Semafory by v budoucnu mohly umět reagovat na aktuální situaci v pražských ulicích. (Ilustrační snímek)

Semafory by v budoucnu mohly umět reagovat na aktuální situaci v pražských ulicích. (Ilustrační snímek) | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

Praha zvažuje zavedení chytrého systému semaforů, předejdou kolonám

  • 7
Pražský magistrát má v plánu nastavit semafory na křižovatkách tak, aby se doprava v Praze zrychlila. Jízda městem by pak měla být rychlejší a plynulejší, jako například o letních prázdninách, kdy je řada Pražanů mimo město. Praha by za nový systém zaplatila téměř sto šedesát milionů korun.

Za dvanáct let doprava v metropoli zhoustla o třicet pět procent a řidiči to na mnoha místech pociťují denně. Postávají v nekonečných kolonách. Za pět až šest let by se však tato situace mohla výrazně změnit. Město chce dopravu v Praze zrychlit až o dvacet procent, a to tím, že upraví systém řízení všech křižovatek.

"Když chceme, aby se po Praze jezdilo plynuleji, máme dvě možnosti: stavět nové silnice, mimoúrovňové křižovatky a tunely, což není v reálných možnostech města, nebo upravit systém, který dopravu v Praze řídí. Takové řešení je levnější a často i efektivnější," říká náměstek primátora a radní pro dopravu Josef Nosek.

Přesto by náklady byly poměrně vysoké, Praha by za nový systém zaplatila skoro sto šedesát milionů korun, třebaže síť semaforů přechod na nový systém umožňuje.

"Když to velmi zjednoduším, chceme, aby semafory dokázaly reagovat nejen na to, co se děje na silnici v jejich bezprostředním okolí, ale aby uvažovaly v kontextu celého města," vysvětluje Nosek. Nyní prý devadesát procent ze všech 596 světelných křižovatek reaguje jen na provoz v okolí a většinou jen částečně.

Když semafory myslí a předvídají

V budoucnu by měly semafory samy dopravu plánovat. "Když vznikne zácpa nebo se stane nehoda, semafory ve městě se tomu okamžitě přizpůsobí. Odkloní přijíždějící auta na objízdné trasy nebo upraví cyklus tak, aby se kolona rychle rozjela," líčí Nosek. Budoucí inteligentní dopravní systém má být dokonce schopen sám 15 až 30 minut dopředu předvídat, kde hrozí kolony. A podle toho zareaguje.

Podobné systémy už fungují jinde v Evropě nebo třeba v Pekingu. "Funguje to třeba tak, že semafor upraví fáze křižovatek a upřednostní jeden směr provozu před druhým. Doprava je tak plynulejší. Pak je k tomu zapotřebí například i proměnné dopravní značení nebo informační tabule u silnic," říká ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Infotabule mohou řidiče informovat, v jakých ulicích je kolona a kde je naopak volno. Na modernějších tabulích jsou třeba ucpané úseky silnic zakreslené v grafech červeně. Podobné infotabule by se měly do konce roku objevit i u některých pražských silnic. "To ovšem vyžaduje, aby řidiči znali město. Výhodnější je proto proměnné dopravní značení," míní Pospíšil.

Nový systém by také mohl umět lépe upřednostňovat městskou hromadnou dopravu.