Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský Karlín omezuje rychlost na 30 km/h, přidají se i další radnice

  8:57aktualizováno  8:57
Auta v ulicích pražského Karlína budou muset od srpna výrazně zpomalit. Radnice Prahy 8 se totiž rozhodla, že v ulicích se bude jezdit maximálně třicítkou. Od svého rozhodnutí si slibuje zvýšení bezpečnosti. Se snížením rychlosti počítá na většině území i Praha 6.
V Karlíně budou muset řidiči výrazně zpomalit. (Ilustrační snímek)

V Karlíně budou muset řidiči výrazně zpomalit. (Ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Snížená rychlost na 30 kilometrů za hodinu je běžná v Berlíně, kde takový limit platí ve více než sedmdesáti procentech ulic. V Praze už jsou taková místa také, ale žádné nedosahuje rozměrů, jaké bude mít takzvaná zóna třicet v Karlíně.

V této čtvrti se třicítkou bude jezdit ve všech ulicích. Novými značkami je silničáři budou osazovat patrně od poloviny srpna.

Přispěje snížení rychlosti na 30 km/h ke zvýšení bezpečnosti v ulicích?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 21. srpna 2012. Anketa je uzavřena.

NE 2594
ANO 496

"Jedinou výjimkou, kde bude povolena vyšší rychlost než třicítka, jsou frekventované ulice jako Rohanské nábřeží, Pobřežní a Sokolovská. Zatím i ulice Prvního pluku, kde snížení rychlosti projednáme až v příštím roce," řekl místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.

Snížení rychlosti na 30 km/h

Brzdná dráha

Rychlost 50 km/h cca 28 m
Rychlost 30 km/h 13,3 m

Snížení hlučnosti

Při rychlosti 30 km/h vydává auto hluk o 3 až 5 decibelů menší než při rychlosti 50 km/h.

Snížení počtu nehod

Pomalejší jízda snižuje počet nehod až o 20 %.

Zdroj: MČ Praha-Suchdol.

Snížení rychlosti v obytných ulicích by podle něj mělo přispět k větší bezpečnosti a zároveň tu bude větší prostor pro cyklisty. Ti budou moci jezdit i zdejšími jednosměrkami obousměrně.

"Naše ulice budou díky snížené rychlosti bezpečnější. Rozdíl při brzdění v padesátce a třicítce představuje třináctimetrový rozdíl. To znamená, že zatímco ve třicítce stojíte, v padesátce ještě ani nebrzdíte," dodal místostarosta.

Podle něj byl tento plán představen i místním obyvatelům a ti proti němu neměli námitky.

"Jednalo se o obyvatele, kterých se to bezprostředně bude týkat. Ti opatření vítají. Nebudou se muset bát poslat děti na nákup, do školy. Auta pojedou pomalu," řekl Švarc.

Řidiči zpomalí i na "šestce"

Snížit rychlost na třicet kilometrů v hodině chce i radnice Prahy 6.

"Snížíme ji na většině našeho území, protože tak vytěsníme průjezdnou dopravu z menších ulic. Vyšší rychlost zůstane pouze na hlavních tazích," řekla šéfka odboru dopravy Prahy 6 Dana Charvátová. Radnice prý ale zatím nerozhodla, kdy zóny zavede.

Podobné úpravy už mají, byť v menší míře, i jinde v Praze. "V Praze 10 mají zónu třicet na sídlišti Solidarita a viděl jsem ji i ve Stodůlkách," uvedl Vratislav Filler ze sdružení AutoMat.

Zkušenosti s třicítkou v ulicích mají i v Suchdole. "Nelitujeme toho, že jsme ji u nás zavedli, ale je pravda, že někteří obyvatelé proti tomu protestují," řekl starosta Suchdola Petr Hejl.

Podle šéfa odboru dopravy Jana Heroudka je u těchto zón s nižší rychlostí potřeba, aby tu byly například zpomalovací pruhy. Jinak řidiči sníženou rychlost nerespektují. "Respektovanost těchto zón nebývá dobrá ani v zahraničí, nutností je proto osadit ulice třeba zpomalovacími pruhy," řekl.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.