Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Občané Prahy 6 protestují proti vystavění rychlodráhy. Bojí se o pohodlí

  19:30aktualizováno  19:30
Obyvatelé Prahy 6 se opět ohrazují proti stavbě rychlodráhy z centra na letiště. Vadí jim rozšíření jednokolejné trati a připomínají, že radnice slibovala, že trať povede tunelem. Hrozí tak, že místo moderní trati budou turisté jezdit po jednokolejce.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Na vlakové zastávce Praha Veleslavín visí leták. „Rychlodráha na letiště a do Kladna?“ stojí na něm napsáno velkými písmeny. Následuje seznam argumentů, proč by výstavba trati neměla odstartovat. Plakáty vyvěšují lidé z iniciativy „Za šetrnou dopravu na Praze 6“.

Ti protestují, aby se kvůli stavbě rychlodráhy rozšiřovala současná jednokolejka mezi Hradčanskou a Veleslavínem na dvojkolejnou trať.

„Je to nepřijatelné pro pohodu bydlení a život ve značné části Prahy 6,“ stěžují si obyvatelé, kteří připomínají, že radnice Prahy 6 slibovala, že trať povede tunelem.

Protesty přicházejí ve chvíli, kdy má Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na stole deset ekonomických variant, jak železnici z Masarykova nádraží na Letiště Václava Havla postavit. Finální návrh chce vybrat do konce června a předložit ho ministerstvu dopravy.

Díky nové trati by podle SŽDC už v roce 2023 mohla cesta z centra na letiště trvat necelých 20 minut a vlaky by po ní jezdily ve špičce ve zhruba pětiminutových intervalech. To však pouze za předpokladu, že radnice Prahy 6 přistoupí přes protesty místních k rozšíření jednokolejné trati.

Kudy nově na letiště

Trať z Masarykova nádraží na letiště povede zastávkami

  • Praha Masarykovo nádraží
  • Praha Bubny/Vltavská
  • Praha Výstaviště
  • Praha Dejvice/Hradčanská
  • Praha Veleslavín
  • Praha Liboc
  • Praha Ruzyně
  • Dlouhá Míle
  • Praha Letiště Václava Havla

V opačném případě bude stát SŽDC před zásadním problémem.

„V některých úsecích by musely vlaky jezdit po jedné koleji,“ popisuje mluvčí SŽDC Marek Illiáš jeden ze scénářů, na který by došlo, kdyby se nemohla mezi Hradčanskou a Veleslavínem vybudovat dvoukolejná trať.

V takovém případě by vlaky také nemohly jezdit ani v pětiminutových intervalech. „Na jednokolejce by mohl být nejkratší interval 15 minut. Pokud by alespoň na části trasy mezi Dejvicemi a Veleslavínem byla dvojkolejná trať, mohly by vlaky jezdit v intervalu 10 minut,“ popisuje mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.

Kromě jednokolejné trati SŽDC také prověřuje i nadále možnost zavést dvojkolejnou trať pod zem. Řešení by však celý projekt výrazně prodražilo a není jisté, zda by tato varianta byla vůbec ekonomicky únosná.

Právě kvůli nákladnosti zahloubení trasy už byl projekt železničního spojení v minulosti odvolán.

Praha 6 chce kompromis

Radnice Prahy 6 nechce, aby se v tomto ohledu historie opakovala. Současné vedení proto připustilo možnost výstavby nové koleje. Klade si však hned několik podmínek.

„Zásadním požadavkem je komplexní posouzení projektu na životní prostředí. Druhým požadavkem je férová finanční kompenzace těm obyvatelům, jejichž domy budou stavbou negativně dotčeny. Přísní budeme také v požadavcích na architektonické provedení,“ říká místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská (Strana zelených), která má na starosti dopravu.

Podle odhadů by měla modernizace železniční trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště vyjít zhruba na 20 miliard korun. To ovšem pouze v případě, že část trati nepovede tunelem. Zahloubená varianta by byla řádově dražší.

K rychlodráze se včera vyjádřil na své třídenní návštěvě Středočeského kraje i prezident Miloš Zeman. Podle něj je projekt předražený a mělo by před ním dostat přednost dokončení Pražského okruhu.

První etapa modernizace tratě na Kladno nicméně odstartuje již letos na podzim, kdy SŽDC plánuje zahájit opravu Negrelliho viaduktu. Ta potrvá zhruba dva roky. Následovat bude úprava kolejiště na Masarykově nádraží. Další harmonogram bude SŽDC znát až po schválení finální varianty projektu.

Podle úplně původních plánů měla výstavba dráhy na letiště odstartovat již v roce 1996.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.