Nová pravidla v Praze zakážou reklamní stavby větší než šest metrů čtverečních. Ilustrační snímek

Nová pravidla v Praze zakážou reklamní stavby větší než šest metrů čtverečních. Ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MF DNES

Praha schválila nové regule pro stavbu billboardů. Už nebudou tak velké

  • 4
Žádné další obří billboardy v Praze nevyrostou. Metropole od října zakáže budování reklamních ploch větších než šest metrů čtverečních. Stavbu budou nově regulovat stavební předpisy čerstvě schválené městskou radou. Nahradí patnáct let starou vyhlášku.

„Nové obrovské billboardy by stavební úřady od října podle tohoto předpisu neměly povolit. Většina těchto staveb je dočasných, takže by nemělo být možné jejich umístění dál prodlužovat,“ vysvětluje architekt a urbanista Pavel Hnilička, pod jehož vedením takzvané Pražské stavební předpisy v Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy vznikly.

Reklama podle nových stavebních předpisů

  • Nová pravidla v Praze zakážou reklamní stavby nad šest metrů čtverečních.
  • V památkových zónách budou moci být reklamní nosiče nad 4 metry čtvereční, jen pokud informace, které uvádí, nebudou mít reklamní charakter.
  • Reklama na střechách budov bude moci být maximálně dva metry vysoká.

„Dosud si v zásadě mohl každý dát billboard kam chtěl. Omezení byla jen pro Pražskou památkovou rezervaci. Když se dnes člověk vrátí třeba z Německa, připadá si jako někde na Balkáně,“ pokračuje architekt.

Dokument podle něj stanovuje pravidla i pro reklamy na fasádách domů či na jejich střechách. A co na nová pravidla říkají provozovatelé reklamy?

„Teprve ten dokument analyzují naši právníci, vyjádříme se až v druhé polovině srpna. Věděli jsme, že se regulace připravuje, a sami jsme ji i navrhovali. Na některé naše požadavky ale město nepřistoupilo,“ komentuje prezident Asociace venkovní reklamy Stanislav Laza.

„Vyplývá z toho, že zákaz platí pro zastavěné území, takže v tom nezastavěném velké billboardy stavět můžete. Teď ale co je zastavěné a co nezastavěné území?“ poukazuje na nejasnosti Lazar.

Podle něj se billboardy nedají zakázat zcela. „Regulace by být měla. Je všude na světě. Musí se ale zvolit přiměřenost a ne úplná likvidace té branže,“ říká Lazar s tím, že v srpnu budou o změnách s magistrátem ještě jednat.

Nové stavební předpisy, které nahradí doposud platnou vyhlášku z roku 1999, se však samozřejmě nezabývají jen reklamou.

„Provádíme určité oživení pojmů, jako je uliční čára, stavební čára a regulovaná výška budovy. Ve vyspělé Evropě jsou to normální věci a u nás také dříve byly. Za socialismu se ale v podstatě vygumovaly a začala se stavět sídliště, která nemají městský charakter,“ popisuje Hnilička.

Výšková hladina se má podle nových regulí odvozovat z okolní zástavby. „Důležité je, že to není jedno číslo, ale nějaké rozmezí od do. Jediná výška se stanovit nedá,“ popisuje architekt.

Důsledkem dosavadní nevyhovující vyhlášky jsou podle něj i diskutabilní stavby jako hotel Don Giovanni u stanice metra Želivského nebo plánovaný Lední medvěd na Vítězném náměstí v Dejvicích. Na Praze se podle Hniličky nové předpisy podepíšou zhruba za pět až deset let.