Nové papírové jízdenky mají nový design i nové ochranné prvky. (Ilustrační snímek)

Nové papírové jízdenky mají nový design i nové ochranné prvky. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Na jízdenkách pražské MHD s novým designem by se mohla objevit reklama

  • 21
Jednorázové papírové jízdenky na pražskou MHD s novým designem jsou již v prodeji. Mají lepší bezpečnostní prvky, které mají zabránit jejich padělání či recyklaci. Kromě toho tiskne dopravce na jejich zadní stranu informace pro cestující. Nahradit by je ale do budoucna mohla reklama.

Cestující v Praze jsou zvyklí na reklamu v tramvajích, autobusech i na nich. Dopravní podnik prodává také plochy ve vozech a stanicích metra. Zřejmě posledním místem, kde se ještě inzerce neobjevila, jsou jízdenky. I na nich ale možná bude Dopravní podnik vydělávat.

Na nových typech jízdenek je vyhrazená plocha, která zatím slouží pro informace Dopravního podniku. "Reklama na papírových jízdenkách je technicky jednoduchá, ale samozřejmě závisí na zájmu o takovou reklamu," řekl primátor Bohuslav Svoboda. Podle něj je to další možnost, jak jednoduše vydělat nějaké peníze navíc.

České dráhy již podobnou zkušenost mají. "O tuto reklamu u nás většinou moc velký zájem nebyl. Nicméně v Praze může být situace podstatně jiná. My jízdenky distribuujeme do celé republiky, je jich ohromné množství a nemůžeme garantovat, kdy se lístky s reklamou k cestujícímu dostanou. Někde dojdou zásoby a musíme je nahradit jinými. V Praze je ale stálá cílová skupina," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Pro reklamu by se mohly využít i nové technologie

Bývalý ekonomický ředitel Dopravního podniku Ivo Štika, který se reklamou na jízdenkách také zabýval, je jiného názoru. Reklamu se podle něj vyplatí dávat pod nový prvek – takzvaný QR kód, tedy jakýsi nosič informace. "Velký náklad, který se tiskne pro Dopravní podnik dvakrát ročně, není pro zadavatele reklamy atraktivní. Ale QR kód z jízdenkového automatu je flexibilní," míní Štika.

QR kódy se na nových jízdenkách přitom už objevují. Mají zajistit větší bezpečnost lístků. Někteří odborníci ale o tomto opatření pochybují (více čtěte zde). Podle mluvčí dopravce Moniky Lojínové je na nových lístcích, které tiskne Státní tiskárna cenin, ochranných prvků víc. "Na jízdenkách je nově také hologram, průsek či speciální chemické barvy," popsala.

Lépe zabezpečit jízdenky se podnik rozhodl kvůli objevujícím se padělkům. "To snižovalo naše příjmy. Nové bezpečnostní prvky odpovídají evropským standardům. Navíc jsme oproti předchozímu dodavateli snížili cenu dodávky jízdenek o třetinu," řekla vedoucí ekonomického úseku dopravce Magdalena Češková.

Lístky či Opencard může nahradit čip nebo mobil

Nové jízdenky dostaly také nový design. Za více než sto let už takových změn bylo podle odhadů desítky. Kolika se jich ještě pražské lístky dočkají, se odhadnout nedá. Možná už za pár let budou nahrazeny novými médii. Například čipovými kartami.

1876: jen na pět stanic - 1927: šlo s ní přestupovat - 1972: trhací - 1974: označil ji strojek - 1997: moderní - 2012: "nepadělatelná" - Budoucnost: čipová

Jednou už k takovým jízdním dokladům chyběla jen politická vůle a peníze. Dopravní podnik totiž prosazoval uzavření metra turnikety (podrobnosti najdete zde) – to by znamenalo změnu odbavovacího systému a navíc i nové jízdenky, které podle projektu podniku měly být takzvané ultralighty.

"Ty se používají místo jednorázových jízdenek například v Lisabonu. Jsou to takové karty z tvrdého papíru s čipem. Měst, kde se využívají, je ještě poměrně málo," řekl Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která pražskou dopravu organizuje.

Jízdenky by v budoucnu mohly nahradit také mobilní telefony. Nejednalo by se však o službu SMS jízdenky, jakou známe dnes. Například v Plzni se už vyzkoušela platba jízdného pouhým přiložením telefonu ke čtečkám v městských tramvajích, autobusech a trolejbusech.