Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Termín celopražských změn MHD zatím nemáme, říká nový šéf Ropidu

  8:30aktualizováno  8:30
Už měsíc sedí v křesle šéfa organizace Ropid čtyřiatřicetiletý Petr Tomčík. Jeho úkol je jasný. Změnit MHD v metropoli tak, aby byla kvalitní a cestující si nestěžovali. „Nikdy se nezavděčíte všem,“ říká Tomčík.

Petr Tomčík, šéf organizace Ropid | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Pražané jsou zvědaví, kdy nastanou celopražské změny MHD. Cesta k nim vede přes přepravní průzkumy. Ty však v létě asi nemají moc smysl...
Přesně tak, průzkumy skutečně nemůžeme dělat během prázdnin. Předpokládal jsem září, ale ideální bude říjen, kdy je v MHD nejvíce cestujících. Trochu nám to sice komplikuje fakt, že právě tento podzim jsou již naplánované pravidelné komplexní průzkumy, které nám uberou kapacity na průzkumné práce. Ale právě i z těchto průzkumů nakonec můžeme čerpat data pro tvorbu návrhů.

Dostal jste nějaký „deadline“, dokdy musíte s celopražskými změnami MHD přijít?
Zatím žádný nemáme. Nyní se v první řadě s předstihem zaměříme na dopravní obslužnost západní části Prahy, kde s otevřením metra A nastaly některé změny v povrchové dopravě. Registrujeme několik oprávněných požadavků na změnu, které chceme řešit. Uvidíme v průběhu přípravy, co z toho vzejde. Také třeba můžeme přijít na to, že bude lepší úpravy na západě rovnou spojit s celoměstskými změnami. Více budeme vědět v srpnu, podle toho, jak práce pokročí. Pokud bychom ale měnili jen několik linek na západě, tak by to mohlo být ještě letos na podzim.

Nebojíte se, že až přijdete s návrhem celopražských změn, budou cestující automaticky proti jako zatím snad pokaždé?
Jak jste zmínil, cokoliv, s čím Ropid přijde, je v dnešní době vnímáno špatně. Organizace si nevytvořila úplně dobré jméno a tak je takřka jakákoliv změna vnímána negativně. Přestože se třeba ukáže, že 80 procent z navrhovaných změn bylo velmi kvalitních. Můžu potvrdit, že tu je skutečně kvalitní tým odborníků. Od nástupu se snažím scházet se zástupci městských částí a zlepšit komunikaci, aby se pověst Ropidu napravila. Na druhou stranu při změnách se nikdy nezavděčíte všem. Je třeba myslet na většinu.

Na jaře kvůli protestům tisíců lidí neprošla velká změna MHD. Ta byla přitom také postavená na přepravních průzkumech. Nemůže se stát, že vaše změny budou nakonec podobné této?
To nevylučuji. Jak jsem řekl, můj názor je, že změny, které se tu připravily, jsou ze sedmdesáti až osmdesáti procent správné. Ale musíme se podívat na ten zbytek. Zároveň máme v plánu pro změny nově využít počítačové modely pro navrhování a plánování MHD. A hlavně zlepšit komunikaci.

Jak dlouhá bude diskuse o změnách s veřejností?
V první řadě je třeba říct, že budeme s městskými částmi diskutovat už při samotné přípravě změn. Právě jednotlivé radnice vědí o problematice na svém území nejvíce. Ve chvíli, kdy pak zveřejníme finální návrh, bude mít veřejnost minimálně třicet dní na vyjádření. V případě celopražské koncepce by lhůta mohla být i šedesátidenní.

Plánujete nějak měnit současný tým, který změny připravuje?
Chci posílit stávající tým o dva lidi. Už mám i jména. Zatím je ale neprozradím. Jde o dopravní experty, kteří se věnují problematice pražské dopravy dlouhá léta.

Ropid se nestará pouze o jízdní řády autobusů. Chystáte pro cestující ještě nějaké jiné novinky?
Ano. Pracujeme například na mobilní aplikaci, která cestujícímu inteligentně pomůže navrhovat nejvhodnější cestu. Bude pracovat se stávající dopravní situací, mimořádnými událostmi, zapamatuje si například i vaši oblíbenou trasu do práce.

A co cestující bez mobilu?
Připravujeme projekt infopanelů, které by v budoucnu mohly být na některých vytížených dopravních uzlech. Cestující by si na jejich dotykovém displeji vyhledali spojení. V budoucnu by si v nich mohli koupit lístek a zaplatit kartou.

Autor:


Témata: Praha, Praha-město, ROPID




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.