V současné době má Ruzyně dvě ranveje a mluví se o výstavbě další.

V současné době má Ruzyně dvě ranveje a mluví se o výstavbě další. | foto: Archiv Letiště Praha, a.s.

Ruzyni dusí letadla i auta. Lidem z okolí má ulevit rychlovlak

  • 148
Pražské letiště Václava Havla budou obsluhovat ekologické taxíky a "šetrněji" má fungovat i zařízení na posouvání letadel. Okolí ranvejí totiž trápí špatný vzduch a kromě letadel za to mohou i auta, kterými na letiště jezdí 74 procent lidí. Zásadní zlepšení má přijít s železniční rychlodráhou.

"To je ale čerstvý vzduch!" Tuhle větu si obyvatelé obcí, které leží v blízkosti ruzyňského letiště, příliš často neříkají. Naopak si stěžují na znečištěné ovzduší, za kterým stojí především letadla a automobilová doprava. Situace se má do budoucna zlepšit.

Plán, jak toho docílit, v úterý navrhlo sdružení Prague Airport Region, jehož členy jsou mimo jiných právě obce a také letiště. "Dali jsme si závazek do roku 2017 snížit uhlíkovou stopu o devět procent," řekl ředitel letiště Jiří Kraus.

Co se také plánovalo

  • Návrhů, jak zlepšit dopravu na letiště, byla spousta.
  • Počítalo se například s tím, že po dostavbě prodloužené linky metra A do Motola se trasa metra A protáhne až na ruzyňské letiště. Nakonec dalo vedení města přednost výstavbě metra linky D.
  • Uvažovalo se také o speciální nové tramvajové trati, která by vedla z Divoké Šárky na Letiště Václava Havla. Tento projekt v roce 2011 podporoval bývalý primátor Svoboda. Tramvaje měly začít jezdit na letiště na přelomu let 2015 a 2016.

Jen popojížděním letadla denně v Ruzyni vyprodukují 100 tun oxidu uhličitého.

"Společně s emisemi z provozu letištních budov je množství emisí vznikajících na letišti srovnatelné s emisemi teplárny na uhlí pro 10 tisíc obyvatel," vysvětluje dopravní expert ze společnosti NDCon Jan Kašík.

Letadla budou posouvat ekologicky

Zlepšení by měla do budoucna přinést nová, ekologičtější technologie posouvání letadel, díky níž by před svým vzletem vyprodukovala znatelně méně škodlivých látek.

Letadla však nejsou jediným viníkem, který stojí za znečištěním vzduchu. Hned na druhém místě je automobilová doprava.

"Na Letiště Václava Havla se nedá dostat jinak než autem nebo autobusem, což představuje velkou ekologickou i dopravní zátěž pro blízké i širší okolí," říká starosta Únětic a člen sdružení Prague Airport Region Vladimír Vytiska.

Na letiště nyní jezdí autem celkem 74 procent lidí. Zbytek volí cestu autobusem. Podle sdružení je třeba, aby se do budoucna situace změnila po vzoru některých evropských měst. Například na letiště ve Stockholmu jezdí hromadnou dopravou celkem 50 procent všech cestujících.

"Pokud by se podařilo na letiště dopravovat hromadnou dopravou 40 procent osob, a to dopravními prostředky s nižšími vlivy na životní prostředí, došlo by tak ke snížení uhlíkové stopy způsobené cestováním na letiště asi o 15 procent," vysvětluje Kašík s tím, že by klesla i hladina hluku a ubylo by prachu.

Řešením je železnice

Aby se tak ale skutečně stalo, je třeba cestujícím nabídnout alternativní způsob dopravy. "Dosud neexistuje železniční spojení na letiště, přestože bylo slibováno," stěžuje si místostarosta Prahy 6 pro strategický rozvoj René Pekárek.

Právě vybudování železnice je podle sdružení prioritou číslo jedna. Konkrétně usiluje o co nejrychlejší dobudování rychlodráhy z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla. Ta nejen zrychlí cestu na letiště, ale i výrazně sníží negativní dopad automobilové dopravy.

Přestože se o rychlodráze do Kladna již dlouho nemluvilo, podle Správy železniční dopravní cesty projekt neusnul. "Rozhodli jsme se, že stavbu nebudeme brát jako jeden velký projekt. Aby nestála, připravujeme ji postupně takovou salámovou metodou," vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Podle odhadů Správy železniční dopravní cesty by se mohli první cestující svézt rychlodráhou na přelomu let 2019 a 2020.

Už na začátku příštího roku odstartují práce, které se uskuteční jako součást stavby rychlodráhy. Půjde o rekonstrukci Negrelliho viaduktu, který vede z Karlína do Holešovic. Po něm již nyní jezdí vlaky na Kladno. Rekonstrukce mostu potrvá zhruba dva roky.

Následně se začne s úpravou kolejiště na Masarykově nádraží. Tu minulý rok odsouhlasilo zastupitelstvo hlavního města. Další postup bude ještě upřesněn.

Úspornější taxi i autobusy

Kromě rychlodráhy na Kladno na úterním jednání Evropské skupiny pro rozvoj letišť nastínilo sdružení další změny, které by zlepšily situaci s ovzduším na letišti a v jeho okolí. Mezi ně patří například zavádění ekologických vozů na linkách MHD, které na letiště jezdí, a také u vozů taxislužeb.

Sdružení Prague Airport Region upozornilo i na další problémy, které zvyšují počet aut přijíždějících na letiště.

Jedním z nich je parkování. Aby totiž cestující nemuseli platit za to, že jejich vůz po dobu pobytu v zahraničí stojí na parkovišti, řada z nich se nechává svými známými na místo dovézt. Po návratu z ciziny poté opět volají, aby pro ně blízcí na otočku přijeli. Právě tento způsob dopravy je však nejméně šetrný, a proto je potřeba se jej snažit omezit. Dalším příkladem je přeprava zaměstnanců. Také oni jezdí převážně auty.