V Praze 3 je nepřehledných přechodů pro chodce víc. Ilustrační foto

V Praze 3 je nepřehledných přechodů pro chodce víc. Ilustrační foto | foto: Google

Rok po tragické nehodě zůstávají přechody v Praze 3 stále nebezpečné

  • 5
Přechod na pražském Žižkově, na kterém přesně před rokem zemřela pod koly nákladního auta osmiletá dívka, je pro chodce stále nebezpečný. Základní škola Lupáčova, ze které se tehdy Anežka vracela domů, proto usiluje o zlepšení situace na přechodech, a to v celém okolí školy.

Její žáci se letos zapojili do programu Bezpečné cesty do školy, který má za cíl zmapovat všechny přístupové cesty. Děti vybraly a označily přechody, které považují za nebezpečné. Na základě vzniklé mapy pak projektant vypracoval dopravní studii.

"Děti vyhodnotily jako problematický zejména prostor před školou, dále pak křižovatku ulic Rokycanova-Prokopova a také křižovatku nad budovou školy," řekla iDNES.cz předsedkyně sdružení Pražské matky Jarmila Johnová.

Dopravní studie navrhuje zlepšit bezpečnost a celkově zklidnit dopravu na zmapovaných místech. "Jde nám především o změny, které budou spojeny se stavební úpravou, protože situaci lépe řeší a jsou trvalé," dodala Johnová.

Studii s návrhy řešení předali zástupci sdružení v pátek odpoledne radnici třetí městské části a zároveň i odboru dopravy pražského magistrátu, který má komunikace v metropoli na starosti.

Některá řešení jsou schůdná, nad jinými visí otazníky

Podle vedoucího odboru dopravy Prahy 3 Martina Vančury se přístup přes komunikaci do ZŠ Lupáčova už jednou provizorně řešil. Na popud školy a následně i rodičů se tu změnil způsob parkování.

Vančura už prý má novou dopravní studii od sdružení Pražské matky v ruce a po jejím prvním přečtení nevidí v realizaci některých opatření problém: "Určitě můžeme zřídit dělicí ostrůvky nebo zúžit jízdní pruh. To jsou změny, která mohou být hotové prakticky za měsíc. V tomto ročním období bude ale záležet na počasí."

Pokud jde o požadované stavební úpravy na přechodech, na nichž záleží Pražským matkám nejvíce, je podle Vančury postup podstatně složitější. "V první řadě musí být na projekty peníze. Pak se musí projekt vypracovat, dále je třeba získat stavební povolení, pak práce realizovat a nakonec zkolaudovat - to všechno trvá minimálně rok," popsal Vančura.

OD TRAGICKÉ NEHODY UPLYNUL UŽ ROK

K tragické dopravní nehodě došlo na Žižkově přesně před rokem. Nákladní auto srazilo na křižovatce ulic Rokycanova a Prokopova osmiletou dívku, která na následky střetu zemřela. (více o dopravním neštěstí čtěte zde)

Křižovatka je nebezpečná, přestože je na ní semafor. Jakmile se rozsvítí zelená pro chodce, dostanou volno i auta, která na přechod odbočují z vedlejší ulice. "Právě tento problém smrt malé Anežky zavinil," uvedla Johnová.

Podle jejích slov sice po neštěstí na kritické křižovatce k drobné úpravě došlo - v podobě seřízení světelné signalizace, přesto se domnívá, že by se podobná místa měla změnit víc.