Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha omezí reklamu v ulicích, poutače na kandelábrech v centru zmizí

  19:12aktualizováno  19:12
Město schválilo pravidla na omezení poutačů na lampách veřejného osvětlení. V historickém centru města reklama na sloupech zcela zmizí, jinde budou pravidla zpřísněna.

ilustrační snímek | foto: MAFRA

Zatímco na stromech parazituje jmelí, pražské sloupy jsou obsypány reklamními poutači. Metropole totiž dosud nemá platná pravidla, jak reklamu regulovat na místech, která pronajímá.

„Člověk si může objednat na jakoukoli lampu ceduli, která může být světelná. Mohou být klidně čtyři nad sebou, každá v jiném formátu,“ popsal současnou praxi architekt Vladimír Fialka z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Nyní však má přijít razantní změna.

Magistrátní radní v úterý schválili regulaci reklamy na sloupech, která začne platit od ledna příštího roku. Týká se to hlavně sloupů veřejného osvětlení a stožárů na veřejných místech. Město zvažovalo zakázat reklamu i na sloupech s trolejemi, s tím však nakonec vytvořená pravidla nepočítají.

Konec nebezpečí pro chodce

I tak bude mít regulace velký dopad na podobu metropole, zvláště pak historického centra. Kupříkladu na Václavském náměstí jsou nyní lampy obsypány reklamou, která je často v takové výšce, že do ní mohou vrážet i chodci. Až regulace vejde v platnost, všechny poutače zmizí. „V pražské památkové rezervaci bude reklama na sloupech veřejného osvětlení zcela zakázána,“ řekl Fialka, který se na tvorbě regulace podílel.

Omezení reklamy

  • Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2018.
  • Týkají se sloupů veřejného osvětlení a stožárů.
  • V památkové rezervaci bude platit úplný zákaz poutačů, mimo historické centrum mohou být na jedné lampě nanejvýš dva plakáty.
  • Povoleny budou jen tři velikosti reklamních ploch. Největší z nich bude mít velikost na šířku 80 cm, na výšku 120 cm.
  • Poutače nesmí být ve výšce očí.
  • Reklamní plochy budou moct být jen po stranách sloupu. Výjimku v tomto pravidle má čtrnáct ulic.
  • Světelná reklama není v nové regulaci zahrnuta. Její omezení se chystá.

Nejen historický střed se dočká úbytku reklamy. Zatímco dnes lze narazit asi na deset různých velikostí poutačů, od Nového roku budou dovoleny jen tři formáty. Pravidla regulace také říkají, že cedule budou jen po stranách sloupů. Výjimku v tomto ohledu má jen 14 ulic z celé Prahy, mezi nimiž je ulice Legerova nebo Vrchlického, kde mohou být i nadále poutače uprostřed sloupu.

Už však nepraští tolik do očí jako nyní. „Reklamy ve výši očí jsou nebezpečné pro chodce. Všechny proto budou muset být minimálně ve výšce tří metrů,“ vysvětlila náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Trojkoalice/Zelení). Pryč tak půjde třeba plakát s upozorněním na nepoctivé taxikáře, který magistrát v dubnu instaloval v Pařížské ulici. Podobný osud čeká i oznámení o zákazu pití alkoholu na veřejnosti, které na lampy dala Praha 1.

Přestože navrhovaná regulace zbaví ulice řady reklamních poutačů, sami její tvůrci přiznávají, že má rezervy. V pravidlech zatím není zákaz světelných reklam. Podle náměstkyně primátorky totiž mají být vypracována celoměstská pravidla pro tento druh poutačů. Cílem je omezit světelný smog a rozptýlení řidičů.

Zatočit i s plakáty

Po reklamách spjatých s osvětlením se chce město vypořádat s výlepem plakátů. „Je to tradiční forma propagace, která existuje století. Po dohodě s památkáři chceme hledat podmínky pro vylepování plakátů,“ vylíčil Fialka. Jde hlavně o to, aby se už papírové poutače nedávaly na všechny možné plochy.

Ačkoli musí IPR zmapovat, jaká je současná praxe s vylepováním plakátů, určité záměry jsou jasné už nyní. Mělo by přibýt oficiálních ploch, kde by se dala taková reklama umisťovat. Příkladem je ulice U Lužického semináře vedoucí od Klárova ke Karlovu mostu, kde je na zdi Vojanových sadů umístěno několik tabulí, na něž lze plakáty vylepovat. Víc takových míst má podpořit propagaci kulturních i jiných aktivit a předejít černému výlepu.

V budoucnu se také počítá s omezením takzvaného sololitu, což jsou dřevovláknité desky, které se na krátkou dobu umisťují z obou stran sloupů. Používaly se třeba při volební kampani do komunálních zastupitelstev v roce 2014. Tento druh propagace používají i cirkusy, které přijedou do metropole.

Regulací reklamy se tento rok už jednou vedení metropole zabývalo. V lednu radní upravili nařízení, které zapovídalo umisťování nejrůznějších reklamních letáků, plakátů a plachet v centru Prahy. Šlo třeba o případ, lešení opravovaného domu kryla plachta, která propagovala třeba obchodní řetězec. Omezení sice platilo už od roku 2015, ale magistrátu se takový zákaz netýkal. Až po výtkách státu přibrzdilo město nejen ostatní, ale i sebe.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 v Praze

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Doprava na Smíchově zkolabovala a tramvaje musely jezdit Radlickou ulicí.
Praha rozšiřuje síť tramvají. Přibude přes dvacet nových tratí

Pražané se dočkají nových tramvajových tratí, dopravní podnik už má schválené územní rozhodnutí. Nejblíže dokončení je trať z Barrandova do Slivence, v...  celý článek

Okresní soud v Nymburku začal projednávat případ tří lékařů nymburské...
Soud potvrdil lékařům tresty za smrt pacienta, neodhalili jeho cukrovku

Tři lékaři z interny Nemocnice Nymburk jsou spoluodpovědní za loňskou smrt svého pacienta, potvrdil ve čtvrtek Krajský soud v Praze. Kauzu znovu projednával...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.