Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Pražští řidiči hřeší hlavně rychlou jízdou. Přibudou zpomalovací pruhy

  • 42
Sedm milionů korun. To je součet všech pokut, které vloni v Praze rozdali dopravní policisté za rychlou jízdu. Právě překračování rychlosti je v metropoli vůbec nejčastějším prohřeškem, za který úřady rozdávají řidičům body. Jen za posledních deset let je přičetly na účet dohromady 439 tisícům pražským šoférům.

Aby případů ubylo, plánuje město ve spolupráci s policií instalovat do ulic další zpomalovací pruhy. Přibývat by mělo také lokalit, ve kterých platí takzvaná „zóna 30“. Jde o ulice v obytných lokalitách, ve kterých řidiči nesmějí jet rychleji než 30 kilometrů v hodině.

Podle policistů jsou nejefektivnějším nástrojem na dodržování rychlosti kamery měřící rychlost. Ani ty však podle dopravních odborníků nejsou vždy samospásné. „Řidič sice před kamerou zpomalí, poté ale už zase jede podle libosti,“ říká vedoucí BESIP Martin Farář.

Účinnější je v tomto ohledu takzvané úsekové měření rychlosti, kdy je v určité ulici umístěno hned několik kamer a ty měří průměrnou rychlost vozů podle toho, za jakou dobu se auto dostane od jedné kamery ke druhé. Tento druh měření v metropoli aktuálně funguje na 35 místech a do budoucna jich bude pravděpodobně ještě více.

„Od počátků nasazení tohoto systému v roce 2006 klesl v dotčených lokalitách počet přestupků v podobě překročení maximální povolené rychlosti z rozmezí od 30 do 60 procent na rozmezí od jednoho do pěti procent zaznamenaných vozidel,“ uvádí Technická správa komunikací.

Vybodovaní řidiči v Praze

V ulicích metropole jsou rozmístěny i další druhy dopravních kamer. Na patnácti pražských křižovatkách kontrolují, zda řidiči nejezdí na červenou. To je totiž jeden z vůbec nejvážnějších přestupků, za který řidičům hrozí pět bodů. Za posledních deset let je v Praze od úřadů dostalo celkem 8 198 lidí.

Silničáři testují kamery, které zaznamenávají přestupky

V ulici Čs. armády a Národní obrany pak silničáři testují kamery, jež zaznamenávají přestupky řidičů, kteří na přechodech nedávají přednost chodcům. I těchto druhů monitorovacích zařízení by v Praze mohlo do budoucna přibýt. Právě na bezpečnost na přechodech se plánuje zaměřit také pražský magistrát.

„Zvyšování bezpečnosti pro chodce jak na přechodech, tak celkově v pražských ulicích je jedním z našich hlavních cílů. Proto jsme v rozpočtu vyčlenili pro BESIP 35 milionů korun a počítáme se stavební úpravou dalších 25 míst,“ popisuje náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek.

Přestože zpomalovacích pruhů, kamer i dalších opatření v ulicích přibývá, počet nehod v Praze se od roku 2011 neustále zvyšuje.

„Pražská policie loni zaznamenala 21 462 dopravních nehod, což je o 2 156 nehod více než v roce 2014,“ říká mluvčí pražské policie Andrea Zoulová. Dodává však, že je to dáno i tím, že stále více řidičů volá k nehodě policisty místo toho, aby si vystačili s takzvanými euroformuláři.

Mezi nejčastější příčiny nehod v hlavním městě patří oproti jiným regionům především nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem. Řidiči také často nerespektují značky a místo řízení se věnují telefonu.