Hejtman nechce, aby kamiony jezdily přes středočeské obce. (Ilustrační snímek)

Hejtman nechce, aby kamiony jezdily přes středočeské obce. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Adamec, MAFRA

Rathovi vadí záměr Prahy odvést z hlavního města kamiony, chce obchvat

  • 43
Praha plánuje zakázat nákladním vozům průjezd městem. To se ale nelíbí zástupcům Středočeského kraje a některým obcím. Obávají se, že po odvedení z Prahy budou jezdit kamiony přes jejich území. Hejtman David Rath se rozhodl napsat premiéru Nečasovi nesouhlasný dopis, Říčany hrozí blokádou silnic.

Návrh zakázat vjezd kamionové dopravy do hlavního města schválili pražští zastupitelé před pár dny (více o návrhu čtěte zde). To okamžitě vyvolalo vlnu odporu vedení Středočeského kraje a starostů některých obcí. Pokud návrh posvětí i Silniční správní úřad, mohly by kamiony mít před Prahou "stopku" už od léta.

Hejtman Rath proto napsal dopis premiérovi Petru Nečasovi, ve kterém žádá o urychlené dostavění pražského obchvatu. Prosazuje severozápadní variantu, která má spojit ruzyňské letiště s teplickou a hradeckou dálnicí a dále vést jako obchvat Říčan až k dálnici D1.

"Uzavřít víceproudé komunikace uvnitř Prahy pro nákladní dopravu by mohlo znamenat, že tyto vozy se budou muset prodrat sítí úzkých silniček nižších tříd vedoucích přes hustě obydlené oblasti středních Čech," prohlásil Rath. Podle něj by dopad na život místních lidí a jejich majetek mohl být katastrofální.

"Byl by přímo ohrožen majetek a zdraví zdejších obyvatel. Navíc silnice druhých a třetích tříd nejsou technicky uzpůsobeny pro těžkou nákladní dopravu. Už teď nejsou v dobrém stavu a brzy by byly naprosto nesjízdné," poznamenal Rath.

Severozápadní obchvat Prahy

Poukázal na to, že po silnicích uvnitř Prahy jezdí tranzitní doprava desítky let a jejich okolí je upraveno tak, aby dopad hluku a exhalací na obyvatele byl co nejnižší. Na silnicích Středočeského kraje však žádná taková opatření nejsou. Domy jsou v mnoha obcích těsně u komunikací.

Šéf pražského odboru dopravy Jan Heroudek ujišťuje, že nic zatím není jisté. Praha bude o konkrétní podobě zákazu vjezdu kamionů ještě jednat se Středočeským krajem. Poté se rozhodne, kam nákladní doprava bude moci a kam už ne. "Musíme jednat a najít nějaký kompromis," podotkl Heroudek.

Při zákazu průjezdu kamionů Prahou by podle Ratha byli v ohrožení například obyvatelé Kralup nad Vltavou. "Zde se nachází nejbližší most pro přejezd řeky. Problémy s nadměrnou automobilovou dopravou jsou tam už nyní. Pokud by kamiony nemohly projíždět Prahou, tak by to znamenalo totální kolaps," řekl Rath.

Obce kolem Prahy jsou připraveny své území bránit

Rozhodnutí hlavního města se nelíbí také některým starostům, kteří se domnívají, že by si kamiony mohly najít cestu právě přes jejich obce. Náklaďáky jedoucí z dálnice D1 na hradeckou D11 by zřejmě zvolily cestu přes Říčany.

"Podle mě je tento návrh jen stěží uskutečnitelný. Pokud k němu ale dojde, jsme ochotni bránit město vlastními těly. Uspořádali bychom blokády a já bych byl první v řadě," uvedl starosta Říčan Vladimír Kořen.

Návrhem se budou zabývat také v Úvalech. "Snažili bychom se vyjednat u odboru dopravy podobnou výjimku, která by zakázala vjezd vozům nad určitý počet tun," řekl místostarosta Úval Michal Breda.

Hejtman Rath v dopise premiéru Nečasovi vysvětluje, že severovýchodní varianta obchvatu je levnější i technicky jednodušší než Prahou prosazovaná Suchdolská trasa, jejíž plán vznikl už před desítkami let. Zatím se ji však nepodařilo postavit.

"Suchdolská varianta je už zanesena v územním plánu Prahy a dalších obcí v okolí Prahy. Rozhodně je to nejpravděpodobnější varianta," řekl k tomu Heroudek.