Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Pražské služby

Popelnice za 13 miliard. Praha schválila klíčový tendr na svoz odpadu

  • 0
Rozpadlá pražská rada v úterý schválila obří, třináctimiliardový tendr na svoz komunálního odpadu. Do konce ledna zakázku vypíše. Jedná se přitom o jednu z rizikových investic.

Svoz komunálního odpadu je jeden z největších problémů Prahy. Obří zakázku řešilo již několik vlád, ale žádná neuspěla.

Radní Jana Plamínková (Trojkoalice/STAN) předložila radě návrh vypsat soutěž na dodavatele, který má od července 2016 do roku 2025 svážet smetí z domácností. Předpokládaná cena je 12,8 miliardy.

Svoz odpadu v Praze

  • Původní zakázka na svoz komunálního odpadu skončila již v roce 2011. Od té doby ji město opakovaně prodlužovalo. Zadávalo tedy práci bez výběrového řízení. Naposledy získaly svoz Pražské služby a společnost AVE CZ.
  • Pražské služby obsluhují od ledna 2015 do půlky roku 2016 přibližně dvě třetiny města a za to mají dostat 1,28 miliardy bez DPH. AVE CZ má kontrakt s magistrátem za 331 milionů.
  • Praha vlastní v Pražských službách 76,9 procenta akcií v hodnotě zhruba 3,2 miliardy korun, AVE CZ drží 19,32 procenta akcií v ceně asi 800 milionů korun.

Problém je v tom, že řešení není pro Prahu ideální, což Plamínková potvrzuje. Ani jejím předchůdcům, ani jí se totiž nepodařilo dojednat s minoritními akcionáři Pražských služeb prodej jejich podílu magistrátu. Město dlouhodobě chce, aby smetí svážely právě jeho Pražské služby bez soutěže, z níž by je mohla levnější konkurence vyšachovat. To může Praha udělat, pokud vlastní sto procent akcií firmy.

Soutěž, jak ji Plamínková připravila, počítá i s možností, že se nakonec vedení radnice podaří podíl koupit. „Obsahem zakázky bude podmínka, že budeme moci po dvou letech smlouvu s vítěznou firmou vypovědět. Výpovědní lhůta pak bude rok,“ uvedla Plamínková.

Pokud tedy Pražské služby tendr nevyhrají a město přesvědčí konkurenční odpadovou společnost AVE CZ, aby své akcie Pražských služeb metropoli prodala, může magistrát nejdříve za tři roky změnit firmu, jež bude odpad svážet. Zakázku pak svěří své společnosti.

Obavy Prahy z konkurence jsou namístě. Například společnosti Komwag a také zmíněné AVE CZ se chtějí o práci ucházet. Komwag již dříve uvedl, že zvažuje možnost spojení s dalšími organizacemi, které svážejí odpad. AVE, jak včera řekla jeho mluvčí Jana Vondráková, o této možnosti nyní uvažuje.

Ekologické kuka vozy

Kromě toho vedení magistrátu zařadilo do podmínek tendru, aby minimálně 90 procent odpadu končilo ve spalovně. Vyhne se tak riziku, že firma bude smetí vozit na skládky a spalovna v Malešicích nebude mít „palivo“. Známé kuka vozy také musí být ekologické, aby nezhoršovaly kvalitu ovzduší.

Například opoziční zastupitel a exnáměstek Jiří Nouza (TOP 09) by však zakázku nevypisoval. Raději by tvrdě vyjednával s AVE, aby městu akcie prodala.

„Skupina vlastnící AVE potřebuje nějaké změny v oblasti teplárenství, umím si představit, že je možné toho využít k nějaké vzájemné dohodě,“ uvedl Nouza. Jenže podle Plamínkové už představitelé Prahy s AVE hledali řešení měsíce. Bez výsledku.

„Půlroční jednání nikam nevedla a nemůžeme si dovolit vypisovat další jednací řízení bez uveřejnění, aniž bychom se vystavovali riziku trestního stíhání. Toho se opravdu obávám,“ řekla Plamínková. Termínem jednací řízení bez uveřejnění Plamínková narážela na to, že v minulých letech Praha několikrát prodloužila smlouvy s dodavateli svozu bez soutěže v tomto problematickém druhu zakázky.

Jednání se společností AVE budou pokračovat, přestože vzájemné dohodovací řízení již skončilo. Firma se chce s vedením města znovu sejít. Již v minulosti přitom metropoli několikrát nabídla, že nikoli Praha od ní, ale AVE od magistrátu akcie Pražských služeb nakoupí za celkem 3,2 miliardy.

Firma by se tak dostala ke spalovně odpadu Malešice, o kterou jde v této kauze především. Je totiž cenná a vydělává ročně desítky milionů nejen na spalování odpadu, ale také výrobou a prodejem elektřiny či tepla.