Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlodráhu na letiště dovede odbočka. Stavět se začne za tři roky

  17:09aktualizováno  17:47
Ministerstvo dopravy rozhodlo, jak bude vypadat rychlodráha, která spojí centrum Prahy s Kladnem a ruzyňským letištěm. Trať povede z Masarykova nádraží tunelem do Dejvic. Za stanicí Praha-Ruzyně pak bude odbočka na letiště. Cesta z centra k ranvejím potrvá 27 minut a počítá se na ní se dvěma kolejemi.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

„Nyní se může na všech částech trasy naplno rozběhnout projektová příprava. Dořešit musíme ještě úsek Dejvice - Veleslavín,“  řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Při vybírání vítězné varianty vycházelo ministerstvo ze studie proveditelnosti Správy železniční dopravní cesty. Ta hodnotila jednotlivé varianty tras z hlediska kapacity trati, provozního modelu, ekologické přijatelnosti a ekonomické efektivity, která je nezbytnou podmínkou financování stavby z evropských fondů.

Vybraná varianta předpokládá výraznou modernizaci stávající železniční sítě, její elektrizaci a doplnění větve na letiště. V době nejvyšší dopravní špičky by trať měla odbavit šest párů vlaků za hodinu. Cesta na Ruzyni by pak měla z centra města trvat 27 minut.

„Správa železniční dopravní cesty bude projektovat přípravu pro plně zahloubenou variantu,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. S touto variantou SŽDC pracuje i kvůli požadavkům Prahy, která si variantu s tunelem přála (psali jsme zde).

„Chápu potřeby Prahy 6 a chci jí vyjít vstříc, zároveň ale musíme obhájit ekonomickou efektivitu stavby, jinak nepůjde z evropských fondů financovat,“ dodal Ťok. 

Starosta Prahy 6 je s novou variantou spokojený. „Doufali jsme, že to tak dopadne a že v úseku Dejvice-Veleslavín povede tunel,“ řekl pro iDNES.cz starosta městské části Ondřej Kolář.  

Začít stavět by se mohlo asi za tři roky. Cílem je podle Ťoka zahájit co největší část ještě v aktuálním programovacím období evropských dotací, tedy v letech 2014 až  2020.

Jednokolejná trať se rozšíří na dvojkolejnou

„Vítězná varianta počítá v úseku mezi stanicemi Praha Masarykovo nádraží a Praha-Letiště Václava Havla s plně dvojkolejnou tratí, která je z hlediska jízdního řádu nejstabilnější,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Napojení centra Prahy, ruzyňského letiště a Kladna železnicí vyplynulo z předchozích studií města Prahy, které označily obsluhu letiště metrem nebo tramvají za nedostatečnou.

„Obsluha metrem by sice byla rychlá, ale vzhledem k očekávané poptávce by neměla dostatečnou kapacitu, navíc by byla investičně velmi náročná a nesplnila by základní podmínku ekonomické efektivity,“ dodal Neřold.

Tramvajové spojení by pak podle ministerstva dopravy sice bylo ekonomičtější, ale nedosahovalo by stávajících časů autobusového spojení.

Celkové náklady stavby činí 19,46 mld. Kč bez DPH.

Schválená varianta železničního spojení Ruzyně s centrem Prahy a Kladnem (14.7.2015)

Schválená varianta železničního spojení Ruzyně s centrem Prahy a Kladnem (14.7.2015)

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.