Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O Velikonocích vyjede v Kolíně řepařská drážka, chystá se i přepadení

  9:10aktualizováno  14:10
Měsíc před oficiálním zahájením sezony se o velikonocích rozjede historická řepařská drážka v Sendražicích. V čele s novou dieselovou lokomotivou návštěvníky také čeká ukázka točny a nového dětského parku v Býchorech.

Historickou řepařskou drážku v Sendražicích ročně navštíví asi 35 tisíc lidí. Letos poprvé vyjede o Velikonocích. | foto: KZOKŘD

„Součástí zahajovacích jízd bude například přepadení vlaku, živá hudba a další program,“ těší se předseda Klubu pro obnovu kolínské řepařské drážky Tomáš Vanča.

Ačkoli sezonu tu oficiálně zahájí až 30. dubna a 1. května, veřejnou generálku si tady odbudou už o Velikonocích. Do letošního roku chystá oblíbená „řepařka“ i některé novinky. Vlaky poveze nová dieselová lokomotiva, návštěvníkům provozovatelé dráhy nachystali a zrekonstruovali další vagon. Na stanici v Sendražicích přibyla také nová točna.

Sendražická drážka v číslech

1894 Do Býchor dorazil první vlak. Trať měřila 10,6 kilometru, odbočka ke dvoru Františkov 900 metrů.

1966 Byl vydán souhlas k likvidaci tratě a k rozebrání náspu.

2000 Zrodil se Klub pro obnovu Kolínské řepařské dráhy.

2007 Rozjel se provoz na části obnovené trati na Výrovnu v délce 2,3 kilometru.

2015 Řepařka byla prodloužena do Býchor, trať měří 4,2 kilometru.

280 korun stojí rodinné vstupné v parním provozu, 240 korun v dieselovém.

50 minut trvá cesta do Býchor a zpět.

Ta letos bude obracet soupravy i s cestujícími. Pořadatelé nezapomínají ani na nejmenší pasažéry řepařské dráhy.

„V Býchorech pro ně otevíráme dětský park. Zde na malé návštěvníky čekají mimo jiné vodní hrátky, atrakce zvaná Řepánek, hřiště a mnohé další. Zabaví se zde přinejmenším na půl dne,“ zve k návštěvě Tomáš Vanča.

Řepařka na okraji Kolína, jedinečná technická památka svého druhu v regionu, přiláká ročně okolo pětatřiceti tisíc lidí. Zajistit peníze na doplnění a obnovu vozového parku i provoz dráhy ovšem není jednoduché. Například dokončení rekonstrukce dvou vagonů vyjde na dva a půl milionu korun.

„Letos jsme požádali o přidělení dotace krajský úřad, uvidíme, s jakými výsledky,“ konstatuje Vanča s tím, že finanční injekce by mimo jiné pomohla dokončit stavbu odstavných kolejí.

Řepařce naštěstí pomáhají nejen dotace úřadů a různých firem, ale také nadšenci, například v rámci Akce pražec. Příznivci si je mohou koupit za 600 korun a přispět tak na rozvoj řepařky. „Prodali jsme takto již osm set pražců,“ připomíná úspěšnou akci Tomáš Vanča.

Dacan a Káča na trati

Lány řepy a cukrovary patřily ke koloritu regionu neodmyslitelně od druhé poloviny 19. století. Na kolínském Zálabí jeden z nich v roce 1870 rozjel František Horký z Horkýsfeldu. Veleúspěšný pěstitel a národohospodář, jehož císař František Josef I. povýšil do šlechtického stavu.

Jeho vnuk a dědic Adolf Richter o možnost postavit předchůdce dnešní řepařky, první tratě svého druhu v oblasti, požádal na počátku 90. let 19. století.

Premiérový vlak drážkou přisupěl do cukrovaru krátce poté. „Na dráze bylo vybudováno devět nákladišť řepy a největší stoupání, devět promile, překonávala na čtvrtém kilometru dvěma protisměrnými oblouky,“ uvádějí historici.

V okolí fungovaly i další podobné tratě, například též v Dymokurech, Kopidlně, Libněvsi či Vlkavě. Vlaky na Zálabí nejprve tahala malá lokomotiva značky Orenstein & Koppel.

V 60. letech řepařku nahradila auta

V roce 1913 přibyla v provozním parku výkonnější lokomotiva téhož výrobce, přezdívaná Dacan. Třetím typem, provozovaným na kolínské drážce, se stala Káča, stroj, který sjel v roce 1941 z výrobních linek slovutné pražské továrny ČKD.

Adolf Richter cukrovar a trať v Zálabí provozoval až do počátku 20. let. Pak jeho firmu převzala Čáslavská agencie, provozující cukrovarnictví ve východních Čechách. Sendražická dráha prošla ještě na přelomu 40. a 50. let minulého století důkladnou rekonstrukcí náspů i kolejového svršku. Ale byla to už jen labutí píseň.

V polovině 60. let totiž komunističtí plánovači drážce vystavili úmrtní list. Padlo rozhodnutí, že řepu budou svážet nákladní auta. Trať po tomto verdiktu rozebraly čety dělníků. Rozkotaly i náspy řepařky.

Po roce 1990 z Kolínska zmizely cukrovary, nadšenci z Klubu pro obnovu řepařské dráhy se v roce 2000 rozhodli obnovit alespoň unikátní trať. O sedm let později se rozeběhl provoz na prvním úseku ze Sendražic na Výrovnu. Loni se železnice dočkala prodloužení až do Býchor.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Otevření prodloužené trasy C metra
Do Letňan pojede v sobotu večer MHD častěji, kvůli show Robbieho Williamse

Pražský dopravní podnik posílí v sobotu odpoledne dopravu v okolí Letiště Letňany, kde večer vystoupí britský zpěvák Robbie Williams. Častější jízdy metra a...  celý článek

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.