Středočeský hejtman by rád zavedl mýtné na všech silnicích. Ilustrační foto

Středočeský hejtman by rád zavedl mýtné na všech silnicích. Ilustrační foto | foto: Anna Vavríková, MF DNES

Rath chce plošné mýtné, aby měl peníze na opravy silnic

  • 17
Peníze na opravu a údržbu silnic chce vedení Středočeského kraje zajistit zavedením mýtného na všech silnicích, tedy i prvních, druhých a třetích tříd. Podle dopravních expertů je to ale nereálné. Ministerstvo dopravy zatím nerozhodlo, jaký systém zavede.

Přesunout kamionovou dopravu ze silnic na železnice chce ministerstvo dopravy. Měl by k tomu posloužit nový systém mýtného. Nešlo by ale o plošné zavedení mýta, po jakém volá středočeský hejtman David Rath. Ten chce, stejně jako další hejtmani, aby ministerstvo zavedlo mýtné na všech silnicích od první do třetí třídy.

Ministerstvo bude mít o novém systému jasno zřejmě do konce roku. Zatím ale neví ani to, zda se budou stavět mýtné brány, nebo se zavede satelitní výběr.

ZPOPLATNĚNÉ SILNICE VE STŘEDOČESKÉM KRAJI

Mýtné brány jsou na všech dálnicích a rychlostních silnicích vedoucích z Prahy.
Žádná silnice první třídy v kraji zpoplatněná není.

Dálnice:
D1 (Brněnská)
D5 (Plzeňská)
D8 (Teplická)
D11 (Hradecká)

Rychlostní silnice:
R4 (Strakonická)
R6 (Karlovarská)
R7 (Chomutovská)
R10 (Mladoboleslavská)

Zdroj: Ministerstvo dopravy

"Zvažujeme několik variant od možnosti rozšíření mýtného na silnicích první třídy až po silnice třetí třídy. Podstatné je, kolik by to stálo. Pokud by vybudování infrastruktury bylo dražší než výnosy, pak by se celý projekt asi zrušil," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Satelitní navigace (ne)pomůže opravit silnice

Kraj v čele s Davidem Rathem mýtné brány zásadně odmítá. "Musely by jich být tisíce, což by bylo technicky a ekonomicky nemožné. Navíc by ničily krajinu," tvrdí Rath, který trvá na satelitním systému. "Stávající mýtné brány stěží uživí samy sebe, vybrané peníze ze satelitního mýtného by šly přímo na opravy silnic," dodává.

Podle Jaroslava Heinricha, dopravního experta firmy HBH projekt, která se specializuje na stavbu dálnic a dálničních objektů, je výstavba mýtných bran naivní představou.

"Je téměř vyloučeno vydělat pomocí mýtného na opravy silnic. Samotné zavedení a provoz systému je velmi drahý a spolkne velkou část zisku. Aby bylo mýtné schopno vydělat, musely by být zpoplatněny úplně všechny úseky, aby nešlo těch pár zpoplatněných objet. A vybírané částky by musely být hodně vysoké," vysvětluje Heinrich. Podle něj by mýtné mělo sloužit především k omezení nebo přesunutí určitého typu dopravy na jiné místo.

Krajské silnice nedotuje stát

Satelitní systém by se vyplatil v případě, že by byl zaveden na celém území České republiky. "Není však možné, aby jeden kraj měl jeden způsob vybírání mýtného a druhý jiný," dodává dopravní expert.

Právě kvůli poničeným komunikacím Rath plošné mýtné propaguje. Kraj vynaložil za poslední dva roky přibližně šest miliard korun na opravu a údržbu silnic, teď chce po ministerstvu dopravy víc peněz. Ve Státním fondu dopravní infrastruktury bude ale prostředků na opravy naopak méně.

"Rozpočet tohoto fondu je pro příští rok o třetinu nižší než pro ten letošní. Opravy krajských silnic jsou přitom primárně věcí krajského, nikoli státního rozpočtu. Teprve až když je nějaký problém, řeší se to dotacemi z tohoto fondu. Pan hejtman však může do schvalování rozpočtu promluvit jako poslanec," říká Hanzelka.

, ,