Pokuty mají nově platit ti, jejichž produkt či nabídku reklama propaguje. (Ilustrační snímek)

Pokuty mají nově platit ti, jejichž produkt či nabídku reklama propaguje. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Praha chce za nelegální plakáty trestat ty, jimž dělají reklamu

  • 43
Hlavnímu městu dochází trpělivost s nelegální inzercí. Chystá zákon, který umožní pokutovat za černý výlep toho, jehož výrobky či služby na reklamě jsou. Nyní může město pokutovat jenom ty osoby, které plakáty vylepují. Novinka se má týkat všech reklam, od letáků po plachty přes celé domy.

"Každý případ bude pečlivě posuzován tak, aby naše opatření nebyla zneužívána v konkurenčním boji například mezi jednotlivými živnostníky a obchodníky," popsal nový přístup primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

V praxi to má fungovat následovně: pokud budou ve městě viset například plakáty konkrétního disco klubu, bude město chtít pokutu od tohoto klubu. Bez ohledu na to, kdo plakáty vylepil. Právě to je nejčastější výmluva firem. Tvrdí, že oni tam nic nepověsili a nemohou prý za to, že to dělá někdo jiný.

Starosta Prahy 1 tvrdí, že se kluby úřadům vysmívají

"V Praze 1 máme velké problémy s nelegální reklamou na různé night kluby a strip kluby, které se nám v podstatě vysmívají. I když je to kontroverzní krok, který může přinést řadu soudních sporů o to, kdo ty reklamy vylepil, tak já to vítám," uvedl starosta první městské části Oldřich Lomecký (TOP 09).

Obdobně se vyjádřila i starostka Prahy 2 a poslankyně Jana Černochová (ODS): "Připadá mi to rozumné, protože nových a nových černých výlepů máme v Praze 2 každý den desítky."

Novela zákona také myslí na velké reklamní plachty, které velmi často visí přes celé domy. Za toho, kdo ponese odpovědnost, by se měl automaticky považovat majitel nemovitosti.

Hlavní problém je, že úředníci nespolupracují

Město chce novelu ještě předem projednat s ministerstvem průmyslu a obchodu. Pokud ji posvětí pražské zastupitelstvo, půjde k posouzení vládě a poté i do Sněmovny. Zatímco například poslanci a starostovi Prahy 13 Davidu Vodrážkovi (ODS) se návrh líbí, poslanec za ČSSD Stanislav Křeček by byl proti: "Obávám se, že taková úprava by nic nevyřešila a výmluvy na neoprávněný výlep by trvaly dále," říká.

Kromě této novely chce magistrát proti "přemnožené" reklamě bojovat například i tím, že pro ni vyhradí speciální plochy, vytvoří manuál pro umisťování reklam v památkové rezervaci a nebude povolovat billboardy u silnic, kde je rychlost vyšší než 60 kilometrů v hodině.

V materiálu, který má během několika týdnů schvalovat městská rada, je také uvedeno, že jednotlivé odbory nemají přehazovat odpovědnost jeden na druhého a že mají při povolování reklam spolupracovat. "Je třeba zabránit případům, kdy jeden orgán reklamu povolí, druhý dává sankce pro porušení nařízení a v rámci řízení zjistí, že existuje povolení," píše se v materiálu.

Problémy s nepovolenou reklamou řeší město už několik let. Radní spoléhali na to, že obrovské množství billboardů jim pomůže řešit novela zákona, kterou schválila v květnu Sněmovna. V ní však zůstal zákaz reklam jenom podél dálnic.

Město tedy vydalo pokyn, že se reklamy nemají umisťovat na jeho majetku. To jsou například sloupy veřejného osvětlení.