Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vizualizace ukazují nový Libeňský most. Odpor proti rekonstrukci trvá

  20:00aktualizováno  20:00
Pražská Technická správa komunikací ukázala vizualizace, jak by měl vypadat Libeňský most po rekonstrukci. Ta budí kontroverze svou razancí. Komunikace se mimo jiné rozšíří a bude ji lemovat cyklostezka. Proti navržené přestavbě je vedení Prahy 7 i památkáři, jako „menší zlo“ ji vnímá Praha 8.

Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci. | foto: Technická správa komunikací hl. m. Prahy

Národní památkový ústav mluví o „destrukční rekonstrukci“. „Současné návrhy na úpravy mostu, které vyžadují velice razantní zásahy do jeho konstrukce i vzhledu, považuje NPÚ za nepřijatelné,“ řekla iDNES.cz mluvčí památkářů Jana Tichá.

Historici architektury považují most, který spojil Holešovice s Libní v roce 1928 a s délkou 780 metrů včetně nájezdové rampy je nejdelším silničním mostem přes Vltavu v Praze, za cennou technickou památku, doklad rané tvorby architekta Pavla Janáka a významného zástupce puristické architektury 20. let 20. století.

Fotogalerie

Památkáři nicméně nemají páky, jak rekonstrukci ovlivnit. S návrhem zapsat Libeňský most mezi kulturní památky už v roce 2004 neuspěli a jeho poloha v ochranném pásmu pražské památkové rezervace je jen slabým argumentem.

Ústav tak může nanejvýše apelovat. „NPÚ považuje za nutné znovu zvážit architektonické, historické a památkové hodnoty mostu a otázku jeho prohlášení za kulturní památku opět otevřít,“ shrnula Tichá.

Praha 7: Není to oprava, ale stavba nového mostu

Způsob rekonstrukce se nelíbí ani městské části Praha 7. Té vadí hlavně plánované rozšíření mostu z jednadvaceti na šestadvacet metrů. V době své výstavby byl přitom most vystavěn velkoryse o pět metrů širší, než bylo zvykem.

„Není to rekonstrukce, je to zbourání a stavba nového, širšího mostu. Lepší by bylo most, který je hodnotnou stavbou, jen opravit. K tomu rozšíření neexistuje racionální důvod,“ uvedl pro iDNES.cz starosta Jan Čižinský.

Městská část se bojí, že by v budoucnu mohly vzniknout v každém směru dva pruhy pro auta, které by na jejich straně ústily v Holešovicích.

Když se starosta pídil po důvodech rozšíření, dozvěděl se, že je to pro případ povodní či ohrožení státu, kdy by byly nutné přesuny většího počtu lidí. „To mi přijde odpověď jak z Tondy Blaníka. První, co se zavře při povodni a požáru, jsou mosty. Rozhodně se tudy nebude přesunovat obyvatelstvo,“ zlobí se starosta.

Radnice Prahy 7 už avizovala, že podnikne veškeré kroky, aby na plány TSK nedošlo. Jednou ze strategií má být snaha prosadit, aby se most stal chráněnou památkou. 

Praha 8: Lepší špatná rekonstrukce než žádná

Mezi zlem a menším zlem prý volil starosta osmého obvodu. „Praha 8 byla postavena před informaci, že jsou dvě varianty - buď bude most rekonstruován tak, jak ho navrhl Tomáš Hudeček a rada TOP 09, nebo nebude rekonstruován vůbec a potrvá tři roky, než se to celé znovu připraví,“ řekl starosta Roman Petrus.

Městská část se podle jeho slov vyděsila toho, že by most nemusel být zrekonstruován vůbec, a s renovací podle existujících plánů souhlasila.

„Když volíme mezi zlem a zlem, volíme menší zlo. Starosta Prahy 7 se rozhodl jinak, podle něj bude lepší jít do sporu s magistrátem a požadovat rekonstrukci jiným způsobem,“ dodal Petrus.

Na podzim bude jasné, kdo most opraví

Kdy se začne stavět, zatím není jasné. Bylo vypsáno tendrové řízení, smlouvu s vítězem by TSK měla podepsat na podzim.

Termín zahájení rekonstrukce závisí na ukončení výběrového řízení, upřesnila Technická správa komunikací. „Vlastní doba rekonstrukce je soutěžním kritériem veřejné zakázky. Předpokládaná doba výstavby dle projektu je cca dva roky,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková. Oprava přijde na dvě miliardy.

Třebaže se rozcházejí názory na způsob rekonstrukce, o její nutnosti nikdo nepochybuje. Sedmaosmdesát let starý most od svého vzniku neprošel zásadnější opravou a je v kritickém stavu. Už delší dobu na něj nesmí auta těžší než 7,5 tuny a tramvaje mohou projíždět jen pomalu a s dalšími omezeními.

„Od roku 2009 se na třech krátkých úsecích, které jsou na předmostích, nesmí potkat proti sobě dvě tramvaje. Tyto úseky jsou označeny našimi značkami Zákaz potkávání,“ připomněl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Omezená rychlost je z důvodu požadavku TSK osazena nad všemi mosty.

Pokud by se s opravami nezačalo, přišla by na řadu další omezení.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.