VIDEO: Úzké uličky a „lízání vrátnice“. Tudy jezdí autobus centrem Prahy

  • 74
Trpělivostí se musejí obrnit řidiči midibusů, kteří se na lince číslo 294 proplétají centrem Prahy. Přestože cesta z nástupní stanice na Florenci na konečnou Nemocnice pod Petřínem má trvat přibližně 25 minut, kvůli úzkým uličkám a v nich špatně parkujícím autům si řidiči cestu často neplánovaně prodlouží.

„U Malostranského náměstí se zase neprotáhl autobus kvůli špatně stojícímu autu,“ popsal před několika dny čtenář iDNES.cz situaci, kdy řidič autobusu musel prokázat svou zručnost, aby vůz mohl vůbec pokračovat po trase.

Tento řidič rozhodně nebyl první. On i jeho kolegové se na této midibusové lince od jejího zprovoznění v říjnu loňského roku už několikrát potýkali s podobnými problémy. Odřeniny a ťukance nebyly výjimkou.

„Šlo většinou o drobné nehody se zaparkovaným vozidlem, které obvykle přesahovalo do průjezdního profilu autobusů,“ popisoval mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. 

Trasa linky 294

Florenc - Bílá labuť - Petrské náměstí - Hradební - Haštalské náměstí - U Staré školy - Pařížská - Mariánské náměstí - Staroměstská - Malostranské nám. - Šporkova - Nemocnice pod Petřínem

Délka linky: 4 kilometry
Doba jízdy: cca 24 minut

Po otevření nových stanic metra bude linka zrušena.

Rozdělena bude na linku 192 (Malostranské náměstí – Nemocnice pod Petřínem) a 194 (Staroměstská – Florenc).

Zřejmě i kvůli tomu se v novém návrhu dopravy po dubnovém otevření nových stanic metra už s linkou nepočítá. Dopravu centrem budou nově zajišťovat dvě jiné linky.

Reportér iDNES.cz si s kamerou trasu stávající linky projel, aby se přesvědčil o jejích nástrahách.

Trasa začíná na Florenci. S prvními problémy se však řidiči setkávají už po několika stech metrech nedaleko Bílé labutě, kdy odbočí do úzké Zlatnické ulice.

„Zrovna tady jsem 22. prosince stál dvakrát kvůli jednomu autu. Jel jsem dvě kola a pokaždé tady to auto špatně parkovalo,“ popisoval situaci řidič autobusu Zdeněk Mrvík.

O pár metrů dál musí být opět v pohotovosti, neboť v profilu jízdy stojí dodávka, z níž vykládají zboží.

„Jsem zvědav, jestli se tudy protáhneme,“ hlásí řidič. Žehrá na absenci třímetrového jízdního profilu. Průjezd pak absolvuje s přesností na milimetry, stejně jako v dalších ulicích Starého Města, kde auta často stojí zaparkovaná u obou stran komunikace.

„Abych se trefil do druhé ulice, musím si tam nadjet, abych se srovnal. A dost často se ještě stává, že se nás snaží podjet osobáky,“ doplňuje řidič.

Trasa linky 294

Policejní kontrola u americké ambasády

Na další kritické místo pak poukazuje po přejezdu autobusu na druhý břeh Vltavy těsně před Malostranským náměstím, kde i tramvaje kvůli úzkému profilu musí jezdit kyvadlově.

Zdržení si užije i při průjezdu kolem americké ambasády, kde autobus prochází policejní kontrolou. A klidu se nedočká ani v cílové zastávce Nemocnice pod Petřínem. „Tady člověk musí skoro lízat vrátnici, aby bokem nevzal sloup,“ uzavírá řidič.

Nehody midibusu linky 294

6.10. - 31.10.2014 7 nehod (z toho 5 do 12.10.)
1.11. - 30.11.2014 7
1.12. - 31.12.2014 3
1.1. - 28.1.2015 3

Zdroj: DPP

Linka číslo 294 nahradila v říjnu 2014 tehdejší linku 292. Jezdí od šesti ráno do osmi večer, dvakrát za hodinu. S překážkami se řidiči potýkali prakticky od začátku.

Jen za prvních pět dnů provozu evidoval dopravní podnik pět nehod, do konce roku jich bylo celkem 17, za leden letošního roku ale už jen tři.

Podle dopravního podniku se průjezd pro autobusy podařilo už částečně zlepšit. Na několika místech bylo upraveno dopravní značení, od ledna došlo ve směru Florenc k částečné úpravě trasy. To byla zrušena zastávka Truhlářská, autobusy tímto směrem projíždějí přes zastávku Náměstí Republiky.

V pohotovosti jsou ale také strážníci městské policie, kteří případné přestupky proti parkování řeší.

„Samozřejmě, pokud zaparkované vozidlo tvoří překážku silničního provozu, mohou nařídit jeho odtah,“ řekl mluvčí strážníků Jan Čihák. Nejvíce problematická místa pak strážnici kontrolují častěji.

,