Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako celebrita si nepřipadám, říká řidič mazací tramvaje

  10:28aktualizováno  10:28
Kdo maže, ten jede. To platí i o řidiči mazací tramvaje, nového pražského fenoménu. Na sociálních sítích už má víc než šest tisíc fanoušků, vlastní písničku a desítky fotek, které její příznivci denně nahrávají na internet. „Nevím, proč je tak oblíbená,“ diví se Martin Bulín, který mazací tramvaj řídí od jejího zavedení.

Selfie autorky textu s řidičem mazací tramvaje Martinem Bulínem a samotným vozem | foto: Michaela Bůnová, iDNES.cz

Během jízdy z obratiště Březiněveská prozradil, jaký účel dřív tramvaj měla a taky jestli mu kolegové závidí. Jako celebrita si prý nepřipadá, ale mohl by. Kolemjdoucí nás sledovali, mávali a hlavně fotili. Takové pozornosti se nedostává ani některým slavným osobám.

Uvědomujete si, že řídíte nový pražský fenomén?
Nevím, jestli se dá mluvit o fenoménu, zase tolik to nesleduji. Ale ano, lidem se líbí. Tramvaj si fotí, natáčí, ukazují si na ni. Zrovna nedávno jel kolem mě chlap v autě, který si mě natáčel. Časem jsem si na tyto reakce zvykl (zrovna v ten moment kolem nás projel muž, který řidiči s úsměvem ukazoval zdvižený palec – pozn. red.). Když to lidi baví, tak proč ne.

Fotogalerie

To si zřejmě občas musíte připadat jako celebrita. Nezávidí vám kolegové z běžných tramvají?
Jako celebrita si určitě nepřipadám. Jsem pouze řidič jako každý jiný. A myslím, že kolegové mi práci v mazací tramvaji nezávidí. Spíš naopak, občas říkají, že by s tím nechtěli jezdit. Mně to nevadí, je to pro mě spíš trochu odpočinek. I když dvanáctihodinová směna, kterou máme o víkendech, je už trochu dlouhá. Na druhou stranu tu je volnější režim.

Proč si myslíte, že je mazací tramvaj tak oblíbená?
To nevím. Vždyť je to jenom tramvaj! Možná je to pro lidi odpočinek. Všude jsou to samí uprchlíci... zřejmě je to mezi negativními zprávami taková oddechovka. Fanoušci jsou všude, někdy mi přijde, že na mě cíleně čekají s připravenými fotoaparáty. Pražané už si zvykli, pro cizince to je úplné sci-fi.

Víte, že má tramvaj už i svoji vlastní písničku?
Tak to jsem nevěděl. Musím si ji později pustit.

Cesta mazací tramvají

Řidič Martin Bulín mě svezl z obratiště tramvají Březiněveská na Letenské náměstí. Venku bylo teplo, město bylo vylidněné. Čím blíž jsme byli centru, tím víc lidí jsme potkávali.

A na Vltavské to začalo. Mávání, focení, pokřikování. Za tramvají se otáčely desítky lidí včetně cizinců. Reakce to byly vesměs pozitivní.

Dokonce jsme se dočkali úsměvů od kolemjedoucích řidičů. Kdybych tramvají jezdila delší dobu, asi bych si na rozdíl od řidiče začala připadat důležitě.

Jak jste se k jejímu řízení vlastně dostal?
Neměl jsem na výběr. Vedoucí vybral ze 150 řidičů 30 lidí, kterým oznámil, že odteď budou „mazat“. Poté proběhlo seznámení s tramvají, no a tak už několik měsíců jezdím. Ženy mazací tramvaj neřídí, jen muži. Jinak tramvajáka dělám už třináct let, práci jsem tenkrát našel přes inzerát. A rozdíl mezi mazací tramvají a normální je, že u té mazací nemusíte dodržovat přesně na minuty jízdní řád. Nečekají na vás lidé, proto můžu mít přibližně pět minut zpoždění a nestresovat se z toho.

Čím se ještě liší od normální tramvaje?
Ona se tolik neliší, řízení je skoro stejné. Mám tu zařízení, které maže koleje, aby neskřípaly. Pod nápravou je tryska, která stříká řídký, teplý olej na kolejnici. V obloucích to snižuje hluk. Délka střiku pak záleží na velikosti oblouku. Třeba v Chotkových sadech zmáčknu tlačítko na 32 vteřin, tam je ten oblouk větší. Když je menší, stačí osm nebo šestnáct vteřin. Vzadu je pak strojovna, ale tam nemusím chodit. Tam pracovníci v depu dolévají olej, který kompresor natlakuje, ohřeje se a stříká se na kolej.

Kde se vůbec vzala tato tramvaj?
Dřív to byl pluh, který měl za úkol v zimě odhrnovat sníh z kolejí. Potom dopravní podnik zakoupil nový pluh a přemýšlel, co udělat s tím starým. A tak vznikla mazací tramvaj. Ta je teď zatím jedna, na rok ve zkušební době. Za několik měsíců se uvidí, co s ní bude dál, jestli se osvědčila.

Jak často a kudy s ní jezdíte?
Vychází to asi jednou za čtrnáct dní, střídám se s ostatními kolegy. Jinak jezdím v normální tramvaji. O víkendu máme dvanáctihodinové směny, v týdnu pak 9,5 hodiny s tím, že máme různě dlouhé pauzy. Za den objedu víceméně celou Prahu. Je to takové kolo Pankrác–Hostivař–Černokostelecká–Březiněveská. Ta trasa je pořád dokola.

Když se na vás zaměřuje tolik pozornosti, neobtěžují vás lidé?
Občas, když už je večer, tak opilí lidé chtějí na tramvaj vzadu vylézt. Nestalo se mi, že by se jim to povedlo, protože má vysoký zadek. Jednou jsem slyšel ránu, koukl jsem se do zrcátka a viděl jsem, že chlap skočil, odrazil se a spadl zpátky na zem. Kolegové také říkali, že když stojí na přestupní zastávce Lazarská, tak jim tam občas lidé lezou. Jinak k tomu není moc příležitostí. Mazací tramvaj jezdí skoro nonstop, nestaví v zastávkách, pokud nestojí třeba za jinou tramvají. Že by mi sem ale lezli lidé a dělali bordel, tak to ne.

Nedaly by se v mazací tramvaji zavést vyhlídkové jízdy?
Je to pracovní tramvaj, jsou tu jen čtyři sedačky, to by asi nešlo. Není to dělané pro lidi. To spíš historická tramvaj, ta je určená turistům. Tady by lidi neměli kde sedět.

Ještě mi řekněte, neklouže to autům, která za vámi jedou?
To snad ne, nemělo by jim to dělat problémy, pokud nejedou přímo po kolejích.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.