Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cenu za nové stanice metra stlačíme pod 20 miliard, věří šéf DPP Ďuriš

  19:30aktualizováno  19:30
Na dvacet miliard odhaduje pražský dopravní podnik účet za výstavbu čtyř nových stanic metra. Jeho šéf Jaroslav Ďuriš je ale přesvědčen, že cenu se podaří stáhnout pod tuto cifru. Nové stanice se otevřou v pondělí 6. dubna odpoledne.

První souprava v rámci zkušebního provozu projela čtyřmi novými stanicemi metra A v noci z 9. na 10. února 2015 | foto: DPP: Petr Hejna

Stavba metra linky A je na konci. Dopravní podnik se nyní zaměří na nové  „Prodloužené áčko byla obrovská akce. Budovat v současném legislativním prostředí takovou stavbu je problematická záležitost. Kdo si to nezažil, ten nepochopí,“ říká šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku Praha

Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku Praha

Bude se na nové trase muset po otevření ještě něco dodělávat?
Po otevření metra musíme vybrat nájemce nebytových prostor, tedy obchůdků ve stanicích. To nešlo dělat spolu s dokončováním stavebních prací. Druhá věc, která nás čeká, jsou sadové a terénní úpravy na povrchu stanic Nemocnice Motol a Petřiny, což pro změnu nebylo možné provádět v zimě. Jinak je v podstatě vše připraveno. Přejímky, kolaudační práce - vše skončilo. Takže s otevřením nemáme žádný problém.

Už vám přišel finální „účet“ za stavbu prodlouženého áčka?
Nedá se říct, že přijde finální účet. Ten se totiž v tomto případě skládá z řady faktur za jednotlivé stavební objekty a účtuje se podle toho, jak jsou práce dokončeny. V tuto chvíli můžu s jistotou říct, že metro do Motola bude stát dvacet miliard. Jsem ale přesvědčen, že se dostaneme i níž, čili tak, abychom měli jedničku na začátku. I kdyby to mělo být třeba 19,999.

Stavba metra byla obrovská akce, která teď končí. Co dál?
Pokud se nebudeme bavit o provozu, obnově vozového parku a podobně, tak se připravujeme na rekonstrukce tramvajových tratí a pracujeme na výstavbě nových, jako například na trati ze Slivence do Holyně nebo z Šárky na Dědinu. Ale samozřejmě tím hlavním úkolem je pro nás nyní metro D.

Jak daleko nyní jste s přípravami čtvrté linky metra?
Jak jsem již říkal v případě prodlouženého „áčka“, ten legislativní proces je velmi složitý. My jsme nyní ve fázi administrativních kroků, které jsou poměrné zdlouhavé. Stojíme před vydáním žádosti o stavební povolení a pracujeme na potřebné dokumentaci. Zahájili jsme výkup pozemků. Těch dotčených je necelých osm set. Jednáme s majiteli, městem, jednáme o směnách. Výkupy jsou nyní vůbec nejkomplikovanější záležitost.

Město chce začít stavět v roce 2017. Je to vůbec možné, když si letos magistrát na „déčko“ nedal žádné peníze stranou?
V tom problém nevidím, alokace prostředků na rok 2015 je v tuto chvíli dostačující. Problém může být spíše v celém procesu než v penězích. Může se ukázat, že dojde k nějakým posunům, v tuto chvíli ale není důvod, proč nevěřit, že stavba začne v roce 2017.

Když už jsme u metra, kdy se lidé konečně dočkají dalších výtahů ve stanicích Anděl, Můstek a I. P. Pavlova?
Tyto tři právě dokončujeme a chceme je otevřít na podzim tohoto roku. Současně plánujeme zahájení stavby výtahů ve stanicích Roztyly, Palmovka a Opatov.

Ta začne kdy?
Pravděpodobně příští rok. Záleží, jestli se nám letos podaří vše vysoutěžit. Opět jsme u systémových a legislativních složitostí. Proces je natolik komplikovaný a zdlouhavý, že se nedá přesně odhadovat.

Do roku 2025 má být MHD bezbariérová. Stíhá se to?
Stihnout se to dá, ale bude záležet na řadě okolností: v první řadě na financích a zmiňované legislativě. Jinak z pohledu vozového parku máme 70 procent bezbariérových autobusů, a co se týče bezbariérovosti tramvají, jsme druzí na světě, hned za Vídní.

Tramvaje ForCity mají dostat nový interiér. Kdy?
Změna se týká dodávek tramvají 15T ForCity od roku 2015. To znamená od letoška. Očekáváme, že první tramvaje z této várky dorazí v červenci. Nově budou mít soupravy na čele výrazný žlutý prvek kvůli bezpečnosti. Střecha 15T bude světlejší, opticky tak bude menší a nebude vstřebávat tolik tepla jako černá střecha. Další úpravy se týkají technického rázu, aby byla jednodušší údržba tramvají. Do interiéru se vrátí jedny z nejúspěšnějších sedaček z typů T3.

Chystáte se zbavovat starších typů tramvají?
Určitě. Otázka je, jak rychle. Nejvhodnější trh pro pohlcení našich tramvají je teritorium bývalého Sovětského svazu. Konflikt na Ukrajině však situaci zkomplikoval, jednání i převoz. Už několik měsíců tu například máme tramvaje, které jsme prodali a dostali za ně i zaplaceno, kupec ale není schopen si je převézt. Zbavovat se budeme jak starších typů 3T, tak novějších 14T.

Chystáte pro cestující novinky?
Na červnový den otevřených dveří chystáme kromě jiného představení moderního trendu, kterým bychom se chtěli dál zabývat. Jde o koncepci elektrobusů, které chceme v Praze otestovat, a to nejen na několik dní, ale na rok či déle. Jsme přesvědčeni, že se jedná o optimální koncepci pro pražský terén.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.