Památkáři požadují, aby odstraněna byla také reklama z lamp veřejného osvětlení

Památkáři požadují, aby odstraněna byla také reklama z lamp veřejného osvětlení | foto: Dan Materna, MAFRA

Pražští památkáři sepsali, jak vytlačit reklamu z centra metropole

  • 16
Magistrátní památkáři připravili manuál, který by mohl skoncovat s reklamou v historickém centru Prahy. Týká se "uřvané" reklamy za výlohami a na fasádách obchodů, oboustranných desek na lampách či plachet nad magistrálou. Památkáři požadují, aby tyto poutače byly odstraněny. Prý jsou nelegální.

Ředitel odboru památkové péče Jiří Skalický dokonce tvrdí, že reklamní nosiče jsou na sloupech veřejného osvětlení v pražské památkové rezervaci a na magistrále nelegálně. I proto požaduje, aby nadobro zmizely. Za ně zodpovídá společnost Eltodo, která se o lampy a semafory v metropoli stará.

Příkladem budiž lampy v ulicích Pařížská, Dlouhá nebo Široká v okolí Staroměstského náměstí.

"Eltodo od nás nemá potřebné závazné stanovisko na to, aby tam reklamu vůbec umístili. Takže nic legálního tam nemají," říká Skalický s tím, že se domlouvá s dalšími magistrátními odbory, aby další smlouvy s provozovatelem již nepodepisovaly.

"Eltodo jsme vyzvali, aby propagační nosiče odstranili. Pokud neuvidíme u dosud poněkud liknavého postoje společnosti vstřícný krok k jednání, na přelomu srpna a září do toho šlápneme a přijdou na řadu i pokuty," hrozí Skalický.

Eltodo: Praha pohled na reklamu v ulicích nyní mění

Firma se hájí. "Při jednáních s magistrátními památkáři před šesti sedmi lety bylo domluveno, že odstraníme reklamy na sloupech na Malé Straně a Královské cestě," říká mluvčí společnosti Jan Rafaj. Podle něj pak "vyčistili" i dalších pár ulic v samém centru.

Rafaj dále upozorňuje, že ponecháním nosičů v ostatních ulicích odbor památkové péče dokonce sledoval i snížení černého výlepu na historizujících stožárech.

"Není to tak, že máme někde něco nelegálně. Máme stanovisko odboru dopravy i památkové péče. Nicméně rozumíme tomu, že se nyní pohled na reklamu obecně v Praze trošku mění a asi budou vznikat novější, přísnější požadavky. Samozřejmě budeme spolupracovat," podotýká ředitel vnějších vztahů Eltoda Miroslav Sklenář.

Skalický připouští, že společnost za působení jeho předchůdce Jana Kněžínka na část památkové rezervace povolení dostala. "Ale oni mezitím změnili podobu reklamy, použili jiné plachty a zákon hovoří o tom, že jakmile je nové zařízení, tak by měli dostat nové stanovisko. A to nedostali," vysvětluje.

Pryč s reklamou nad magistrálou

To se podle něj týká právě i desítek zmíněných poutačů, jež podjíždějí desetitisíce řidičů na magistrále v Sokolské a Legerově ulici. Eltodo upozorňuje, že je tam 63 takzvaných reklamních převěsů.

Magistrát nyní požaduje část těchto plachet sundat v podstatě ihned, následně i zbylé a zároveň se zaměří na další pražské ulice.

Podle Skalického by se tak nemělo stát, že když v září skončí výstava Alfonse Muchy, nahradí poutače na ni hned jiná reklama.

Výzva

Myslíte si, že by měla reklama z centra a nad magistrálou zmizet?

Pište na: pavel.svec@mfdnes.cz

"Jednáme s magistrátem i úřadem Prahy 2, dohodli jsme se, že provedeme inventuru věcí, které tam jsou, zjistíme, jaký je jejich právní stav a jestli je vše v pořádku," tvrdí Sklenář.

Zároveň upozorňuje na složitost schvalovacího procesu, kdy na žadatele čeká porce byrokratických rozhodnutí jednotlivých odborů.

"Nosičů jsou desítky, takže jednotlivé povolení pro každý kus zvlášť, při každé změně by asi bylo administrativně velmi náročné. Nicméně s odborem památkové péče spolupracujeme a jejich případné nové požadavky samozřejmě musíme respektovat a budeme je řešit," říká Sklenář.

I s tím by měl do budoucna pomoci manuál zmíněný v úvodu textu. Alespoň si to od něj slibuje Skalický i další magistrátní úředníci.

Už od podzimu by se nemělo stávat, že žadatel dostane povolení od jednoho magistrátního odboru, postaví billboard a následně od úředníků sedících třeba jen o patro níž za něj dostane pokutu. Nejen reklamu v ulicích totiž povoluje například odbor živnostenský, dopravní, správy majetku či právě památkové péče.

"Proto jsme vydali metodiku, která je ke stažení na internetu. Aby žadatelé i kolegové z jiných odborů věděli, co už prostě nepovolíme. Když pak rozhodnou v souladu s naším manuálem, náš podpis už nebude problém," upozorňuje Skalický.

Na billboardy je město krátké

Zatímco vůle odstraňovat "nekultivovanou" reklamu z ulic historického jádra je, jak se zdá, poměrně silná, u billboardů okolo hlavních tahů se to příliš nedaří.

Pravidla pro billboardy jsou určena jen pro památkovou rezervaci, obecně o nich rozhoduje majitel pozemku a příslušné stavební úřady. Hlavní město nemá kompetenci do věci zasahovat. Přitom na nájmu pozemků pro reklamní plochy vydělá ročně asi 100 milionů.

Magistrát připravuje zákon, který bude četnost reklamních poutačů ve městě regulovat. To se nyní v jakémsi právním vakuu neděje.

"Přitom většina nehod má původ v tom, že někdo v kritické chvíli něco přehlédl nebo zanedbal. Proto je v okolí silnic třeba omezovat vše, co může odvádět pozornost řidičů a co vytváří pevné překážky," dodává Jan Weinberger z Centra dopravního výzkumu.