Studie humanizace pražské magistrály - Vizualizace úprav ulice 5. května,

Studie humanizace pražské magistrály - Vizualizace úprav ulice 5. května, střídavý jízdní pruh | foto: Atelier K2

Radnice Prahy 4 chce začít zklidňovat magistrálu již v příštím roce

  • 34
Radnice Prahy 4 chce začít jednat o magistrále a chce, aby se začala zklidňovat už příští rok. Městské části, přes něž vede, se roky nejsou schopny domluvit, co s ní, a magistrát ji chce předělat až po dokončení okruhu. "Čtyřka" chce nyní společně sepsat konkrétní kroky ke zklidnění magistrály.

Severojižní magistrála je pro někoho jediná možná cesta do práce, pro druhé nekončící prokletí. Prakticky celý den se po ní vlní had desetitisíců aut. Hluk, prach, smog - tři jevy, které nemají s pohodlným životem ve městě nic společného.

Odborníci, politici i obyčejní lidé vědí, že to takhle dál nejde, ale stále se o možných změnách celé roky jenom mluví. S tím se za pár dní pokusí zatočit radnice Prahy 4.

Jak by měla vypadat

"Pražská" varianta
Zúžené jízdní pruhy v obou směrech. Uprostřed travnatý pás se stromy. Funguje vně centra.

"Zámořská" varianta
Zúžené dva jízdní pruhy v obou směrech, uprostřed cyklopruhy a stromy oddělený jízdní pruh, jehož průjezdnost se mění podle dopravy. Funguje v zámoří.

"Pařížská" varianta
Zúžené dva jízdní pruhy v obou směrech, uprostřed pěší zóna, živé ploty, stromy a lavičky.

Na středu 23. listopadu sezvala architekty, dopravní experty, politiky z dotčených radnic i magistrátu a další instituce, které mají k tématu magistrála co říct.

"Očekávaným výsledkem setkání je sjednocení a sepsání kroků, které následně předáme radě hlavního města," slíbil starosta Prahy 4 Pavel Horálek.

Jedna radnice něco udělá, druhá to odnese

Starosta tak naráží na dlouholetou neschopnost jednotlivých městských částí se mezi sebou domluvit a vymyslet komplexní přeměnu celé téměř osmikilometrové "dálnice".

Právě na michelské části magistrály se totiž často negativně projevují rozhodnutí Prahy 2, která řeší dílčí problémy v Legerově ulici.

Tím se potíže s obrovským dopravním vytížením magistrály pouze posouvají dál od centra. "Nyní se třeba uvažuje o tom, že by se před Nuselský most ve směru do centra umístil semafor. To možná pomůže Praze 2, ale u nás se ulice rázem zaplní a auta se ´vylijí´ do okolí," popsal neduhy různých snah o řešení mluvčí nuselské radnice Michal Sochor.

Tyto sólo pokusy tak působí podle radnice nesystémově a svým způsobem sobecky. Právě to má plánovaný workshop změnit.

Co můžeš udělat hned...

Podle starosty Horálka je také jedním z hlavních cílů středečního setkání vyvinout tlak na magistrát, aby již na příští rok vyčlenil peníze na projektovou přípravu a zahájení základních prací na magistrále. A jak by měla důležitá dopravní tepna vypadat? Praha 4 má již rok odvážnou vizi (zamýšlenou podobu magistrály si prohlédněte zde).

Ulici 5. května chce rozdělit středovým pásem s alejí stromů. Uprostřed by vznikla buď pěší zóna s lavičkami, travnatý pás, nebo jeden jízdní pruh. Po něm by jezdila auta jedním nebo druhým směrem podle intenzity dopravy. Řidiči mohou potvrdit, že ráno stojí kolona aut mířících do centra, večer je to naopak. Díky bezpečnému střednímu pásu by pak bylo možné magistrálu protkat přechody pro chodce. "Do ulice by se tak vrátil život," řekl Horálek.

Politici ze čtvrté městské části i někteří odborníci jsou přesvědčeni, že je nesmysl s přestavbou magistrály otálet. Ohrazují se tak proti častému argumentu, že je nutné počkat, až bude hotov městský okruh, který má většinu aut stáhnout. Ten však bude otevřen nejdříve za 7 let. Zastánci této varianty se pak děsí, co nastane ve chvíli, kdy se magistrála upraví dříve. Ta auta, co tam dnes jezdí, nikam nezmizí, říkají.