Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Autobusy v okolí Prahy se barevně sjednotí, vznikl na to manuál

  5:12aktualizováno  5:12
Autobusy příměstských dopravců, které fungují v rámci Pražské integrované dopravy, by měly mít jednotný vzhled. Rozhodla o tom společnost Ropid, která organizuje dopravu v hlavním městě a okolí. Cílem je zjednodušení orientace cestujících.

Ropid o změně informoval na svých facebookových stránkách. Vozy by postupně měly být vyvedeny v modro-bílo-červené barvě. K jednotné úpravě autobusů vznikl manuál.

Doporučení se zatím netýká autobusů pražského dopravního podniku. S ním chce Ropid o změnách jednat.

„Jednotný vzhled usnadní cestujícím identifikovat vozidlo patřící do systému pražské integrované dopravy. Jinými slovy aby cestující stojící na zastávce věděl, že právě v tomto autobusu mu platí jízdenka a tarif PID,“ řekl iDNES.cz mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Podle něj jde o krok v postupném sbližování pražské a středočeské integrované dopravy.

Fotogalerie

Základní barvy karoserie budou nově vyvedeny v červeno-bílo-modré kombinaci. Červená symbolizuje Prahu, modrá pak Středočeský kraj, bílá ostatní barvy doplňuje.

Ropid připustil, že změna nebude okamžitá, zatím jde spíš o doporučení.

„Je to určitá štábní kultura. Změna je stále ještě dobrovolná, dopravce do ní nenutíme. Řešíme ji průběžně se všemi dopravci, kteří vysoutěží určitou linku. Nechceme, aby okamžitě přebarvovali dnešní autobusy. Doporučení platí například při uvedení nového autobusu do provozu či při generálce stávajícího,“ dodal Drápal.

Ropid předpokládá, že většina autobusů by podle tohoto manuálu měla vypadat po roce 2019. „Do té doby proběhne změna většiny smluv po nových výběrových řízeních,“ řekl mluvčí.

Podle něj se někteří dopravci už o doporučený vzhled svých vozů snaží.

„Někde už je takhle malují, ale pokaždé to ve finále vypadá trochu jinak. Manuál má tato pravidla sjednotit. Chceme jít cestou jiných zemí. Stejný vzhled mají autobusy například v Mnichově či Londýně. Lidem je jedno, který dopravce je veze, ale vědí, že pojedou červeným autobusem,“ řekl mluvčí.

Dopravci souhlasí, mají ale i výhrady

Například regionálnímu dopravci Martin Uher, který vozí cestující ze Smíchovského nádraží přes Mníšek pod Brdy až na Dobříš, nová pravidla nevadí a už se jim přizpůsobil.

„Nemáme s tím problém, naše autobusy takto upravujeme už poslední čtyři roky. Když chceme tuto práci, musíme v některých věcech ustoupit,“ řekl iDNES.cz dispečer společnosti Petr Kučera.

V současné době podle něj v modro-bílo-červených barvách jezdí 60 procent autobusů společnosti.

Nový vzhled autobusů

Manuál řeší také rozmístění piktogramů, informačních nálepek a log. Nově se na vozech objeví i webová adresa www.ropid.cz.

Budou zde také upoutávky na sociální sítě a do budoucna i aplikace, které cestujícím zjednoduší komunikaci a orientaci v PID. Také se rozšíří slogany na všechny vozy a budou lákat nové cestující a stávajícím ukazovat výhody cestování PID.

Mění se také rozvržení log:
Logo PID zůstává jako orientační prvek a tvář systému ve své velikosti a posouvá se do přední části vozu, ale logo dopravce se zmenšuje a přesunuje za přední dveře.

Nový vzhled vozidel také neumožňuje nepopulární zdobení vozů různými nálepkami a doplňky a přebarvování různých částí vozu. Nyní bude na voze jen to co je důležité a vše bude přehledné a na stejném místě.

Zdroj: Ropid

„Pokud nakupujeme nové autobusy, chceme je už takto nalakované,“ dodal s tím, že ostatní se do nového hávu oblékají po důležitých opravách. „Důležitý je pro nás zákazník,“ řekl Kučera s tím, že firma nebude mít problém přizpůsobit vozy i dalším doporučením v manuálu.

Pro společnost Stenbus, která na příměstské lince číslo 354 z Černého Mostu do Nehvizd provozuje tři autobusy, je doporučení Ropidu zavazující.

„Ropid je objednavatel, takže akceptujeme, co nám určí. Naše autobusy v těchto barvách tak jezdí už čtyři roky,“ uvedl rázně jednatel firmy Lukáš Jirásek. Jednotnou úpravu vozů všech dopravců by ale uvítal. „Takhle to vypadá dost neprofesionálně,“ dodal Jirásek.

Se zjednodušením vizuálu vozů pro lepší orientaci cestujících souhlasí i šéf ČSAD Kladno Ludomír Landa. Jeho autobusy ale novou venkovní výbavu nepodstoupí.

„Podle manuálu se to má týkat autobusů, které jezdí výhradně na linkách řady 300 a 400. Ale my autobusy nasazujeme třeba i do městské dopravy v Kladně,“ řekl Landa. To chce Ropid ještě řešit. „Samozřejmě, že takovýto argument chápeme,“ reagoval Drápal.

Výhrady pak Landa má třeba i k provedení vizuálu. Barvy by podle něj měly být v opačném pořadí. „Modrá dole, červená nahoře. I proto, že na světlé barvě budou více vidět nečistoty,“ řekl Landa.

Měly by být pražské příměstské autobusy barevně sjednocené?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 19. ledna 2015. Anketa je uzavřena.

Ano 394
Ne 103

Pražský dopravní podnik s úpravou nepočítá

Doporučení se zatím netýká téměř 1 200 autobusů ve vlastnictví pražského dopravního podniku, které mají karoserii vyvedenou v bílé a červené. S dopravním podnikem chce Ropid o úpravě jednat.

„Zatím o ničem takovém nejednáme. Požadavek nového nátěru autobusů je jednoznačně na širší diskusi. Předpokládáme, že by se to zatím týkalo autobusů jezdících mimo Prahu,“ řekl mluvčí DPP Jiří Štábl.

Dodal, že v modro-bílo-červené kombinaci jezdí zatím jeden rok dva autobusy na lince do Roztok.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.