Toto je počítač, díky kterému mohla Kristýna ukončit pololetí a podat přihlášku...

Toto je počítač, díky kterému mohla Kristýna ukončit pololetí a podat přihlášku na střední školu. Učitelé ji totiž prostřednictvím webových kamer a interaktivní tabule vyučovali online. | foto: Vojtěch Janda, 5plus2.cz

Místo balení aktovky zapíná počítač. Kristýna je první on-line žákyně

  • 6
Kristýna Staňková se stala první on-line žákyní v Česku. Vynutila si to její vážná nemoc, která jí bránila chodit dlouhodobě do školy. V Praze 7 díky tomu dokonce přemýšlí, že vznikne celá on-line třída pro nemocné děti

Kristýna působí jako běžná mladá slečna. "Baví mě třeba matematika, ráda počítám. Nesnáším ale geometrii," barvitě vypráví o škole. Fyzicky si v ní ale v poslední době příliš nepobyla. Trpí vzácnou nemocí slinivky břišní.

"Na tu nemoc mi přišli asi v šesti letech. Pobolívalo mě břicho, ale když jsem přestala jíst, přešlo to. V posledních čtyřech letech se to ale začalo zhoršovat," popisuje. Kristýna během nich prodělala bezpočet operací, při kterých přišla o část sleziny a slinivky. Předloni navíc dostala takzvaný pankreatický záchvat, kdy se jí v břišní dutině začala hromadit tekutina, kterou museli lékaři odstranit.

Dnes si dáme matematiku, říká do kamery učitel

Život dnes již patnáctileté Kristýny se tak odehrával střídavě doma a v nemocnici. "Naposledy byla hospitalizovaná loni na podzim, kdy si na nemocničním pokoji pobyla dva měsíce. Po propuštění ale musela být napojena dvacet hodin denně na výživovou sondu," říká její tatínek Martin.

Přes všechny komplikace Kristýna svůj boj s osudem nevzdává. Jedno z jejích přání je studovat a s největší pravděpodobností se jí to podaří. I díky tomu, že ji učitelé vyučovali a zkoušeli on-line, jako první žákyni základní školy v Česku.

"Snažíme se na všech školách cíleně zavádět do výuky prvky IT. I proto jsme začali spolupracovat se soukromou firmou, která nám poskytla speciální software," popisuje Daniel Štěpán, místostarosta Prahy 7, který má na starosti oblast školství.

Nová technologie podle něj umožňuje výuku na dálku prostřednictvím webových kamer a interaktivních tabulí. Student tak může být na nemocničním lůžku a nic mu nebrání se připojit do běžné hodiny.

Na svém počítači Kristýna vidí, co učitel píše na tabuli, ale i sama na ni může psát či kreslit. Zároveň ve zvláštním okénku vidí i na učitele, případně na spolužáky, se kterými může komunikovat. Konkrétně Kristýna se ale do hodiny ještě přímo nepřipojovala, učitelé ji vyučovali odděleně. "Byla takový testovací jezdec, u ní jsme systém teprve zkoušeli," říká zástupce ředitele základní školy na Strossmayerově náměstí Martin Provazník.

"Věděli jsme, že se snaží a doplňuje si vzdělání. Vzhledem k tomu, že kvůli nemoci ve škole hodně chyběla, chtěli jsme jí a její rodině nějak pomoci, aby mohla dokončit pololetí a hlásit se na střední školu," vysvětluje důvody, proč vybrali právě ji.

Možná vznikne speciální on-line třída pro nemocné děti

Kristýna podle Martina Provazníka na dálku absolvovala několik předmětů, mezi kterými byla angličtina a občanská výchova. "Velkou výhodou je, že se studentem můžete nejen mluvit a připravit pro něj prezentaci, kterou promítáte na tabuli, ale on sám do ní může vstupovat. Takže třeba může zaškrtávat při testech odpovědi, o kterých okamžitě víte, jestli jsou správné nebo špatné, a pak případně látku dovysvětlit," popisuje průběh výuky.

Teď už se zdravotní stav patnáctileté Kristýny zlepšil natolik, že může chodit do školy. I když jen na dvě hodiny denně. Na výživovou sondu je podle svého tatínka Martina napojena jen přes noc. "Bylo to pro nás vítané ulehčení, Kristýna by bez tohoto projektu musela opakovat a nemohla by studovat dál," pochvaluje si.

Podle Daniela Štěpána chce Praha 7 systém na školách dále rozvíjet. Využívat by jej mohly jak zdravé děti, jejichž výuka se může propojit s výukou studentů třeba ve Francii, ale hlavně ty nemocné. V budoucnu by tak mohla vzniknout speciální on-line třída.

"Zatím máme tuto technologii zapůjčenou na rok zdarma, pokud se osvědčí, bude jistě v zájmu městské části si ji zakoupit a tuto myšlenku převést do praxe," vysvětluje.

Do školy posílají i roboty

V zahraničí přitom některé školy šly ještě dál. Například v roce 2011 americká televize CNN odvysílala reportáž o texaském studentu Lyndonu Batym, jehož organismus prakticky ztratil imunitu. Posílal proto místo sebe do školy robota, kterého ovládal na dálku pomocí svého počítače.

Robot se tak pohyboval ze třídy do třídy a Lyndon se mohl účastnit vyučování prostřednictvím webové kamery.

Jak ale CNN upozornila, nebylo to poprvé, kdy student za sebe poslal do školy robota. Prvenství podle televize drží žák z Ruska trpící leukémií. Jeho robot vjel do třídy už v roce 2010.