Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rath: Pokud se nic nezmění, autobusy ve Středočeském kraji zásadně podraží

  16:37aktualizováno  16:37
Kvůli vládním škrtům budou Středočeskému kraji v příštím roce chybět peníze na příspěvek pro autobusové dopravce. Podle hejtmana Davida Ratha hrozí od začátku ledna zdražení jízdného až o tři koruny na kilometr. Rath se teď dohaduje s ministrem dopravy Vítem Bártou, kdo tomu zabrání.
Jízdné může ve středočeských autobusech podražit až o tři koruny za kilometr. Ilustrační foto

Jízdné může ve středočeských autobusech podražit až o tři koruny za kilometr. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Podle hejtmana kraj letos dostal od státu kvůli nižším daňovým výnosům o miliardu méně, příští rok zřejmě přijde o další miliardu kvůli vládním škrtům. Rath proto vyjednává s ministrem dopravy, aby stát nekrátil alespoň příspěvek na dopravu. Argumentuje tím, že přes střední Čechy jezdí veškerá tranzitní doprava. A i veřejná doprava tam hraje velkou roli.

"Chceme, aby se při škrtech zohlednilo, že Středočeský kraj je specifický, a vyňali nás z těch úsporných opatření. Jinak hrozí reálné nebezpečí, že ke zdražení dojde a bude zásadní," upozornil Rath. To by znamenalo, že například na trase Praha - Beroun může stoupnout cena jízdenky až o 78 korun. Cena lístku v autobuse je nyní 26 korun, vlak stojí 68 korun.

Důvodem je i vyšší cena nafty

Dalším faktorem, který cenu jízdného může ovlivnit, je stoupající cena nafty. Ta se od začátku roku zvýšila až o čtyři koruny na litr. Dopravci už na jaře upozornili krajské úředníky na to, že kvůli zvyšujícím se cenám nafty potřebují zvýšit příspěvek od kraje. Dosud však nic nedostali.

"Požadavek jsme dali 20. května s tím, že máme ztrátu sedmdesát haléřů na kilometr a chceme ji vyrovnat. Dodnes kraj ztráty neuhradil," uvedl ředitel berounského Probo Busu František Neterda. Ten zároveň vede i asociaci sdružující středočeské autobusové dopravce. "Jezdíme i pro Pražskou integrovanou dopravu či Plzeňský kraj. Tam reagovali. V Plzni nám třeba umožnili zvýšit jízdné," doplnil Neterda.

"Díky tomu, že jsme velká společnost, tak letošní rok nějak ustojíme, ale pokud by to mělo ve stejném duchu pokračovat i napřesrok, museli bychom začít s omezováním spojů," řekl před časem Jindřich Poláček, ředitel Veolia Transport Východní Čechy, která obsluhuje Kutnohorsko.

Podle dopravců vše záleží na kraji

"Mně by zdražení jízdenky vadilo, protože studuji a peníze potřebuji nejen na studium, ale hlavně na platbu nájemného v Praze. Autobusem jezdím nejradši. Asi bych jezdila domů méně často," podotkla třiadvacetiletá Iveta z Benešovska.

Dopravci míní, že nyní vše záleží právě na kraji. Ten určuje a schvaluje tarify v integrované dopravě. "Musí přijít s tím, kolik peněz na příští rok má, a pak to můžeme řešit. Myslím si, že se bude muset zdražit jízdné i zredukovat některé nevytížené spoje," míní ředitel ČSAD Kladno Ludomír Landa.

Podle něj jednají na poslední chvíli, protože v polovině prosince už musí být hotovy nové jízdní řády. "A v těch už musí být zanesené změny, které se budou zavádět od ledna," dodal Landa.

Dopravci dostávají od kraje třicetikorunovou dotaci na jeden kilometr. Smlouvy má kraj zhruba s čtyřiceti dopravci, na autobusovou dopravu přispívá přibližně 750 miliony korun. Kvůli vládním škrtům se může dotace snížit až o 150 milionů.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rostislav Polášek se snaží tým rychle doplnit o zkušené lékaře. Zatím ale...
Liberecké nemocnici chybějí kardiologové, na pomoc jezdí lékaři z Prahy

Nemocnici v Liberci chybějí kardiologové. O nemocné se sem jezdí proto starat lékaři z Prahy. I přesto ale musejí některé pacienty záchranáři převážet do...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.