Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zatím mne ohrožují jen hloupí lidé, říká nová pražská primátorka

  19:50aktualizováno  19:50
Ve funkci ještě není ani týden, na pražském magistrátu už ale nová primátorka Adriana Krnáčová přistoupila k některým změnám. Těmi jsou zákaz alkoholu či omezení kouření. Konkrétní řešení pražských problémů, které jí předchozí primátoři odkázali, zatím nemá.

Nová pražská primátorka Adriana Krnáčová se v těchto dnech stěhuje do své kanceláře na magistrátu. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Na úřadu koluje drb, že jste zavedla prohibici a zákaz kouření.
Prohibici určitě, protože to je pracoviště a podle zákoníku práce se v pracovní době nesmí pít. Byla bych ráda, kdyby magistrát zůstal bez alkoholu a kouření. Když se na Ministerstvu vnitra v kancelářích nekouří, tady se nesmí také.

Jeden ze zastupitelů se radoval, že kuřárna zastupitelů byla uhájena. Ta zůstane?
Zatím ano, pak se uvidí. Řekli mi, že ze strategických důvodů, aby zastupitelé neodcházeli mimo budovu, je lepší koncentrovat je tam.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová

Pražská primátorka Adriana Krnáčová

Budete chtít ochranku, jak jste před časem avizovala?
Jednala jsem s panem ministrem, a když se budu cítit ohrožená, vyjde mi vstříc.

Cítíte se ohrožená?
Zatím ne. Zatím mne ohrožují jen hloupí lidé.

Můžete být konkrétní?
Ne. Lidská blbost nemá obdoby. V poslední době jsem celkem udivená tím, jak si lidé strašně vymýšlejí a jaká je skutečná situace. Chápu, že svět je mediální a že není důležité, co je skutečnost, ale to, jak se to jeví. Na to si musím ještě zvyknout.

Říkala jste, že se tunel Blanka otevře v březnu. Mám však informace, že by to mělo být spíše v dubnu nebo v květnu. Už víte, jak velký je v tunelu problém s prosakující vodou?
Dívali jsme se do úložiště kabelů, někde voda už nebyla, někde byla na dně šachet. Když byla hladina vyšší, mohla se dotýkat kabelů, a tak bude jejich životnost omezená. Nyní to není zásadní překážka, ale musíme počítat s tím, že to někdy vypadne. Na Letné je úsek dlouhý dvě stě až tři sta metrů, kde už je třeba kabeláž vyměnit. Z toho důvodu se otevření odkládá.

Musíte řešit složité kauzy. Narážíte na riziko jednacích řízení bez uveřejnění, jež možná budete muset použít u zakázek, jako je ta na osvětlení a další? Kvůli použití tohoto typu řízení policie dříve pražské radní obvinila.
Navštívíme Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Musíme jim vysvětlit, že Praha je v určitém stavu. Je těhotná, bude to těžký porod a potřebujeme asistenci několika dobrých lékařů, aby ty děti nebyly poškozené, až se narodí.

A zakázka na svoz odpadů?
Musíme zahájit výběrové řízení a jednat s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Jednací řízení bez uveřejnění však asi budeme muset realizovat alespoň na určitou dobu. Když městu vznikne škoda, která bude prokazatelně způsobená nečinností někoho, tak budeme tu škodu vymáhat.

I po politicích?
Proč ne.

Zatím o hodně věcech, i těch urgentních, říkáte, že je musíte analyzovat a pak se rozhodnete.
Nemůžeme přijít do úřadu, najít v podstatě oholené kanceláře, nic tu nemít a za týden znát vše.

Ale o spoustě věcí se vědělo před volbami. Neměli byste mít nyní už něco konkrétního?
Jak se k tomu můžete dostat, jak se můžete rozhodovat? Na první radu jsme měli nastudovat devadesát tisků, jaké by to bylo kvalifikované rozhodování?

Někteří radní mají zkušenosti.
Petr Dolínek (radní za ČSSD, pozn. red.) je jediný. Dalších deset lidí se v tom plácá. Ačkoli na to můžeme naběhnout velmi rychle, nemůžete rozumět všemu.

Co uděláte, aby byl tento proces co nejrychlejší?
Rychlost není vždy dobrá. Zejména ne v rozhodováních, kdy jde o stovky milionů. My se nenecháme tlačit. Budeme se rozhodovat tak, aby to bylo vhodné pro město.

Které problémy považujete za aktuální?
Jeden jsme už vyřešili. Zrušili jsme usnesení o arbitráži k Opencard, budeme jednat s firmou EMS a hledat způsoby, jak věc řešit. Myslím, že jsme na dobré cestě. Pak musíme stanovit rozhodce v arbitráži s IDS. Další jsou tři IT zakázky, jedná se o ekonomický sotfware pro městské části a městské organizace. Požádala jsem piráty, aby se na to s námi podívali. A Pražské stavební předpisy musíme do půlky měsíce dát do souladu se zákonem.

Kam směřuje řešení Opencard?
Rádi bychom do Vánoc představili veřejnosti několik variant řešení. V první řadě nesouhlasíme s finančním požadavkem EMS, znalecké posudky říkají něco jiného. Buď se domluvíme s EMS na jiné verzi, nebo nás budou žalovat. Kartičku, která stojí 1,3 miliardy, by měl mít každý Pražan zlatou s třemi brilianty.

Každý primátor přinesl Praze nějakou vizi. Bohuslav Svoboda se pokusil o dekmotrizaci, Tomáš Hudeček se zaměřil na rozvoj města, Pavel Bém má kolibříka a Blanku. Co chcete městu dát vy?
Řád a pořádek, spolehlivost, transparentnost, rozhodování v zájmu Prahy, a nikoli v zájmu radních nebo firem.

Něco osobitějšího?
Chápu, že chcete pomník. Ale my holky jsme jiné, alespoň holky, co řídí, jsou jiné. Potřebují mít jistotu, že věci fungují dobře a spolehlivě, že mají kolem sebe tým schopných lidí, kteří - ačkoli jsou to rozdílné osobnosti - dokážou tahat za jeden konec. Nebude to snadné, minulost nás v rozhodování determinuje, ale mou ambicí je stmelit tým. I když všichni říkají, že je to křehká koalice, budeme věřit, že dokážeme město vést profesionálně a spolehlivě.

Ale...
Já vím, vám to nestačí. Ale nechci mít pomník v podobě tunelu nebo Institutu pro plánování a rozvoj, protože každý ten pomník je pro mne spíše memento - vykoupené nejen finančně velice draze.

Minulý týden byla Krnáčová hostem on-line rozhovoru iDNES.cz:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.