Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský okruh se na některých místech rozšíří, dva pruhy nestačí

  9:45aktualizováno  9:45
Ačkoli Pražský okruh ještě není dostavěný, na dvou místech už nyní nestačí kapacita vozovky náporu aut. Podle odborníků to je příčina nehod. Dopravní plánovači jim však oponují, že řidiči prostě mají jezdit opatrněji. Uvažuje se o rozšiřování.

Na některých místech Pražského okruhu se kvůli úzkému profilu častěji bourá. Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Nejhorší situace je mezi Běchovicemi a Satalicemi a mezi Slivencem a dálnicí D5.

"Nyní tam jsou dva pruhy v každém směru. Pro dokončení okruhu je zapotřebí, aby tu byla silnice vedoucí vždy ve třech pruzích," řekl primátor Tomáš Hudeček. Kvůli tomu se nyní chystá změna územního plánu. Kdy se reálně začne okruh rozšiřovat, není zatím jasné.

Obce v jeho okolí se však obávají silného provozu, a tím pádem i vyššího hluku. "Jde nám zkrátka o to, aby parametry okruhu byly v souladu s hygienickými limity," říká starosta Běchovic Ondřej Martan.

Vizualizace Pražského okruhu a jeho nedostavěných částí.

Nedokončený Pražský okruh. Červeně místa, kde se uvažuje o rozšíření.

Podle Marka Zděradičky z Institutu plánování a rozvoje Prahy je na úseku mezi Běchovicemi a Satalicemi adekvátní rozšíření na šest pruhů.

"Je tam hodně křižovatek za sebou, takže řidič musí provést množství manévrů, a to v silném provozu. V budoucnu by tam mělo být pět mimoúrovňových křižovatek. Může tu být více nehod, takže šest pruhů by zde bylo adekvátních. S intenzivnějším provozem je třeba počítat i po zprovoznění úseku od dálnice D1 k Běchovicím," říká Zděradička.

Úpravy by se podle náměstka primátora Jiřího Nouzy mohly obejít i bez zásahu do konstrukcí mostů a okolního terénu. "Uprostřed této silnice je rezerva, takže by se nové pruhy mohly vejít sem. Myslím, že by nemělo jít o zásah do okolí," domnívá se Nouza.

Rozšířit se musí i silnice na Plzeň

Nicméně okruh možná "naroste" i na dalším úseku - jde o část silnice mezi Slivencem a dálnicí vedoucí na Plzeň.

"Důvodem je překročení kapacity dané komunikace. V rámci výstavby celého okruhu kolem Prahy se počítalo s vyčerpáním kapacity tohoto úseku v letech 2025 - 2030. Předpokladem bylo, že část dopravy na okruhu přebere jeho severní část mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Tato část okruhu však stále není postavená a není jasné, kdy se po ní projedou první řidiči. ŘSD tak nyní počítá aktuální intenzity provozu na části okruhu mezi Slivencem a dálnicí D5. Až na základě měření se rozhodne, jaký má být rozsah rozšíření této části okruhu.

Právě tady je podle odborníka na bezpečnost silničního provozu Jiřího Landy více nehod - a je to kvůli tomu, že silnice autům nestačí.

"Jsou tu čtyři pruhy, a ne šest. Přitom je to nejzatíženější část. Právě kvůli nedostatečné kapacitě se na této části okruhu nejvíce bourá," říká Jiří Landa ze společnosti Cityplan.

Přitom tato část okruhu se opravovala zároveň s výstavbou navazujících úseků, po kterých řidiči jedou až k brněnské dálnici. To bylo v roce 2010, kdy se však rozšíření neudělalo, a proto bude nutné dělat zásahy do této silnice znovu.

"O rozšíření okruhu nebylo možné uvažovat kvůli nedořešeným majetkoprávním vztahům a rozšíření nebylo v souladu s územním plánem," zmiňuje některé důvody Ledvinová.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.