Tunel Blanka se otevřel pro řidiče (19. září 2015) | foto: Michal Šula, MAFRA

Tunelem Blanka jezdí 70 tisíc aut denně. Je to víc, než se čekalo

  • 199
Tunel Blanka řidiči využívají víc, než se předpokládalo. Měsíc po jejím otevření to ukazují statistiky. Na některých místech došlo ke zhoršení dopravy. Město doufá, že se situace změní po skončení uzavírek.

Až se doprava ustálí, bude Blankou denně projíždět zhruba 45 tisíc aut. Takové byly předpoklady dopravních odborníků ještě předtím, než se tunel před měsícem otevřel. Aktuální čísla dispečerů však ukazují, že je tunelový komplex mnohem vytíženější, než se očekávalo. V současné době jím denně projede na 70 tisíc aut.

„Tento nárůst je nejspíš způsoben i opravami některých ulic. Například na Jižní spojce. Více řidičů proto míří do Blanky,“ vysvětluje mluvčí Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) Petr Vomáčka.

Neztraťte se v Blance: tunelový komplex přehledně

Pražský tunel Blanka

Přestože Blanku využívá stále větší množství lidí, zdaleka ne všude tunel skutečně dopravě ulevil. Výraznější zlepšení zatím popisuje pouze sedmá městská část, a to v ulici Veletržní v úseku mezi Strojnickou a Kamenickou, dále v ulici Milady Horákové mezi Prašným mostem a Brusnicí a nakonec v Argentinské od Dělnické po Plynární. Ve všech třech případech počet aut klesl zhruba o deset procent.

Silničáři v posledním měsíci zaregistrovali obdobný úbytek aut také na Nuselském mostě. Podle nich za to mohou především opravy mostu, které ubraly jízdní pruhy.

Blanku zatím příliš nechválí řidiči projíždějící Smíchovem. Kolony v ulicích Radlická, Dobříšská a Strakonická jsou od druhé poloviny září na denním pořádku. Podle statistik silničářů však na vině nemusí být Blanka.

Například v Dobříšské ulici v úseku mezi tunelem Mrázovka a ulicí Strakonická, kde kolony stojí nejčastěji, totiž od zprovoznění komplexu příliš aut nepřibylo.

Zatímco před zprovozněním Blanky místem projíždělo zhruba 77 tisíc aut denně, dnes je to přibližně 80 tisíc vozů. Nedá se tedy říci, že by výrazně více řidičů přes Mrázovku a Strahovský tunel směřovalo do Blanky a z Blanky.

Zácpy a hustý provoz podle silničářů i dopravních expertů mohla vyvolat rekonstrukce Plzeňské ulice. Ta má skončit právě tento týden. V případě, že díky tomu začne být provoz v okolí Smíchova plynulejší, Blance se tím vymaže jeden velký černý puntík.

Počet vozů v ulicích denně

Strahovský tunel

Před Blankou 46,4 tisíce, po otevření 66,5 tisíce

Jugoslávských partyzánů

Před Blankou 14,3 tisíce, po otevření 15,6 tisíce

Patočkova v úseku mezi ulicemi Pod Královkou a Pod Drinopolem

Před Blankou 30,2 tisíce, po otevření 43,2 tisíce

Resslova

Před Blankou 34,9 tisíce, po otevření 32,7 tisíce

Letenský tunel

Před Blankou 18,3 tisíce, po otevření 19,1 tisíce

Argentinská mezi Dělnickou a Plynární

Před Blankou 52,3 tisíce, po otevření 43,7 tisíce

V Holešovičkách

Před Blankou 68 tisíc, po otevření 75 tisíc

Zdroj: Technická správa komunikací

Těch má však tunelový komplex zatím více. S komplikacemi se potýká také Praha 6. Tam se kolony tvoří ve Svatovítské ulici od výjezdu z Blanky u Prašného mostu až po Vítězné náměstí.

Situaci by měla vyřešit výstavba 400 metrů dlouhého obchvatu, který zmíněnou ulici propojí s Evropskou. Auta tak nebudou muset jezdit přes „Kulaťák“.

Víc aut je i v navazujících tunelech

Výrazně více aut od 19. září projíždí tunely, na které Blanka navazuje. „Ve Strahovském tunelu se počet vozidel zvýšil přibližně o 20 tisíc,“ popisuje mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

Ta připomíná, že dosavadní statistiky je třeba brát s rezervou. Jedná se o první měření, které slouží spíše jako orientační. První odpovídající měření se podle ní dá očekávat na jaře 2016.

Experti navíc dodávají, že potrvá několik dalších měsíců, než se skutečně doprava ustálí. Řada řidičů totiž zatím zkouší, zda Blankou budou jezdit, nebo ne.

Podle iniciativy Auto*Mat je nyní třeba, aby město co nejrychleji přistoupilo k omezení dopravy na těch silnicích, kde se počet aut snížil.

„Za dva měsíce se mohou ulice, kde aut ubylo, zase zaplnit, a to i kvůli lidem, kteří díky lepší průjezdnosti začnou nově jezdit autem. Pokud tak chce město ulicím skutečně ulevit, a ne v nich jen vytvořit místo pro další auta, mělo by k omezením přistoupit co nejdříve,“ vysvětluje Vratislav Filler z Auto*Matu.

Město zatím volí variantu počkat, jak se situace vyvine, až si doprava po zprovoznění Blanky takzvaně „sedne“.

21. září 2015