Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní podnik prohrává při o reklamu v metru, tratí miliony

  9:56aktualizováno  9:56
Pražský dopravce zatím prohrává soudní při o lukrativní reklamu v metru. V pozoruhodném sporu s firmou euroAWK podala městská firma chybnou žalobu. To ji může stát desítky milionů.
Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek)

Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

S každou světelnou reklamou, s každým plakátem v metru nebo autobusu přichází dopravní podnik o koruny, které v součtu na konci roku dělají miliony. Jedná se především o kontrakty se společnostmi euroAWK a Rencar.

Přesněji: je to vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy, kdo tyto smlouvy označuje za nevýhodné. Obě dohody proto podnik vypověděl, jednu před třemi lety, druhou nyní.

Jenže přestože euroAWK by již podle dopravního podniku nemělo skoro tři roky své světelné reklamní vitríny v metru obhospodařovat, dál s nimi podniká. A to ze dvou důvodů. Jednak dopravní podnik podal žalobu na vyklizení ploch až po několika měsících (v říjnu 2014) a jednak se před pár dny ukázalo, že ani tato žaloba nebyla v pořádku.

„Žaloba na vyklizení veškerých staveb a pozemků, ke kterým má žalobce dispoziční právo, a odstranění jakéhokoli reklamního nosiče, vitríny a podobné instalace byla odmítnuta. To znamená, že je neprojednatelná, protože nesplňuje náležitosti žaloby. Jedná se o formální důvody,“ uvedla mluvčí obvodního soudu v Praze 10 Hana Zítková.

Zmíněný zatím nepravomocný verdikt padl před několika málo dny. Podle mluvčí má nyní dopravní podnik v podstatě dvě možnosti – buď se může odvolat, nebo podá novou žalobu bez formálních nedostatků. Přitom platí, že každý další měsíc soudních tahanic je pro euroAWK dobrý, protože firma může prodávat reklamu v metru, kde ji vidí miliony lidí.

Jisti si vítězstvím byli předčasně

Dopravní podnik několik měsíců v podstatě počítal s tím, že by měl zdlouhavý spor vyhrát, a dokonce zvažoval možnost, že bude po euroAWK požadovat peníze, o něž kvůli při přišel.

„Rozhodnutí si musí nejprve nastudovat naši právníci a teprve pak můžeme zaujmout nějaké stanovisko. Zhodnotí to a zjistí, co tam mohlo být za problém,“ reagoval ve středu na zjištění MF DNES mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš zdůraznil, že dopravce vypověděl smlouvu s euroAWK řádně.

Společnost euroAWK měla podle původní dohody práva na 1 200 světelných vitrín v metru až do roku 2018. Dopravní podnik se smlouvou nebyl spokojený a vypověděl ji v roce 2013. Firma však s výpovědí nesouhlasí a odmítá plochy odmontovat a vyklidit.

Na dotazy MF DNES finanční ředitelka euroAWK Pavlína Losinská neodpověděla. „Bez komentáře. Nebudeme to nijak komentovat,“ opakovala pouze na všechny otázky redakce prokuristka firmy Kateřina Sekytová.

EuroAWK nesdělil ani to, kolik vlastně dopravnímu podniku platí a zda je pravda, že odvádí zhruba půlku toho, co by městské firmě chtěla dávat konkurenční společnost Rencar.

Ano, ten Rencar, kterému dopravní podnik vypověděl před pár dny smlouvu, protože i smlouvu s ním považuje za nevýhodnou. Rozdíl pro městskou firmu, jak jej vyčíslil Rencar, je zhruba 11 milionů od euroAWK versus řádově 21,5 milionů od Rencaru.

Rencar chce vitríny a ušlý zisk

Poměrně tvrdý postup proti firmám se však nemusí dopravci vůbec vyplatit. Dopravní podnik totiž slíbil vitríny po euroAWK Rencaru, ale vzhledem k tomu, že na nich dál euroAWK hospodaří, chce Rencar po městské firmě uhradit sankci.

Za rok 2013 kvůli tomu dostal 11 milionů a za rok 2014 bude Rencar požadovat 21,5 milionu. Tuto žalobu podali zástupci firmy na konci loňského roku. A jak MF DNES upozornil Pavel Slabý, předseda představenstva Rencaru, pokud se s dopravcem nedohodnou jinak, budou chtít dalších zhruba dvacet milionů i za rok 2015.

Problém znásobuje konkurenční boj mezi firmami prodávajícími plochy pro reklamu – nejen v metru, ale i na ulicích. Zatím dopravní podnik uvažuje nad tím, že si bude tyto plochy raději spravovat sám.

„Představenstvo zadalo úkol prověřit ekonomické a technické možnosti týkající se provozování reklamy, a to pro případ, že by služby zajišťoval podnik vlastními silami,“ uvedl Ďuriš. Podle něj by to firmě mohlo vynést příjmy navíc.



Deník pracující matky
Deník pracující matky

Jaké to je, když jde žena do práce a otec zůstává doma.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.