Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské radnice odmítají změny v MHD. A pochybuje už i magistrát

  14:45aktualizováno  14:45
Dubnové změny v pražské městské hromadné dopravě možná narazí. Velké radnice se proti nim bouří. Například Praha 6, jíž se sešly tisíce připomínek, změny takového rozsahu odmítá. Znepokojení už vyjádřil také radní pro dopravu Petr Dolínek. Věří, že Ropid svůj návrh obhájí.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Už několik let „celá“ Praha ví, že se na jaře letošního roku otevře nová trasa metra linky A do Motola. A několik let je také jasné, že se kvůli tomu bude muset změnit MHD i na povrchu. Přesto se o konkrétních úpravách linek začalo veřejně jednat teprve necelé tři měsíce před nástupem samotných změn.

Kompletní návrh změn v pražské MHD od dubna 2015

To se může nyní Ropidu vymstít. Situace se totiž začala komplikovat. Praha 6, na jejímž území se má odehrát vůbec nejvíce úprav, je odmítla.

„Žádáme magistrát a Ropid, aby byly k 6. dubnu zavedeny jen změny bezprostředně související se zprovozněním prodloužené trasy metra A,“ řekl starosta šesté městské části Ondřej Kolář.

Dejvická radnice dostala v uplynulých dnech přibližně 2 800 připomínek od obyvatel, další stovky námitek podali lidé z jiných městských částí.

„Je potřeba více času na prověření alternativ a vypořádání zásadních připomínek Prahy 6,“ říká zástupkyně starosty odpovědná za oblast dopravy Petra Kolínská.

Rozhodnutí je na magistrátu

Konečné slovo bude mít hlavní město. To chce s Ropidem jednat ve středu. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek však vyjádřil znepokojení nad množstvím připomínek.

To podle něj může být signálem, že návrh ze strany Ropidu není ve stavu, kdy by mohly nové jízdní řády začít platit.

„Od jednání očekávám, že Ropid obhájí svůj návrh, případně navrhne postup, jakým se vypořádá se zaslanými připomínkami. Až na základě výstupu z tohoto jednání uvidíme, co dál,“ řekl Dolínek.

Praha 6 je proti rychlým změnám MHD

Dejvická radnice si stěžuje, že projednávání konkrétních změn začalo až 16. ledna, přestože usilovala o to, aby to bylo dříve. Městské části měly jen tři týdny, aby se k úpravám vyjádřily.

Praha 6 to považovala za nedostatečné a požádala radu hlavního města, aby termín změn oddálila. Konkrétně se radnici nelíbí hlavně změny trasy tramvajových linek číslo 18, 20 a 22. Zásadní výhrady má Praha 6 i k osmi autobusovým linkám.

Pokud by město nakonec přece souhlasilo, že změny MHD nastanou společně s otevřením nové trasy metra 6. dubna, bude mít Ropid zhruba 14 dní, aby zapracoval všechny připomínky. Přibližně měsíc před zavedením změn se totiž musí začít tisknout jízdní řády, dopravní mapy a schémata.

Všechno stihneme, tvrdí Ropid

Ropid tvrdí, že všechny připomínky zvládne zapracovat včas. „Vše stihneme, nemůžeme si už ale dovolit dlouhé dohadování,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Sestavování nových grafikonů MHD narychlo se však podle informací MF DNES městu nemusí vyplatit.

„Když se budou návrhy jednotlivých linek kreslit na poslední chvíli, může dojít k chybám,“ řekl dobře informovaný zdroj z Ropidu, který nechtěl být jmenován.

Svou roli podle něj může sehrát také fakt, že město aktuálně hledá nového ředitele Ropidu. 

Podívejte se na video shrnující navrhované změny v MHD:

Některé radnice změny chválí

Poté se uvidí, jak se nový šéf Ropidu k těmto změnám postaví. Do výběrového řízení se přihlásil i stávající vedoucí firmy Pavel Procházka. Kritici změn si stěžují, že Ropid opakuje takto významnou změnu, která se dotkne takřka celé Prahy, po třech letech.

Přitom zvyky cestujících se za tu dobu příliš nezměnily. „Může Ropid vůbec vysvětlit, proč každé dva roky dělá tak zásadní změny v MHD, které komplikují život Pražanům a zatěžují rozpočet města?“ ptá se předseda pražské ODS Filip Humplík.

Ropid namítá, že vychází z rozsáhlých přepravních průzkumů a cestující by změny měli ocenit. A na některých místech to tak skutečně je.

Například radnice Prahy 9 a 13 oznámily, že se na dubnové změny vyloženě těší. Přinesou totiž na jejich území zlepšení dostupnosti některých autobusových linek.

Zda však linky MHD začnou nově jezdit už v dubnu, není nyní úplně jisté.

Úspora při změnách v roce 2012 se neprokázala

Srovnatelně velká změna MHD se naposledy odehrála v září roku 2012, kdy Ropid zrušil řadu souběžných linek, aby ušetřil na provozu autobusů a tramvají. Úspora se však nakonec neprokázala.

Cestující si na změny stěžovali i dlouho po jejich zavedení. V červnu 2013, kdy MHD tradičně přecházela na letní jízdní řády, tak bylo ještě částečně upraveno vedení některých linek.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.