Oooh, Mmm, Wow, Yeah... pure emotion Prague. Těmito citoslovci a heslem se Praha od podzimu snaží zaujmout zahraniční turisty. Použitá citoslovce se mají vztahovat ke konkrétním zážitkům z české metropole vyvolávajícím příjemné "ryzí emoce".
Vsadil na ně nový marketingový vizuální styl, který v listopadu představil magistrát a Pražská informační služba (PIS). Zmíněné citoslovce doplněné anglickými nápisy autoři prezentace z renomovaného studia Dynamo design umístili na fotografie ukazující krásu české metropole. Pražský hrad či Karlův most, to je jasná a nezpochybnitelná volba.
Co ale mezi nimi dělá historické centrum ruské Samary? Jeden z použitých záběrů líbající se dvojice při západu slunce je focen v tomto městě ležícím u řeky Volhy na samém jihu evropské části Ruska.
Ačkoliv je pozadí samarské ulice Leningradskaja za zamilovaným párem značně rozostřené, prostorové snímky přístupné u map na Googlu dokazují, že se skutečně jedná o zmíněné šesté největší město Ruska.
"Můj známý je ruský fotograf a v oficiální prezentaci PIS si všiml, že použili jeho snímky Prahy. Když jsme pátrali dál, narazili jsme právě i na Samaru focenou Ruslanem Grigorievem. Mluvil jsem s ním a on mi místo vzniku fotky potvrdil," říká ruský novinář Vladimir Pomortzeff, který na věc upozornil v článku na internetu.
DJ mixuje hudbu ve Vancouveru
Při dalším pátrání pak rovněž zjistil, že ještě jeden z použitých snímků nemá s Prahou nic společného.
Je na něm vyobrazena silueta diskžokeje v tanečním klubu.
Tato fotografie dle Pomortzeffa pro změnu vznikla v kanadském Vancouveru a jejím tvůrcem je sportovní fotoreportér Sergej Bašlakov.
"To je Samara? Šlo jen o ilustraci při představení stylu"
O zmíněných skutečnostech nevěděl ani autor vizuálního stylu, designér Libor Jelínek ze studia Dynamo design.
"Použité fotografie jsme získali z veřejné fotobanky a ani netušili, že jde o Samaru. Docela mě i překvapuje, že ji někdo ze snímku poznal," vysvětluje Jelínek.
Přitom upozorňuje, že fotky použili jen jako ilustraci k představení svého návrhu v rámci výběrového řízení, které PIS vypsala (jsou dostupné na stránkách PIS www.praguewelcome.cz).
Kdyby je ovšem Praha oficiálně použila k nalákání cizinců do české metropole, byl by to minimálně trapas.
To ale mluvčí PIS Kateřina Bártová vylučuje. "Fotografie, o nichž je řeč, jsme v komunikační kampani turistické destinace Praha nevyužili a ani se k tomu nechystáme," říká a potvrzuje Jelínkova slova, že jde pouze o ilustrační fotografie, které mají svým charakterem přiblížit hlavní komunikační cíl - představit Prahu jako město vyvolávající příjemné emoce.
"Pokud tedy budeme českou metropoli propagovat například jako město romantické, rozhodně použijeme snímek, který zachycuje zamilovaný pár v Praze," dodává s tím, že kompletní vizuální styl stál 1,36 milionu korun.
Většina použitých fotografií pochází z americké fotobanky Shutterstock, která s jednotlivými fotografy spolupracuje. Podle Jelínka je obecně problém sehnat ilustrační fotky s lidmi.
Zveřejnit tvář člověka licenční podmínky přísně zakazují, pokud dotyční nedali písemný souhlas. Právě proto designéři použili pouze fotografie s lidskými siluetami, které se ztrácejí ve slunečních paprscích nebo v přítmí klubu.