řízení a spadnou," dodala Miroslava Pavlíková z půjčovny Segway Point.

"Jízdy jednotlivců nebo ve skupinách vždy probíhají pod dohledem instruktora. Pokud se mu chování někoho z jezdců nezdá, okamžitě ho zastaví," říká Pavlíková.

Praha 1 si také nechala zpracovat odbornou studii, která měla podpořit její názor. Materiál z ČVUT však podpořil spíš stanovisko asociace, že "není nezbytné paušálně zakazovat používání vozítek Segway na chodnících společně s chodci".

Na kritických místech studie doporučuje jejich provoz zakázat formou písemného příkazu provozovatelům.

"Studie nevyzněla až tak jednoznačně ve prospěch řešení této věci," poznamenal Hodek. Praha 1 už iniciovala jednání s magistrátem ohledně úpravy pořádkové vyhlášky. "Slíbili jsme si, že se opět sejdeme v září. Až vyhodnotíme letní sezonu," uzavřel Hodek.

Patří podle vás vozítka segway na chodníky, nebo na silnice?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 9:00 16. července 2013. Anketa je uzavřena.

Na silnice 2701
Na chodníky 259






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.