Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Semafor na magistrále, jediný pruh ve Veletržní. Jak Blanka změní dopravu

  19:08aktualizováno  19:08
Zprovoznění tunelového komplexu Blanka může výrazně ovlivnit dopravu v ostatních částech města. Začnou fungovat nové semafory, na řadě míst ubudou jízdní pruhy. Změny také poptávají městské části, na jejichž území se tunel nachází.

Tunel Blanka | foto:  Dan Materna, MAFRA

Hned po otevření začnou fungovat nové semafory na Severojižní magistrále. Konkrétně na křižovatce ulic Legerova a Wenzigova, která se nachází těsně za Nuselským mostem.

Práce následně odstartují také ve Veletržní ulici. Tam budou mít řidiči nově k dispozici v každém směru pouze jeden jízdní pruh, naopak vlastní pruh přibude cyklistům.

Blanka může ovlivnit také městskou hromadnou dopravu. „Zvažujeme, že by tunelem jezdil autobus linky 180. Ten by vyjížděl ze Zličína a končil v Kobylisích,“ řekl MF DNES náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Kromě zmíněné linky by mohly nově jezdit autobusy také Strahovským tunelem.

Pokud dostanou zmíněné novinky MHD od města zelenou, budou podle Dolínka součástí celopražských změn hromadné dopravy, které aktuálně připravuje společnost Ropid.

Chystané změny v pražské dopravě po otevření tunelu Blanka

Chystané změny v pražské dopravě po otevření tunelu Blanka

Pruhy jen pro autobusy

Kromě nových linek by díky Blance mohly v ulicích přibýt jízdní pruhy, které budou vyhrazeny výhradně pro autobusy. Vzniknout by mohly například v ulici Milady Horákové. V souvislosti se zprovozněním tunelu Blanka chce vedení metropole také omezit vjezd kamionů do města. „Připravili jsme plán na úplnou uzávěrku hlavního města pro nákladní dopravu nad 12 tun,“ popisuje Dolínek.

Kamiony by tak nově mohly jezdit pouze po dálnicích a rychlostních silnicích. Výjimky pro konkrétní ulice by pak mohl stanovit magistrát či radnice městských částí. Odborníci však městu zmíněné opatření nedoporučují. Nejprve je podle nich nutné dokončit Pražský okruh.

Městské části mají požadavky

Vůbec nejvíce volají po změnách radnice městských částí. Konkrétně ty, na jejichž území se Blanka nachází.

„Změna, která nebude hned, ale na které se musí začít co nejdříve pracovat, je obchvat Vítězného náměstí v trase Svatovítská, Evropská. Protože bez něj se Svatovítská stane patrně ulicí, ve které nebude chtít nikdo bydlet,“ říká místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská (SZ), která má v gesci dopravu.

Další možné změny

  • Celkem pět nových přechodů pro chodce by nově mohlo vést přes ulice Sokolská a Legerova. Zmíněné dvě ulice by podle návrhu zelených měly přijít o jízdní pruhy.
  • Uvažuje se také o zřízení světelné závory při vjezdu do města na úrovni Jižní spojky. Jedná se o speciální semafor, kterým dispečink reguluje kolony aut.
  • Kromě Strakonické ulice by na území Prahy 5 mohly ubýt pruhy na Hořejším nábřeží. O ty by mohli řidiči přijít také v Patočkově ulici. Nově by tam vznikly pruhy vyhrazené výhradně autobusům.
  • U křižovatky u Hlávkova mostu by nově mohl vzniknout speciální přechod pro cyklisty.
  • Ulice Trojská by se mohla podle návrhů stát směrem z centra opět jednosměrnou. Vše záleží na jednání pracovních skupin.

Radní Prahy 5 se zase nedávno shodli, že chtějí řidičům ubrat pruhy na Strakonické ulici. „Naším cílem je, aby řidiči Smíchov neucpali. Zprovozněním Blanky vznikne další silnice pro auta. Pokud se stávající silnice neomezí hned, řidiči budou mít více šancí, jak se do centra dostat, budou více jezdit a doprava směřující do centra vzroste. Chceme zaškrtit příjezdy,“ řekl MF DNES radní pro dopravu Prahy 5 Petr Hnyk (SZ).

Podle odborníků však konkrétně Strakonické ulici další omezení ani otevření Blanky příliš nepomohou. „V tomto případě je především potřeba dokončit vnitřní okruh města,“ vysvětluje dopravní expert Petr Moos.

Změnami, které navrhují radnice, se již nyní zabývají na magistrátu tři pracovní skupiny. V první jsou městské části, kterých se zprovoznění Blanky nejvíce dotkne, ve druhé zástupci všech pražských městských částí a v poslední odborníci na dopravu. Jmenovitě magistrát spolupracuje například s Fakultou dopravní ČVUT.

Zelení se zatím neprosadili

Nejvíce na město, co se týče dopravních omezení, tlačí Strana zelených. Ta původně prosazovala, aby magistrát přistoupil k dopravním opatřením bezprostředně poté, co se Blanka řidičům otevře. Přestože jsou součástí magistrátní vlády, nepodařilo se jim v rámci koalice své nároky prosadit.

Základem je podle zelených ulevit Malé Straně. Konkrétně navrhují, aby se pro většinu řidičů uzavřela Karmelitská ulice. Do té by nově měli povolený vjezd pouze rezidenti.

Zatímco o tomto omezení se na magistrátu hovořilo už za minulého vedení a podle informací MF DNES je dost možné, že se za několik měsíců průjezd Malou Stranou opravdu zkomplikuje, další návrh zelených příliš velké šance na úspěch nemá. Jedná se o kompletní uzavření Smetanova nábřeží a Křižovnického náměstí na Starém Městě pro automobily. Podle odborníků by totiž uzavření obou nábřeží pro auta mohlo způsobit v centru metropole dopravní kolaps.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.