Marek Pavlas | foto: Marek Pavlas

Rozhovor: Reklamu v metropoli je potřeba regulovat, ale jinak, říká provozovatel billboardů

  7:00
Regulace venkovní reklamy byla horkým tématem posledních pražských voleb. „Billboard není sprosté slovo. Venkovní reklama funguje všude ve světě,“ říká Marek Pavlas ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy.

Je v Praze reklamy moc nebo málo?
To co vidíte v některých ulicích, to se nelíbí nikomu, ani nám. Zkuste prodat billboard, nad kterým je další, vedle stojí další dvě plochy a kus před ním další tři. Je i v našem zájmu, aby nějaká regulace fungovala.

Takže regulovat?
Samozřejmě. Nikdo už další billboardy nechce, chceme podobnou formu regulace reklamy jako funguje v evropských zemích a snažíme se ji prezentovat pomocí iniciativy www.regulacereklamy.cz, kde v několika bodech říkáme, jak by to mělo být. Také říkáme, že by díky tomu počet ploch poklesl zhruba na polovinu a příjmy Prahy by zůstaly stejné.

Regulaci měly řešit Pražské stavební předpisy.
Jsme ochotni udělat velké ústupky, ale nechceme se nechat zlikvidovat. Nikdo se s námi o regulaci bohužel nebavil, autoři řekli, že reklama bude povolená do šesti metrů čtverečních a všichni ostatní musí se svým podnikáním skončit. Nikdo nás k přípravě předpisů nepozval a nikdo nechtěl znát náš názor ani naše návrhy na likvidaci černé nepovolené reklamy. Ale takhle podle mě nemůže fungovat veřejná služba v demokratické společnosti. Provozovatelé venkovní reklamy v minulosti odvedli městu několik miliard korun do rozpočtu a očekávali bychom alespoň možnost diskuze.

Takže vám vyhovuje současný stav?
Rádi bychom podnikali v jasném a stabilním právním prostředí a víme, že nějaká regulace je nutná, takže nejsme rádi, že jsou nyní Pražské stavební předpisy pozastaveny. Ale znění regulace, které obsahovaly, se nám hrubě nelíbí. Navrhovaná regulace je plošná, nerozlišuje charakter místa a nechává žít pouze jedinou firmu.

Jednáte o podobě nových předpisů?
Chtěli jsme se sejít s radním Stropnickým, nabídli jsme mu několikrát schůzku, ale radní ji odmítl. Oficiálně tedy podáváme své připomínky prostřednictvím Hospodářské komory hl. města Prahy.

Proč byly předpisy podle vás likvidační?
V Praze existují dva zásadní druhy reklamy - maloplošná v centru, velká zhruba dva metry čtvereční, které cílí na chodce a auta na bulvárech. Na okrajích města funguje ta velká, která cílí na projíždějící řidiče. Předpisy říkají, že už nesmíme dělat tu velkou a máme dělat tu malou. Ale už nikdo nedodává, že maloplošná reklama funguje pouze v centru a na to má exkluzivitu na dlouhé roky společnost JCDecaux. My říkáme, že toto zvýhodnění není fair a narušuje hospodářskou soutěž.

Smlouva je podle magistrátu neprůstřelná, nevypověditelná.
Stálo by to za to alespoň zkusit. Myslím si že model, kdy má někdo exkluzivitu na velkou část trhu, není nadále udržitelný. Exkluzivní smlouva na 27 let, to není nikde ve světě. Vím, že Praha by už dávno mohla mít mnohem lepší a modernější mobiliář, ale ve smlouvě není páky, která by to mohla zlepšit. Samozřejmě by Praha mohla získávat i více peněz. Praha by tu výpověď alespoň měla zkusit dát.

Mluvilo se o tom, že vstup Svazu do předvolební kampaně změnil výsledek voleb v Praze.
Spousta lidí si nás plete s veřejnoprávním mediem. My nemusíme měřit všem stejně, jsme soukromá společnost. A pokud vás některý subjekt nejdříve žádá o podporu před volbami a následně vám chce absolutně zlikvidovat vaše podnikatelské aktivity tak se nikdo nemůžu divit, že jsme se začali bránit a jeho reklamu odstranili. Volby nejsou z pohledu příjmů zase takové terno, spousta klientů před volbami z venkovní reklamy odchází, nechce být spojována s billboardy, na kterých jsou politici.

Je složité nechat postavil legálně billboard?
Postavit legálně billboard je složitý proces, trvá to několik měsíců a je to spousta administrativy. I proto je každý třetí billboard v Praze postaven na černo.

Jak je to s reklamou ve světě?
Venkovní reklama funguje na celém světě a ve většině měst je rozumně regulována. I krásná evropská města mají billboardy. Tvůrci PSP se zaklínají Vídní, ale ve Vídni je reálně více billboardů než v Praze. Jen jsou na rozumných místech, kde nikomu nevadí.

Jak je to s výnosy z reklamy?
Ve světě existují i města, kde jdou peníze od provozovatelů billboardů do speciálního fondu, neskončí ve společném rozpočtu. Z fondu se pak platí parky, hřiště, nové chodníky. Lidé pak jdou a vidí, že díky reklamě se pořídilo to či ono a jsou k reklamě vstřícnější.

To funguje v Praze u památek.
Ano, město obalí památku do plachty a díky penězům z reklamy ji může opravit. To je taky rozumný model, který by neměl nikomu vadit.

Komentáře

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Posílili jsme opatření, tvrdí pořadatel maratonu. Minule závodníci kolabovali

26. dubna 2024  16:38

Přes osm tisíc běžců, z toho přibližně polovina ze zahraničí, a zhruba 200 milionů zisku pro českou...

„Dobrý informátor usnadňuje ochranu státu.“ Jak první republika bojovala s trolly

26. dubna 2024

Premium „Ueberfallkommanda“, psi pro policejní patroly na periferii a obušky pro četníky, přepadové tiskové...

Slávisté za chování fanoušků proti AC Milán vyvázli jen s pokutou

26. dubna 2024  14:20

Fotbalová Slavia dostala další více než dvou milionovou pokutu za chování fanoušků v evropských...

Vlasák míří do Boleslavi ředitelovat, Král zůstává trenérem

26. dubna 2024  14:08

Hokejisty Mladé Boleslavi povede v příští extraligové sezoně jako hlavní trenér Richard Král, jehož...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...