Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Opencard? Začněte od začátku, říká sdružení

  • 2
Více než 1,2 miliardy korun nasypalo hlavní město do projektu Opencard. Přesto lidé mohou využívat stále jen základní funkce. Občanské sdružení Oživení proto doporučuje, aby se s projektem začalo úplně od začátku.

Červená karta má stále jen základní funkce a dalších se možná už ani nedočká. Město totiž už zhruba měsíc nemá uzavřenou smlouvu se společností eMoneyServices (EMS), která je výhradním vlastníkem práv na Opencard.

Pokud se s firmou město v nejbližší době nedohodne na pokračování spolupráce, reálně hrozí, že projekt Opencard nadobro skončí.

Firma včera hlavnímu městu předložila nabídku nové smlouvy. Ještě, než se tak stalo, pustili se do budoucího návrhu členové občanského sdružení Oživení.

"Praha se chystá poslat na Opencard další stovky milionů korun neprůhledné firmě eMoneyServices. Nové, minimálně srovnatelné řešení dopravní karty od jiného dodavatele se dá přitom pořídit levněji," řekl Lukáš Landa z Oživení.

Dodal, že srovnatelný systém od jiného dodavatele by stál v rozmezí od 20 do 60 milionů korun. EMS přitom podle sdružení od metropole chce zhruba 300 milionů korun za to, aby mohl projekt pokračovat.

Odhad se shoduje s nabídkou

Z výše uvedené sumy by 50 až 80 milionů korun šlo na odkup licencí od zmíněné firmy, 140 milionů by stálo sloučení systémů Dopravního podniku a města, které doposud nejsou jednotné, a dalších 100 milionů korun by spolkla podpora systému.

"Nabídku jsme městu předali a můžu potvrdit, že rámcově se jedná o podobnou částku, jakou sdružení uvedlo," potvrdil mluvčí EMS Martin Opatrný.

Podle něj je prakticky nemožné, aby někdo srovnatelný systém zvládl vybudovat za několik desítek milionů korun.

O budoucnosti karty, kterou nosí v peněžence zhruba 1,2 milionu lidí, se rozhodne v nejbližší době podle toho, zda město přistoupí na nabídku EMS. Tu je třeba podle radního pro informatiku Jana Vašíčka důkladně zvážit, i když sdružení tvrdí, že je značně předražená.

Předražená kartička

Cena
Do projektu město investovalo více než 1,2 miliardy korun. Nyní se mluví o dalších 300 milionech, které by magistrát měl zaplatit za pokračování projektu.

Karet přibývá
V současné době má Opencard více než 1,2 milionu lidí. To je zhruba 11 procent Čechů.

Spor o cenu nového projektu
Zatímco sdružení Oživení má informace od několika IT společností, že podobný systém, jako je Opencard, by se dal vytvořit za 20 až 60 milionů korun, společnost eMoneyServices tvrdí, že takový projekt by Prahu stál nejméně půl miliardy korun.

Pokuty a chyby v projektu Praha a Dopravní podnik musely zaplatit pokutu 1,1 milionu korun za porušení zákona o veřejných zakázkách. Škodu ve výši 67 milionů korun městu způsobili úředníci, kteří byli nepravomocně odsouzeni.

Pokud vedení města nepřistoupí na nabídku EMS, hrozí, že bude vystaveno riziku stíhání kvůli zmaření miliardové investice.

Podle radního pro informatiku Jana Vašíčka je proto třeba důkladně ověřit výhodnost této nabídky. Ani přijatelná nabídka však nemusí být úplně bezproblémová.

Za schválení dodatků ke smlouvám bez výběrového řízení je nyní stíhána část současné i minulé rady hlavního města.

"Jiná varianta než otevřená soutěž ve věci budoucí obslužnosti projektu Opencard nepřichází v úvahu," říká primátor Tomáš Hudeček, který je jedním z obviněných. Až otevřená soutěž by podle něj určila další vývoj projektu.

Opencard je zatím bez podpory

Jenže také otevřená soutěž má jeden háček. Město v současné době nemá vyřešené smluvní vztahy s EMS, a není tak smluvně zajištěna ani podpora stávajícího systému. "Vzhledem k tomu, že jednání s Prahou byla doteď konstruktivní, tak podporu nadále poskytujeme," říká mluvčí EMS Martin Opatrný.

Pokud by se však město se společností EMS nedohodlo na dalším uzavřením smluv, mohl by nastat problém. Podpora se totiž mimo jiné stará o bezpečnost přenosu dat v rámci Opencard, prodlužování a vydávání karet.

Metropole by tak neměla nikoho, kdo by lidem, kteří kartu například ztratí, vydal novou.

Město proto již nyní řeší, jak by v případě, že by o podporu přišlo, postupovalo. Ve hře je také částečný návrat k papírovým kuponům, než by se situace vyřešila.

Praha nyní zvažuje jak uzavření smlouvy s EMS, tak vytvoření zcela nového projektu. Do budoucna chce, aby karta Pražana nabídla lidem více funkcí.

Jak šel čas s Opencard

2005-07
V roce 2005 Praha schválila projekt čipových karet pro Pražany. O dva roky později město začíná červené kartičky Opencard vydávat. Jejich vydávání a provoz má na starosti firma Haguess.

2009
Hned dva audity projektu ukazují na problémy. Projekt neodpovídá nákladům, které město vynaložilo. Závislost města na společnosti Haguess hodnotí auditoři jako rizikovou.

2010
Projekt Opencard začala prověřovat policie. Město podepsalo s firmou dodatek smlouvy, který zvyšoval počet vydaných karet. Společnost Haguess jich měla dodat dalších 260 tisíc.

2011
Hlavní město převzalo správu karty Pražana. Současně se rozhodlo odkoupit 300 tisíc licencí pro Opencard. V kauze tento rok padlo vůbec první obvinění. To se týkalo úředníků.

2012
Praha a Dopravní podnik dostaly pokutu za porušení zákona o veřejných zakázkách. Pět magistrátních úředníků bylo obžalováno z toho, že uzavřeli pro město nevýhodné smlouvy.

2013
Společnost eMoneyServices přebrala roli Haguess v projektu Opencard. Koupila totiž klíčovou část společnosti, která stála u zrodu karty Pražana. Začal soud s úředníky magistrátu.

2014
Pět úředníků je odsouzeno za zvýhodnění firmy Haguess (podmínka 1-3 roky). Poslanci zřídili vyšetřovací komisi. V dubnu navrhla policie obžalovat deset pražských radních.