Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nechci pražský expres. Metro D bude mít stanice, říká náměstek Dolínek

  22:01aktualizováno  22:01
Postavit metro D z Písnice na Pankrác bez zastávek je podle náměstka primátorky Petra Dolínka ten nejhorší scénář. Přesto je příprava i této varianty stavby podle něj pro Prahu prospěšná, uvedl v rozhovoru pro MF DNES.

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek | foto: Praha.eu

Kritika se snesla na hlavu radního pro dopravu Petra Dolínka poté, co se v uplynulých dnech v médiích objevila zpráva, že chce postavit metro D nejdřív bez stanic, protože se nedaří vykoupit potřebné pozemky.

„To je mediální zkratka, nechci, aby vznikl pražský expres,“ krotí Dolínek emoce. Podle něj je potřeba začít rychle stavět, věří ale, že se všech zbývajících šest stanic podaří zprovoznit.

Proč jste navrhl, aby metro D jezdilo z Depa Písnice do Pankráce bez zastavení?
Takhle to není, média to velmi zjednodušila. Nechci, aby se opakovaly neúspěchy jako výstavba železnice na Ruzyni nebo obchvat kolem Prahy, tak jsem v rámci rychlosti výstavby metra D navrhl její etapizaci tak, abychom získali stavební povolení na to, co lze začít stavět rychle. A to je podle mě ražba tunelu jako takového. Vedle toho je paralelně potřeba získat povolení na vybudování jednotlivých stanic, ale na to čekat nechci. Chci se pokusit v řádu měsíců prosadit stavební povolení na ražbu tunelu jako takového.

Takže vaším záměrem není, aby metro jezdilo z konečné na konečnou bez zastavení?
V první řadě je potřeba říct, že metro D Praze výrazně chybí. Vybudování Depa Písnice povede k tomu, že tam souběžně vznikne autobusový terminál i odstavné parkoviště. Nemělo by to vést k tomu, že se postaví pouze takzvaný pražský expres, který by jezdil z Pankráce do Písnice, ale k tomu, že začneme razit a během toho získáme povolení na zbylé stanice v co největší míře.

Fotogalerie

Může se tedy stát, že bude jezdit metro z Pankráce do Písnice na jeden zátah, nebo ne?
To je ten nejhorší scénář, i ten by měl ale pro Prahu cenu a přínos. Já se domnívám, že se to nestane, jsem si jistý, že další stanice metra budou. Jakmile získáme stavební povolení, začneme stavět.

Výstavbu blokují neúspěšné výkupy pozemků. Kolik vám jich ještě chybí získat?
Chybí nám dořešit pozemky v okolí zámku Svatého Havla v Krči či pozemek v Písnici, kde se jedná o ceně prodeje. Desítky majitelů musíme vypořádat v rámci výstaveb nebo výstupů z metra, což zabere delší čas, ale věřím tomu, že se dohodneme. Například s majiteli pozemků v­ okolí Thomayerovy nemocnice během pár dnů podepíšeme smlouvu o tom, že budou rozvíjet svoje území a my pak do jejich nemovitosti vestavíme výstup z metra.

Nelze nápad začít urychleně stavět metro z Písnice na Pankrác chápat jako určitou formu nátlaku na vlastníky pozemků?
V žádném případě to žádný nátlak není, protože všichni majitelé vědí, že s nimi jednáme, a zároveň že je připravené vyvlastňování. Také ale vědí, že ho nechceme použít zbytečně a radši hledáme dohodu. Je to zkrátka o tom, že Praha potřebuje nové metro, a já udělám všechno pro to, abychom ho postavili. Jestli se cestou podaří díky zrychlené výstavbě získat rychleji pozemky, budu jedině rád, ale nikoho neukrátíme na jeho majetkových právech.

S vyvlastněním tedy počítáte v případě, že by to bylo nezbytně nutné?
Pokud někdo nechápe, jak velký význam má stavba metra D pro Pražany, tak musí přijmout, že lze použít i takový nástroj, jakým je vyvlastňování. Existuje možnost dočasného vyvlastnění po dobu výstavby. Možná že budeme donuceni použít tuto variantu. Ale preferuji dohodu.

Nebylo by tedy přece jen lepší počkat, jak dopadnou jednání o všech pozemcích?
Dva roky v Praze, během kterých se podařilo otevřít Blanku, zavést parkovací zóny tam, kde si to vyžádaly městské části, nebo dokončit metro A a u toho uspořit jeden a půl miliardy, mi ukázaly, že čekat je chyba. Je potřeba pracovat a mít výsledky. Tato část Prahy jednoznačně potřebuje metro D a já nebudu čekat na to, že to někdy někdo dotáhne do konce. Já jsem schopen výstavbu se svým týmem prosadit a realizovat.

Pokud byste začali stavět a pozemky stále nebyly dořešeny, museli byste přece budovat i na povrchu - například ventilace, povrchové šachty a podobně. Jak to chcete řešit?
To je důvod, proč dozorčí rada na můj popud zadala představenstvu dopravního podniku, aby se na to se svým projektantem podívali a sdělili podmínky k realizaci. Je také potřeba připravit rychle ražbu tunelu mezi Pankrácí a náměstím Míru a propojit D s linkou A. I tam je tedy třeba spěchat.

Kdyby skutečně nastala situace, že se bude jezdit z Depa Písnice na Pankrác bez zastávek, jak byste řešili bezpečnost v osm kilometrů dlouhém tunelu?
Máme funkční metro, skvělý dispečink i řidiče metra. Provoz by byl stejně jako u stávajících linek metra koordinován a kontrolován dispečery. Myslím, že žádný problém se stát nemůže, navíc tam v rámci ražby nebudou dva tubusy vedle sebe, ale budou předpřipraveny jednotlivé stanice. Hlavně se nestane, že by nebyly další stanice metra, tím jsem si skoro jistý.

Kdy by se mohlo začít s realizací metra?
Pokud by všechno běželo, jak má, a my získali stavební povolení, tak by byl vysoutěžený zhotovitel na přelomu roku 2018/2019.

Podle původních předpokladů se mělo metro do Písnice začít budovat v roce 2017. Kde se stala chyba?
Moji předchůdci měli plnou hlavu tunelu Blanka a prodloužení metra­ A, až z toho zapomněli připravovat jiné projekty. Manažerské a politické dovednosti se poznají podle toho, že i u stávajících problémů dokážete řešit problémy budoucí, a to oni zapomněli. Není to o osobním nebo politickém selhání, spíš o neobratnosti.

Podívejte se, jak by mohla vypadat trasa metra D:







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.