Modré zóny se rozšíří i na okraj města. (Ilustrační snímek)

Modré zóny se rozšíří i na okraj města. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Modré zóny chtějí i pražská předměstí. Podle odborníků je to nesmysl

  • 297
Řidiče čeká od ledna příštího roku rozšíření modrých zón také do Prahy 5, 6, na Jarov a částečně do Prahy 11. A zóny chtějí další radnice. Někteří dopravní experti ale pochybují, že se tím vyřeší potíže s parkováním. V centru podle nich smysl měly, na okraji jde jen o pohodlné řešení pro politiky.

Už nyní magistrát hlásí zájem dalších městských částí, které by rády v některých lokalitách na svém území řešily parkování s pomocí placených parkovacích zón.

"Jedná se o Prahu 4, 8, 9, 13, 18 a Klánovice," vyjmenoval náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek. Ten již v lednu řekl, že přání městských částí ohledně parkovacích zón bude magistrát brát v potaz.

Zmíněné radnice zatím připravují projekty, jinde prověřují, kde přesně má zavedení zón smysl. Kdy se zavedou, zatím není rozhodnuto. Třeba radní Prahy 9 Tomáš Holeček věří, že v druhé polovině příštího roku by zóny mohli mít ve Vysočanech.

Velké rozšiřování oblastí placeného stání se ale podle některých odborníků zcela mine účinkem. Problém s nedostatkem míst se prý horlivým zaváděním zón nevyřeší.

Nové modré zóny v Praze

Praha 3
Zavede je na Jarově.

Praha 4
Prověřuje možnost zavést zóny podél trasy metra C.

Praha 5
Zóny budou hlavně na Smíchově.

Praha 6
Zóny budou v centrální části Dejvic, v Bubenči na Hradčanech a v Bělohorské ulici.

Praha 8
Prověřuje, zda by parkování zóny pomohly. Úřad se nyní zaměřil na Karlín, Libeň a okolí stanic metra Kobylisy a Ládví.

Praha 9
V první fázi chce zóny ve Vysočanech. Poté na i Proseku.

Praha 11
Zóny chce zavést v okolí stanic metra na území městské části.

Praha 13
Rovněž chce zóny v okolí stanic metra.

Praha 18
Zóny chce primárně v okolí veletržního areálu, ale rozsah zón je ještě otevřený.

Klánovice
Radnice chce zóny ideálně na celém území, minimálně u železniční zastávky.

Zdroj: Magistrát hl. města Prahy

"Už je to neúnosné, je to diskriminace lidí, kteří si chtějí v městské části něco vyřídit či přijíždějí za zaměstnáním," uvedl Petr Moos z ČVUT.

K jeho názoru se přiklání i další dopravní odborník František Lehovec. "Toto řešení mělo smysl v centru. Umožnilo parkování rodinám. Cestování za prací do srdce Prahy je nežádoucí, a proto se regulovalo. V okrajových čtvrtích zóny dostihnou všechny řidiče stejně. Nevím, co to má za smysl. Pro radní je to nejpohodlnější, jenže tudy cesta nevede. Budou zapotřebí parkovací domy," řekl.

Radnice: Zóny chtějí sousední čtvrti, tak my také

Rozšiřování zón do dalších městských částí ale neznamená, že by se platilo ve všech ulicích. Se zónami počítají ve vybraných lokalitách.

"Zjišťujeme, jestli se vyplatí zóny zavést v Karlíně, Libni a v okolí stanic Kobylisy a Ládví. Naše ulice jsou přetížené dopravou. Navíc některé čtvrti zóny mají, další je plánují. Zůstali bychom jako ostrůvek bez nich," vysvětlil místostarosta Prahy 8 Michal Švarc. Podobné důvody zmínily i další radnice.

Podle Švarce není v jeho městské části příliš prostoru pro nové parkovací domy. Navíc jej od těchto úvah prý odradily zkušenosti jiných radnic. "Mají s parkovacími domy poměrně negativní zkušenosti. Občané neradi chodí pěšky a neradi platí za jakékoliv parkování. Parkovací domy jsou pak poloprázdné," tvrdí Švarc.

Parkovací budovy přitom velmi dobře fungují v evropských městech a příkladem může být Berlín. Výrazně by také pomohlo, kdyby dojíždějící mimopražští řidiči měli možnost zaparkovat na parkovištích P+R. Někde ale chybí a ta stávající, třeba Černý Most, už kapacitně nestačí.

"Je potřeba, aby se zaváděním zón existovala alternativa pro ty, kteří do té městské části musí," dodal dopravní expert Robert Šťastný.