Stará trať z Votic do Benešova zaroste zelení. (Ilustrační snímek)

Stará trať z Votic do Benešova zaroste zelení. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zmizí stará trať z Votic do Benešova, na jejím místě bude zeleň

  • 0
Ve Středočeském kraji zanikají železniční tratě a na jejich místech vznikají cyklostezky. Nyní při modernizaci železnice z Votic do Benešova zůstala po přeložení kolejí stará trať. Ale zatím se nijak využívat nebude, odkup pozemku by byl drahý. Bude tu vysazena zeleň.

Na bývalých železničních tratích vzniklo v kraji už několik cyklostezek. Asfaltová cyklostezka nazvaná Taxis z Čachovic do Loučně na Nymbursku byla otevřena před pěti lety a vede v jednom úseku po původních náspech a mostcích řepařské drážky.

O cyklostezce uvažovali i ve Voticích na Benešovsku, kde zůstala původní trať po modernizaci koridoru, ale zatím nevznikne. "Jednali jsme s vlastníkem, což je Správa železniční dopravní cesty, ale opuštěné tratě prodávají a pro nás by to byla velká částka," uvedla starostka Votic Jana Kocurová.

Železniční koridor Benešov-Votice

Modernizace koridoru pokračuje. Do konce listopadu trvají výluky, kdy cestující musí ve většině případů přestoupit do náhradních autobusů.

Výluka Benešov – Sudoměřice u Tábora: do 11. 10., 15.–18. 10. a  22. 10. vždy od 8:45 do 15:35 hod.

Výluka Benešov – Olbramovice: od 30. 8. do 30. 11., autobusy nahrazují spěšné vlaky, některé osobní vlaky jsou odřeknuty.

Modernizace koridoru by měla skončit příští rok v květnu. Během té doby se budou ještě dokončovat stavební práce.

Bývalé koleje ale nezarostou. Už se začalo s jejich úpravami. "Místo se vrátí do podoby, než Franz Josef dráhu postavil. Zářez se zasype, zatravní nebo se tam vysadí keře. Vše projednáváme s ochránci přírody. V úseku z Olbramovic do Bystřice se například udělají i hnízda s kameny, protože tu žije mnoho plazů," uvedl ředitel stavby Michal Žák.

Místo stezky zeleň

Cyklostezku chtěl postavit před lety kraj místo zrušené tratě Skalsko-Bezno-Chotětov a Brodce. Nepodařilo se to a trať zarostla.

"Je to škoda, protože to bylo ideální místo, podklad byl dobrý. Tehdy ale měly obce pozemky vykoupit a všechny nebyly pro," vysvětlil starosta Chotětova Blahoslav Jírů.

Stavět cyklostezky místo tratí je podle Luboše Kaly z nadace Partnerství současným trendem. Loni dokonce mohly obce či sdružení čerpat státní dotace přímo z fondu na cyklostezky vznikající místo tratě.

"Bývalou trať lze využít pro velodráhu, což je šlapací drezína, jako atrakci pro turisty, jezdit po ní může muzejní vláček nebo se postaví cyklostezka. Ta přiláká nejen turisty, ale i místní po ní mohou jezdit do práce," podotkl Kala.

V kraji je taková cyklostezka třeba na Mladoboleslavsku ve Zdětíně v místě bývalé vlečky ze stanice Chrastecký Dvůr do cukrovaru a továrny Karborundum. Pražská cyklostezka Rokytka vznikla na bývalé vlečce ČKD, další vede po bývalé vítkovské železniční trati.