Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruzyně zkusila tišší přistání, k ostrému provozu potřebuje novou dráhu

  14:47aktualizováno  14:47
Největší české letiště v pražské Ruzyni dokončilo několikaměsíční testování nového způsobu přiblížení na přistání. Sestup po "výškových schodech" tak vystřídal klidný a plynulý sestup po přímce. Nový systém může snížit hluk až o pět decibelů. Aby ale v Ruzyni fungoval dobře, musí se tu vybudovat nová přistávací dráha.
Klidný a plynulý sestup ledatla po přímce může snížit hluk při přistání až o pět decibelů.

Klidný a plynulý sestup ledatla po přímce může snížit hluk při přistání až o pět decibelů. | foto: Jan ZáleskýiDNES.cz

Nový způsob přiblížení na přistání, které je známé pod zkratkou CDA, už úspěšně používají například na nejrušnějším německém letišti ve Frankfurtu nad Mohanem.

"Konvenční klesání probíhá tak, že letadlo sestoupí do určité letové hladiny, kterou pak nějakou dobu udržuje, dokud nedostane od dispečerů povolení klesat dále. V novém režimu přistání, které je známé pod zkratkou CDA klesá letadlo z určité letové hladiny plynule až do bodu dosedu," vysvětlil rozdíl mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Letadla při použití tohoto systému nebudou muset při příletu zvyšovat tah, čímž se zkracuje doba letu, šetří palivo a snižují se tím emise i hluk. Například Boeing 737 jen novým modelem přistání ušetří 50 až 150 kilogramů paliva, což odpovídá až 450 kilogramům emisí oxidu uhličitého.

Nový systém až s novou dráhou

Zavedení projektu do praxe má však výrazný háček. Nový systém je podstatně náročnější na koordinaci příletů, využít ho na Ruzyni bude tedy zatím možné hlavně v noci, kdy je slabý provoz.

Nyní se tu odbavuje většina příletů i odletů na jediné ranveji, letiště proto tvrdí, že všechny výhody nového modelu se uplatní, až pokud se v Ruzyni postaví nová paralelní dráha, která razantně zvýší jeho stávající kapacitu.

"Rozdělí přílety a odlety mezi dvě dráhy a tím vznikne dostatečná kapacita pro nový způsob přistávání, které se zahajuje již přibližně padesát kilometrů od letiště," popsala mluvčí pražského letiště Eva Krejčí.

Proti stavbě nové dráhy však dlouhodobě bojují obyvatelé obcí v jejím okolí. Obávají se, že nad jejich hlavami neúměrně vzroste hluk z přistávajících strojů.

 "Každá snaha snížit hlukovou zátěž je dobrá. Takto to ale na mě působí jako věc vytržená z kontextu, kdy nám tvrdí, podívejte se, až bude nová dráha postavená, stane se něco úžasného," poznamenal místostarosta městské části Suchdol Václav Vlk.

Podle něj je základní problém, že stát zatím nedokázal jasně říct, kolik letů by měla Ruzyně po stavbě nové dráhy odbavovat. "Nevíme, jestli to má být 300 tisíc, nebo 400 tisíc letů ročně, což je velký rozdíl," dodal Vlk.

Systém se může uplatnit nejen na největším českém letišti. "Například v Brně, Ostravě nebo Karlových Varech ho díky nižšímu provozu bude pravděpodobně možné používat v mnohem větší míře než v Praze," doplnil Richard Klíma z Řízení letového provozu.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rudá voda ve Vltavě (14.8.2017)
Komercí splácíme dluh, reaguje na rudou Vltavu Mánes. Budovou ručí bance

„Mánes krvácí, začíná smrdět.“ Heslo, které v pondělí večer doprovázelo vylití rudé barvy skupinou aktivistů do Vltavy, mělo poukázat na to, že...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 v Praze

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Vodní kaskádu musí radnice Prahy 10 opravit, filtry jsou zanesené od štěrku a...
Kaskády v Malešickém parku nefungují, jsou bez vody a zarůstají řasou

Vodní kaskády, které nechala Praha 10 vybudovat v revitalizovaném parku Malešice, nefungují a zarůstají řasou. Podle radnice je část kaskád zanesená štěrkem...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.