Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když nebudeme odtahovat, zhorší se doprava v Praze, říká šéf strážníků

  19:02aktualizováno  19:02
Ředitel pražské městské policie Eduard Šuster nebývale ostře vystoupil proti zákonu, který zakáže okamžité odtahování špatně zaparkovaných aut z modrých zón. „Já si dovolím tvrdit, že to je nesmysl a nedorozumění,“ komentoval návrh v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel pražské městské policie Eduard Šuster.

Ředitel pražské městské policie Eduard Šuster | foto:  Petr Topič, MAFRA

Nově by musel strážník nasadit na auto botičku, počkat 24 hodin, jestli se řidič neozve, a pak by teprve přišel ke slovu odtah. Návrh poslance Stanislava Humla už prošel sněmovnou a čeká ho debata v senátu (více o zákoně čtěte zde).

Co všechno pro městskou policii zákon mění a co všechno mění pro běžného motoristu, kterému se občas může stát, že špatně zaparkuje?
Nejprve se důrazně ohradím proti citaci pana poslance Humla, že městská policie v Praze odtahuje auta diplomatů, sanity a dokonce auta státní policie. Nevím o jediném případě, že bychom odtáhli řádně označené auto diplomata, sanitku a nevím o tom, že bychom odtahovali auto složek integrovaného záchranného systému v takzvaném barevném provedení. Je pravda, že čas od času odtáhneme policejní auto v civilním provedení, pakliže není řádně označené (nemá za sklem identifikační průkaz policie - pozn.red.). Strážník pak nemá šanci zjistit, že jde o policejní vůz.

Reakce poslance Humla

Redakce požádala autora návrhu zákona, poslance Stanislava Humla, aby reagoval na námitky šéfa strážníků. Ten tvrdí, že chce svým návrhem úplně změnit systém parkování ve městě. „Jsem rád, že jsem do toho hodil vidle. Chci, aby Praha úplně změnila parkovací politiku. Ulice nejsou garáže pro rezidenty, nepatří jen jim,“ hájí ideu svého zákona Huml. Argumentuje, že zastavení na modré zóně není zásadně tak významný prohřešek, aby musel následovat odtah.

Teď k té kauze. Měla počátek někdy v dubnu, kdy se vyskytl problém s tím, že městská policie odtáhla auta některých poslanců. V roce 2013 jsme řešili celkem 110 tisíc přestupků neoprávněného stání v zónách placeného stání. Z tohoto počtu bylo odtahem řešeno pouze necelých 23 procent, zbytek byl řešen ostatními způsoby, jako jsou oznámení správnímu orgánu, nebo blokovou pokutou.

My jsme byli osloveni vedoucím Kanceláře poslanecké sněmovny s tím, že oni mají kartičku, která je opravňuje stát v zónách placeného státní. Náš právní názor je ale opačný: tato růžová kartička rozhodně poslance stát v zónách placeného stání neopravňuje. Načež jsme si vyměnili pár stanovisek a dokonce jsem byl i osobně ve sněmovně, kde jsem snažil vše vysvětlit. Řekl jsem jim, že pokud chtějí parkovat v zóně placeného stání, musejí změnit zákon.

Poslanci mají imunitu, takže jim to auto sice můžete odtáhnout, nejsou ale imunní vůči pokutě?
Není to tak. Přestupek v dopravě s nimi lze na místě projednat, pakliže výslovně nepožádají o to, aby byl projednán před příslušným výborem Poslanecké sněmovny. To znamená, že se imunita automaticky nevztahuje na projednávání přestupků poslanců a senátorů Parlamentu. Nyní tu máme návrh pana poslance Humla, který byl ve třetím čtení v červnu schválen. Informoval jsem primátora a rada přijala usnesení, které v zásadě nesouhlasí s návrhem novely zákona a ukládá primátorovi a radním zpracovat stanovisko, než novela poputuje do senátu. My jsme za městskou policii už vlastní materiál zpracovali a primátorovi předali.

Podle čeho se strážník rozhoduje, jestli auto nechá odtáhnout, nebo ne?
To je na jeho správním uvážení. Nikdo na světě, ani pánbůh ani já, do toho nemůže zasáhnout. Rozhoduje se podle toho, o jaké jde místo, kolik už je tam aut, jak tam ten vůz bez povolení stojí dlouho a jaký měl řidič důvod, proč tam zastavil. Strážníci mají tu místní znalost, takže už třeba vědí, jestli už toho člověka kvůli špatnému parkování někdy pokutovali, nebo ne.

Zpět k našemu stanovisku. Já si dovolím tvrdit, že je to nesmysl a neříkal bych to, kdybych pro to neměl pádné argumenty. Respektovanost zón placeného stání se pohybuje nyní kolem devadesáti procent. V době, kdy městská policie ještě odtahovat nemohla, pohybovalo se toto číslo jen kolem padesáti procent. Odtah je velkou hrozbou pro všechny, kteří hodlají stát ve vyhrazených zónách bez příslušné karty nebo kuponu. Zásadně se také zvýší náklady na činnost městské policie. Budeme potřebovat 300 až 400 dalších botiček a čtyřicet dalších strážníků na jeden zónový obvod, což je nějakých 120 až 160 strážníků na celou Prahu, kteří nebudou dělat nic jiného než se věnovat této problematice.

Tohle platí, než se zóny podle návrhu rozšíří?
Přesně tak. Když se zóny rozšíří, tak se ta čísla znásobí. Já si troufám tvrdit, že tímhle novým opatřením se dramaticky zhorší dopravní situace v centru Prahy, především v zónových obvodech. Na zónách bude parkovat kdekdo a strážníci nebudou dělat nic jiného než nasazovat a sundavat botičky.

Vezměte si, že ráno vyjede auto se strážníky, přijedou do první ulice, rozdají boty. Odjedou do druhé ulice. Ale hned se ozve první majitel auta z první ulice, že chce botu sundat a strážníci budou takhle pořád pendlovat mezi dvěma nebo třemi ulicemi. Polovinu případů řešíme na oznámení rezidentů, kteří argumentují, že si museli koupit kartu, ale vedle stojí auto bez ní. Když tam přijedeme a nasadíme botičku, tak nás ti rezidenti zabijí, když to přeženu, protože pak stejně nebudou mít kde zaparkovat. Nebude sjednána náprava.

I ti řidiči, co spáchali přestupek, budou v důsledku naštvaní, protože budou déle čekat. Rozhodně k nim nepřijedeme za půl hodiny. Po těch čtyřiadvaceti hodinách budou muset strážníci jezdit na místo potřetí, protože pak teprve budeme odtahovat.

Nevyřešilo by se to prostě tak, že byste zvýšili pokuty, aby měly odstrašující účinek i bez odtahu?
Já si myslím, že o výši sankce vůbec nejde. Tady jde o to, aby ty zóny plnily svůj účel, pro který vznikly. Jde o regulaci dopravy a zájem rezidentů, kteří chtějí zaparkovat. Když si vezmu, že hlídané parkoviště stojí několik set korun na den, tak by si tam řidič prostě nechal auto, my bychom nasadili botu, takže by mu ho ještě nikdo neukradl, a večer by nás v klidu zavolal, abychom mu ji bez sankcí sundali. To je přece absurdní.

Je ten systém modrých zón spravedlivý třeba k lidem, kteří v Praze nebydlí, ale pracují a platí tu tak vlastně daně?
Stávající systém zón placeného stání je už podle mě přežitý. Proto město chystá úplně novou koncepci. Zóny budou ve více městských částech a ten systém bude pracovat na bázi registračních značek. Nebudou už žádné kartičky. Buďto auto a jeho značka budou v systému, nebo ne. Je to o regulaci dopravy v centru. Nový systém počítá i s různými druhy zón, kde budou moci zaparkovat i lidé, kteří tam podnikají či jedou na návštěvu. Bude určitě uživatelsky přívětivější i k těm, kteří tam nemají trvalé bydliště.

Pokud jde o tu část zákona, která se týká poslanců, ta vám nijak práci nepřidělá? Jde jen o dvě stě aut. Je to jen nemorální....
Víte, mně šlo vždycky o to, aby zákon platil pro všechny stejně, zejména i pro ty, kteří mají zákonodárnou moc. To, že oni se tímhle stanou neodtažitelní, to je evidentní. Ale není to to hlavní, co mi na tom vadí.

Když jste kvůli zákonu absolvoval před pár dny už schůzku s primátorem, s ním jste se v názoru na zóny shodl?
Zcela.

Má ten zákon ještě jiné nezamýšlené důsledky, než to co jsme probrali?
Není v souladu s legislativními pravidly vlády, což bych u pozměňovacího návrhu očekával. Má i formální nedostatky. Vůbec se divím, že na to někdo neupozornil.

Jak se tedy Praha bude bránit?
My můžeme samozřejmě, a teď to je spíš otázka na pana primátora, vyvinout maximální snahu o co největší informovanost senátu a uděláme všechno pro to, aby ten návrh neprošel.

Budete nějak koordinovat postup s kolegy odjinud?
Praha není přece jediná, která má modré zóny. Má je několik statutárních měst. Otevřu to i na kolegiu ředitelů městských policií.



Témata: Parkovací zóny




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.